Något jag tycker är snyggt och modernt är att ha bara högskåp mot väggen utan fönster. Med kyl/frys ugn och sådant. Sedan en jättestor köksö framför dessa högskåp med ho och häll. Då kan ni se ut genom fönstret på håll när ni står och arbetar och ha sittyta mittemot där man lätt vänder på huvudet för utsikt. Samt att man har utkik i hela rummet när man lagar mat!
 
BirgitS
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Något jag tycker är snyggt och modernt är att ha bara högskåp mot väggen utan fönster. Med kyl/frys ugn och sådant. Sedan en jättestor köksö framför dessa högskåp med ho och häll.
Det må vara modernt men det är väl svårt att få till en jättestor köksö när avståndet mellan långsidorna är knappt 8.5 m och det ska rymmas ett stort matbord på längden där också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det må vara modernt men det är väl svårt att få till en jättestor köksö när avståndet mellan långsidorna är knappt 8.5 m och det ska rymmas ett stort matbord på längden där också.
Nä det är inte svårt att få till, de har redan nu ritat in 4st högskåp på den väggen och mer än så behövs inte. Kanske ett eller två till om man vill. En köksö kan vara i följande mått på stommar 40-80(häll)-60-60-80(vask)-40cm vilket är 360cm lång köksö. Fulldjup lådor på en sida och halvdjup med överhäng på motsatt sida!
 
Om inte TS noga kontrollerar att väggen faktiskt kan tas bort utan att riskera husets hållfasthet kan han riskera att få utsikt åt helt oväntat håll. Öppen planlösning är modernt men alla hus klarar inte av att man plockar bort väsentliga delar av konstruktionen.
 
Åsa Lund
Såg på gamla ritningen att väggen mot vardagsrummet är 150 mm, andra väggen mot matplatsen är 100 mm.
Skulle tro att den mot vardagsrummet är bärande.
 
BirgitS
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Nä det är inte svårt att få till, de har redan nu ritat in 4st högskåp på den väggen och mer än så behövs inte. Kanske ett eller två till om man vill. En köksö kan vara i följande mått på stommar 40-80(häll)-60-60-80(vask)-40cm vilket är 360cm lång köksö. Fulldjup lådor på en sida och halvdjup med överhäng på motsatt sida!
Dels tycker jag inte att det är en jättestor köksö utan det är väl rätt nära minimimåtten på bänkyta för ett kök avsett för en familj och dels blir det då 360 cm köksö + minst 60 cm gång närmast fönstret + minst 120 cm gång mot matbordet (=540 cm) vilket ger 850 cm - 540c cm = 310 cm till ett matbord. Det börjar bli knappt för ett matbord som ska rymma 8 personer.
 
Måhända har jag överdrivit kvalitén på utsikten. Den är inte hänförande på något sätt, utan endast behaglig (ett grönområde) och inte tillräcklig fin för att styra var matbordet ska stå.

Det är fullt tillräckligt med en liten sittplats så att man kan se ut när man läser tidningen till morgonkaffet.
 
Redigerat:
Du har, oavsett kvalitet på utsikten, inte svarat på frågan om husets hållfasthet efter att du tagit bort en genomgående vägg.
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.