Jag undrar vad ni har för erfarenhet kring gipsskivor inomhus om det är ett sugande material eller inte? Jag har hört både och. Alla våra väggar består av gipsskivor och tanken är att vi ska måla en hel del väggar och tapetsera några. Tänkte att vi skulle grundmåla först och sen måla med 2 varv kulör, men är inte gipset så sugande så räcker det ju med 2 kulöra varv, om ni förstår hur jag menar.

Det jag funderar på alltså: hur har ni upplevt gipsskivor, suger det åt sig mycket färg eller inte???
 
Jag vet inte om detta är relevant, men i anvisningarna för Alfix primer och tätskikt så anses gipsväggar vara ett sugande material, precis som tex lättbetong.

När det gäller målning har jag aldrig hört något annat än att man skall grundmåla först. Fast jag är ju ingen målare heller.... ::)
 
  • Gilla
ejarebäck
  • Laddar…
Ingen fler som har någon erfarenhet kring detta? ???
 
När man ska tapetsera direkt på gips så rekomenderas att först rolla klister på gipset och sen tapetsera som vanligt (med klister på tapet), mao 2 lager klister.

Vad det gället målning så målade jag om en gipsvägg i sommras och då målade jag med 2 lager kulör med gott resultat. Men det beror ju på färgen... (jag köpte färg för en tredje omgång men det behövdes inte för mig)
 
Vilken typ av färg ska man använda vid målning av gips?
 
Vanlig väggfärg Glans 7 eller takfärg om man nu målar tak... Viktigt att remsa och spackla ordentligt för släpljus på gipsväggar är ett problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.