Jag har idag en Nibe fighter 410p som kompressor har gett upp på.
Ett hudikhus enplanshus 150kvm med varmgrund. Radiatorvärme.
Idag gör vi av med 23000 kw och är 2 i hushållet, blir troligen fler snart.

Jag är ju lite låst med ventilationen som vi har idag också, tillufts don i golv under radiatorerna.
Vad bör jag byta till? Är nibe f470 en bra pump?
 
Hur gammal är pumpen? Ny kompressor kostar inte multum. Inte ens om du även byter kondensor, filter osv. Dock måste det göras av en som är cert för F-gas.
 
Nej F470 är inte en bra pump. Den motsvarar ugefär den du redan har. Det är nibes sämsta pump idag.

F730 och en separat kanalvärmare om du använder förvärmd tilluft.
Annars skulle du kunna ha en Comfortzone EX50

Nibe F750 finns med förvärmd tilluft som tillval men är inte lika effektiv som F730
 
R Robert-san01 skrev:
Hur gammal är pumpen? Ny kompressor kostar inte multum. Inte ens om du även byter kondensor, filter osv. Dock måste det göras av en som är cert för F-gas.
Den är sen 2004. Har funderat på kompressor byte också men vill börja kolls på ny pump snart, den har betett sig lite knepigt också. Börjar överhetta sig själv. Panntempraturen går jättehögt o efter 65 grader stängern den av sig själv med överhettnings skyddet.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej F470 är inte en bra pump. Den motsvarar ugefär den du redan har. Det är nibes sämsta pump idag.

F730 och en separat kanalvärmare om du använder förvärmd tilluft.
Annars skulle du kunna ha en Comfortzone EX50

Nibe F750 finns med förvärmd tilluft som tillval men är inte lika effektiv som F730
hmm okej nu blev det ännu rörigare! :crysmile: Har ivt nån variant också?
 
F470 är en gammal pump med låg verkningsgrad, tycker det är synd att välja en sån om man ändå ska byta.
 
IVT frånluftsvärmepump tror jag är en rebrandad Comfortzone
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
IVT frånluftsvärmepump tror jag är en rebrandad Comfortzone
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
IVT frånluftsvärmepump tror jag är en rebrandad Comfortzone
Okej, Ja det är väll dumt att byta till en "gammal" pump. Så det står igentligen bara mellan Är en nibe 750 + sam 40 Eller en Comfortzone EX50 då? Har Bosch nån variant?
 
Tänk på att en effektivare pump kyler avluften mer, så du kan behöva fixa bättre isolering av kanalen för att inte få problem med kondens.
 
R robertsund skrev:
Okej, Ja det är väll dumt att byta till en "gammal" pump. Så det står igentligen bara mellan Är en nibe 750 + sam 40 Eller en Comfortzone EX50 då? Har Bosch nån variant?
Bosch äger IVT.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IVT_Värmepumpar
 
useless useless skrev:
Tänk på att en effektivare pump kyler avluften mer, så du kan behöva fixa bättre isolering av kanalen för att inte få problem med kondens.
Okej, det är ett ganska litet problem tycker jag ändå. Får krypa och isolera lite då. Men först fundera vilken pump jag bör ha :thinking:
 
R Robert-san01 skrev:
Bosch äger IVT.

[länk]
Okej, men det är i stort sett samma pumpar då?
 
R robertsund skrev:
Okej, men det är i stort sett samma pumpar då?
Jepp, olika dekaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.