Håller på att måla om mammas hus och tänkte montera fasadbelysning och tänkte undvika att dra massa kablar efter fasaden och undrar om solcellslampor är något att ha. Kan tänka mig att det blir problem på vintern när vi bor uppe i norr och ljustimmarna är få.

Länka gärna om ni har några råd på lampor ( inte allt för dyra)

Tack på förhand!
 
  • Solcellsdriven fasadbelysning i rostfritt stål upplyst mot mörk bakgrund.
Det funkar säkert bra på sommaren. Personligen tycker jag inte om fasadbelysning.
 
Vill du göra en ordentlig belysningsinstallation ska du inte använda solcellslampor. Lyser svagt och med kort brinntid under höst och vintertid.
Dock är de billiga och enkla att installera

Valet är ditt.
 
Liv i gammal tråd


31991619-ed9b-4cba-b8c2-aebb3ccfaa0e.jpg

Jag har 4 av dessa, en på baksidan av huset som är inställd på att bara tändas vid rörelse, lyser upp enormt när något väl rör sig på baksidan och är igång i 30 sekunder.

Har sedan 3 till på framsidan, en innanför porten, en vid altanen och en på väggen, en sitter på 1 meters höjd och ger enormt ljus och de andra sitter på 2-3 meters höjd och ger även de ett brett bra ljus, helt klart värt, varje lampa drivs av ett 18650 900mah 3,7volts batteri.

Ska du leta efter solcellslampor så leta efter dom som använder 3,7volt då är det mer krut i dom, dock är ju batterierna betydligt dyrare, eller chansa köp en solcellslampa som har ett 1,2volts batteri och köp ett 14500 3,7volts batteri och sätt in, har du tur orkar motstånden med den extra volten och solcellsplattan orkar ladda i 4-5volt, 14500 är lika stort som ett AA bortsett från att 14500 har 3,7v och inte 1,2 eller 1,5v .

10440 3.7v motsvarar 1.2v AAA storleksmässigt
14500 3,7v motsvarar 1.2v AA storleksmässigt :geek:
 
  • Gilla
DaSo
  • Laddar…
OpiMaza
megaman87 megaman87 skrev:
Liv i gammal tråd


[bild]

Jag har 4 av dessa, en på baksidan av huset som är inställd på att bara tändas vid rörelse, lyser upp enormt när något väl rör sig på baksidan och är igång i 30 sekunder.

Har sedan 3 till på framsidan, en innanför porten, en vid altanen och en på väggen, en sitter på 1 meters höjd och ger enormt ljus och de andra sitter på 2-3 meters höjd och ger även de ett brett bra ljus, helt klart värt, varje lampa drivs av ett 18650 900mah 3,7volts batteri.

Ska du leta efter solcellslampor så leta efter dom som använder 3,7volt då är det mer krut i dom, dock är ju batterierna betydligt dyrare, eller chansa köp en solcellslampa som har ett 1,2volts batteri och köp ett 14500 3,7volts batteri och sätt in, har du tur orkar motstånden med den extra volten och solcellsplattan orkar ladda i 4-5volt, 14500 är lika stort som ett AA bortsett från att 14500 har 3,7v och inte 1,2 eller 1,5v .

10440 3.7v motsvarar 1.2v AAA storleksmässigt
14500 3,7v motsvarar 1.2v AA storleksmässigt :geek:
Vart köper man dom?
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
Vart köper man dom?
har köpt mina från kinasidor brukar kosta mellan 150-250kr styck. märket på den är Arilux.
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.