E
Hej, önskar styra utebelysning med befintligt telldus-system. Bäst vore kanske att använda enheter som monteras innanför strömbrytaren men jag saknar kompetens för att göra det. Funderar därför på alternativa lösningar:

1. Sockel med kontroller
Har hittat en sockel för e27 som verkar gå att styra med telldus.
+Kostar 100kr per armatur.
+ man kan använda vilken lampa man vill
- bygger en del höjd vilket gör att visa lampor kanske inte passar.
- litet utbud av socklar, Dålig idé?

2. Lampor med inbyggd kontroller
Finns ganska stort utbud för både 433mhz och zwave, men totalt sätt mindre än vanliga lampor.
+ smidigare lampor
+ många olika leverantörer och tillverkare
- dyrt.

Finns det andra lösningar?
 
Har använt Nexas nu utgångna lågenergilampa med 433-mottagare. Funkar bra.
Antar att din utebelysning består av flera armaturer. Jag skulle försökt leta upp kopplingsdosan för dessa och däri montera passande relämottagare.

En mottagare som styr alla belysningspunkter och du kan välja billiga LED-lampor.
 
E
E etompau skrev:
Har använt Nexas nu utgångna lågenergilampa med 433-mottagare. Funkar bra.
Antar att din utebelysning består av flera armaturer. Jag skulle försökt leta upp kopplingsdosan för dessa och däri montera passande relämottagare.

En mottagare som styr alla belysningspunkter och du kan välja billiga LED-lampor.
Ja, jag har minst 11 olika armaturer och dom är har strömbrytare inomhus. 9 av dom styrs i grupper om tre från samma treknappsbrytare. Det är väl främst den härvan jag drar mig för att börja greja med. Nytt hus och jag vet inte hur ledningarna är dragna än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.