Var lite ambivalent om den här tråden skulle ligga här eller på trädgård, men konstaterade att här hänger alla dieseldoftande verktygsfetischister med 5-56 under naglarna.
På trädgård diskuteras pioner och tussilago, som jag tänker klippa av med min åkgräsklippare ;)

Därför hamnar den på Verktyg och maskiner! (Om inte Mathias flyttar den...)

Jag skall köpa åkgräsklippare men blir snart gråtfärdig.
Dels för att det är dyrt (vilket jag kan ta) men också för att det är förvirrande.
Jag har konstaterat att 30-40 tkr får man punga ut med.
Men på vad???

Stiga Park comfort?
Husqvarna Rider 13 alt 16.

Eller skall man "gradera upp" ytterliggare.

Är klippo bra?
Vad kostar egentligen en John Deere?

Och var köper man dem för att få ett vettigt pris?

Går det till och med att importera?

Och för att möta frågan: tomten är rätt stor, ganska kuperad och med mycket knixande runt träd, buskar, hus, småbarn och svärföräldrar...


"Min andra bil är en åkgräsklippare"
En bumpersticker som jag rimligen måste skaffa...


HJÄLP MIG!!!
 
30- 40 000 ???

Är det en minitraktor du tittat på?
För 15- 20 000:- hittar du en utmärkt åkgräsklippare som klarar de flesta förhållanden. Sen så kommer ju tillbehör tippbar vagn plog osv. :)
 
Det kan ju vara så att priserna jag tittat på inte är aktuella, eller att jag fattar noll.

Jag har dock fått för mig att det är typ en rider eller park eller dylikt som behövs, och enligt carlssönernas hemsida går de loss på 30 papp, drygt.

Därför min fråga.
Är det "fel" maskin?
Är det "fel" leverantör?
 
Har du 10-15tusen kvm som skall klippas eller?

För oss vanliga dödliga som bara klipper ett par tusen kvm så brukar ju en vanlig Stiga klippare räcka. Vi har tex en gammal Stiga Park på landet och det funkar väldigt bra. Den kommer sannolikt uppgraderas till en Stiga Ready som klipper lite smalare men är lite modernare..... En modern Stiga Park skjuter långt över målet för amatörgräsklipparen som jag ser det - har inte den tillochmed hydraldrift etc nuförtiden?

Ska du också ploga och göra annat med maskinen krävs dock andra doningar.

En Stiga ready kostar väl 15-20kSEK.
 
Jag har en tomt på 3000 m[sup]2[/sup] som ligger i en bergssluttning. Köpte mig en en MTD H145 för 15000:- med plog, köpte sedan till en bogserad uppsamlare för 2900:-. Säljaren sa att eftersom tomten lutar en hel del måste jag ha en trycksmord motor (Kanske är det det på alla nyare trädgårdtraktorer??? ) samt att det måste vara en hydrostat låda i den (typ automat), en vanlig låda kommer att rasa sa han. MTD:en funkar kanon på min tomt, har svetsat typ en cykelkärra med vanlig draghandske samt satt på dragkrok på den. Har kört en hel del sly, buskar, makadam m.m, både uppför och nedför utan problem. Säger inte att du ska köpa just en MTD men kanske en med trycksmord motor och hydrostat låda iaf.. Lycka till!!
 
Jag köpte en åkgräsklippare i våras som jag är väldigt nöjd med. Det är en Stiga Park Compact HST. Iår har vi både gräsmattan vid nuvarande huset och gräsmattan på nya tomten som vi ska bygga på att ta hand om, så då bestämde jag att det var dags för en åkgräsklippare. Tomterna ligger så nära varandra att jag åker klipparen mellan dem, så det är oerhört mycket smidigare än alternativet.

Den nya tomten är sluttande så jag kände att jag absolut ville ha hydrostat (HST) och pga träd och andra hinder ville jag absolut ha en frontklippare med midjestyrning. Stigan har allt det och har funkat väldigt fint. Väldigt smidig att komma runt med och klarar utan problem att klippa även på rätt branta delar av tomten. Jag gav 29000 för den ny och köpte till en släpvagn som jag fick billigt för att jag köpte klipparen.
 
Vi är också i köpartagen för en åkgräsklippare och de två stora (och prisavgörande) frågorna för oss är.

Frontaggregat eller "traktor".
Hydrostat eller manuell låda.

Visst, frontaggregat och hydrostat är såklart vad vi *vill* ha men det kostar ju därefter och finns inte mycket på begagnatmarknaden.

Frontaggregat vill jag ha mycket för att de verkar lättare att serva och rengöra klippaggregatet på. Ni som har "traktor", hur kommer ni åt knivarna? Måste ni lägga hela traktorn på sidan eller går det hyfsat lätt att haka av klippaggregatet så man kommer åt?

Hydrostat... visst verkar det smidigare på alla sätt men är det så pass mycket värt att man bör välja bort begagnatmarknaden (nästan) och bara kolla på nyare modeller? Det finns ju en uppsjö av mer eller mindre gamla Stiga park till hyfsade priser men de är ju alla med manuell låda tyvärr.

Bio/multiklipp ska det vara i alla fall. Så långt har vi bestämt oss.

Midjestyrning får det gärna vara men vår tomt är så pass "enkel" så det är inget som avgör.

Just nu verkar en Stiga ready HST mest lagom för oss men de är ju en så pass ny modell att de inte finns många begagnade.

Alla tips är välkomna.

/Ola
 
MathiasS skrev:
Har du 10-15tusen kvm som skall klippas eller?

För oss vanliga dödliga som bara klipper ett par tusen kvm så brukar ju en vanlig Stiga klippare räcka. Vi har tex en gammal Stiga Park på landet och det funkar väldigt bra. Den kommer sannolikt uppgraderas till en Stiga Ready som klipper lite smalare men är lite modernare..... En modern Stiga Park skjuter långt över målet för amatörgräsklipparen som jag ser det - har inte den tillochmed hydraldrift etc nuförtiden?

Ska du också ploga och göra annat med maskinen krävs dock andra doningar.

En Stiga ready kostar väl 15-20kSEK.
Jag vet faktiskt inte hur stor tomten är...
Men det drar nog upp emot 5000 kvm. Kuperat som tusan. Till och från med rejält branta stigningar, och vi vill inte plana ut för vi gillar tomtens utseende.

Därför tror jag attt hydrostat och midjestyrt är "nödvändigt". Och då drar ju priset iväg...
Nödvändigt i detta fall ett ganska konstigt ordval,.Det ingår knappast i det som krävs fär att leva på existensminimum...
 
Härligt med en tråd man inte behöver starta själv :)
Varje gång jag klipper gräset med handjagaren känns det som investeringen i en åkklippare kommer allt närmare. Tar nu 1,5-2tim med handjagaren och två tankar bensin. Säkert nyttigt för en lönnfet kontorsråtta som jag, men tråkigt :-/

Víll ha en midjestyrd med frontaggregat, men att betala 25kkr för en Stiga Park eller uppåt 50kkr för en 4WD är över min budget ...
En "traktorklippare" skulle också funka och en sådan "no-name" maksin hittar man ju ny för 10-12kkr

Beg-marknaden är ju också intressant. Då kanske man kan hitta en beg "proffsmaksin" för samma pengar som en ny "no-name" från Kina?

Hydrostatdrift är lite overkill på vår tomt..även om det är bekvämare..
Hur är det egentligen med hållbarheten och reservdelspriser på hydrostatdrift?
Vågar man köpa en beggad hydrostatdriven maskin eller blir det ekonomisk ruin när skiten börjar krångla?

Är det köpläge på hösten måntro?
Är handlarna sugna att tömma lagren före vintern?


 
Hur kommer man åt undersidan av klippaggregatet på en "minitraktor". Så man kan tvätta av och slipa knivarna och så menar jag. Måste man välta hela traktorn på sidan eller ha en smörjgrop, eller går det att "haka av" aggregatet lätt månne?
 
OlaF skrev:
Hur kommer man åt undersidan av klippaggregatet på en "minitraktor". Så man kan tvätta av och slipa knivarna och så menar jag. Måste man välta hela traktorn på sidan eller ha en smörjgrop, eller går det att "haka av" aggregatet lätt månne?
På min gamla åkklippare modell traktor är det bara till att tråckla loss klippaggregatets drivrem, lossa en sprint i framkant och en i bakkant på upphängningen.
Därefter drar man lätt ut hela skiten sidledes.
Tyvärr låter det lite enklare än det är, men det är gjort på några minuter. Hopmonteringen nå´t krångligare.

Till klipparfrågan i övrigt!
Jag har även en Stiga Park Millenium, och kan således lätt jämföra de två.
Jag tycker alla gånger att det är väl värt merkostnaden att få frontaggregat, midjestyrning och hydrostatisk drift.
Det är klart tidsbesparande såvida man inte bor på en slät fotbollsplan...

Det är så jäkla inneffektivt att köra traktorklipparen, och det märks om man precis kört Parken!
Det ska naturligtvis ställas till tomtens storlek och utseende, men jag tycker nog att det låter som om din tomt, Nix, faller in under det kriteriet.
Det är många sköna sommartimmar du spar till annat genom att använda en effektiv klippare ;D
Och merkostnaden på en maskin du trivs med ska du sprida ut över kanske femton, eller mer, år. Då är det inte så farligt i den allmänna konkursen. ;D
 
OlaF skrev:
Hur kommer man åt undersidan av klippaggregatet på en "minitraktor". Så man kan tvätta av och slipa knivarna och så menar jag. Måste man välta hela traktorn på sidan eller ha en smörjgrop, eller går det att "haka av" aggregatet lätt månne?
För enklast möjliga tvätt borrar man ett hål i kåpan på ovansidan och monterar dit en Gardenakoppling där du sedan ansluter vattenslangen och kör klippaggragtet en stund.
Aggragatet blir rent och fint ;)

Vissa klippare har detta originalmonterat
 
Gardenagrejen var smart!

Jag har sett att den finns på vissa maskiner, men har aldrig varit smart nog att själv komma på tanken över att bygga in funktionen. :-[

Det ska provas på den ena klipparen!

 
Kör en stiga park och den är ganska smidig men ibland önskade jag att den svängde ännu snävare. å andra sidan så tex husqvarnas rider inte midjestyrd i egentlig mening utan bakdäcken kör ut utanför frmdäcken spår och då skulle vissa rabatter fara åt H-vete ibland... Sen så känns tydligen Husqvarnas modell lite vinglig i sidolut med full sväng eftersom hjulen står på tvären så att säga och ger mindre stödyta.

Men som en rekomendation se till att klippaggregatet sitter framtill och att den är smidig att köra med. haft både hdrostat och 5 växlad och skulle aldrig köpa 5 växlad igen. Betydlig lättare och snabbare att precisionssköra kring buskar osv med hydrostatdrift
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.