Vad ska jag göra?

  • Vertikalskär och stödså

    0 Röster 0,0%
  • Vertikalskär och lägg på 10-15cm ny matjord och stödså

    0 Röster 0,0%
  • Gräv bort 10-15 cm och släng på lika mkt ny matjord och stödså

    1 Röster 11,1%
  • Lägg bara på ny matjord 10cm och stödså

    8 Röster 88,9%
  • Antal röster
    9
Vi har sån där jordmån under det mesta av vår gräsmatta och kanske 5 centimeter av någon sorts matjord överst.
Genom åren har vi förbättrat de sämsta fläckarna så att det är några centimeter matjord överallt.
Det fungerar bra.
Hemligheten är att inte klippa gräset för kort och så accepterar vi att det blir gult under extrema torrperioder.
Kortklippt gräs som inte är gult under en torrperiod strider mot naturens ordning.

Då vi renoverade dog gräset naturligtvis på stora områden precis som hos er men vi jordförbättrade lokalt med några skottkärrslass matjord och sådde gräsfrö och resultatet blev bra. De flesta kala fläckarna återhämtade sig på egen hand.
I sommar har det varit så torrt att ert gräs inte har fått en chans att återhämta sig. Mitt åtgärdsförslag är att åtgärda de värsta fläckarna med några skottkärrslass jord i höst och vänta på en våtare sommar så skall ni se att allt blir bra.

Köpt matjord kommer oftast från skövlade åkrar där man har skalat bort matjorden för att sälja som gräsmattejord. Den före detta åkern blir i bästa fall planterad med skog men ofta blir den bara stående att växa igen med sly eftersom det blir vattensjukt då man har tagit bort 30 cm matjord.
Eftersom det tar minst 50 år ibland flera hundra år att åstadkomma fullgod matjord på en skövlad åker eller en nyodling är det helt vansinnigt slöseri att skövla åkrar för att lägga jorden på gräsmattor där det inte växer någon mat. Utan mat svälter vi.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V mutalisken skrev:
När vi flyttade in 3 år sedan var gräsmattan bättre. Betydligt bättre. Men ändå inte bra. Sedan dess har vi haft hjullastare på tomten och massor av virke som legat under veckor eller månader.

Har vertikalklippt och dressat utan framgång. I vintras var det även pölar som sedan frös fast på vissa ställen så jag tror jag fått gräsbränna. Tror jag haft otur på alla sätt det gått.
Till detta kommer att förra sommaren var de torraste och blåsigaste i mannaminne i Mälardalen. Och denna försommaren började dessutom med osvenska temperaturer och nu har vi rejäl torka. Man får vattna på bra om gräsmattan ska växa.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Ok. Har nu utrett att jag har sandjord på halva tomten och matjord med lera under på andra halvan (den lilla halvan som faktiskt ser bättre ut). Värst är det i backen där bilden är från. Där är det ett tunt lager jord på 5 cm. På den plana delen där jag har sand är det ca 10 cm jord (tror jag åtminstone). När jag vattnar (dränker) gräsmattan med sand under så är jordlagret fuktigt i 4 dagar i den här värmen.

Min plan nu är att luckra upp jorden med en vertikalskärare och blanda in barkmull och gräsmattejord. I backen tänker jag mig närmare 20 cm och där det är plant tänker jag mig ca 5-10 cm.

Det rör sig om ca 150m2 i backe och 150m2 där det är plant. Så vilket borde betyda att jag behöver ungefär 30m3 jord och mull. Jisses.

Blir det inte jobbigt för tomten att få 50 ton massa påslängt bara sådär?
 
Redigerat:
Såhär ser det ut på sandgräsmattan. Den sista bilden som är alldeles gul är från backen. Även där är det ännu fuktigt från min senaste bevattning även om det är mindre fuktigt än där det är plant.
 
  • Hand lyfter grästuva som visar fuktig jord och underliggande sandgräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spade som gräver i en gulbrun sandgräsmatta, med nyss vattnad jord och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordgrävning på en gulnad sandgräsmatta, närbild på en spade och uppvänd torvjord bredvid en persons fot i arbetssko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spade i närbild som grävt upp en klump av fuktig jord från en delvis gulbrun, torr sandgräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pve
  • Laddar…
Det vore bra för dig att få ett dräneringssytem i leran, om den är kompakt, för att inte riskera översvämningar och dyblöt matta. Sedan 20-30cm matjord. Givetvis ökar marktrycket en aning om du inte gräver bort först - har du någon känslig del som tex en stödmur? Du kan ju raka av den matjord du har, gräva bort lera och sedan fylla igen.

Att vertikalskära är lönlöst. Det är en behandling av gräset först och främst, inte jordmånen. Jag tycker du skall fixa underlaget och se det som en anläggningsfråga. Sedan så/rulla nytt.
 
Huset dränerades för ca 10 år sedan och det är torrt i källaren. Det verkar vara bra dränerat, det blir inget vatten stående någonstans. Det är ett souterränghus och gräsmattan/tomten sluttar mot en slänt. Det är ingen mur eller så.

Är dräneringssystem samma sak som att dränera huset eller är det att typ gräva in rör under mattan som leder bort vatten?
 
V mutalisken skrev:
Huset dränerades för ca 10 år sedan och det är torrt i källaren. Det verkar vara bra dränerat, det blir inget vatten stående någonstans. Det är ett souterränghus och gräsmattan/tomten sluttar mot en slänt. Det är ingen mur eller så.

Är dräneringssystem samma sak som att dränera huset eller är det att typ gräva in rör under mattan som leder bort vatten?
Det senare. Dvs man säkerställer att tomten har ok dränage. Men om det aldrig står vatten på tomten så låter det ju fint! Mer matjord helt enkelt då
 
ok. Så jag bestämde mig för att testa mitt antagande om att jag har fungerande dränering. Grävde 5 hål på 20x20x15cm och hällde i 2 liter vatten. Den snabbaste gropen var tom på 10 minuter. Den långsammaste tog dryga timmen.

Jag testade att fylla groparna flera gånger med tid emellan för att se om det var torkan som hade skapat en spänning som inte släppte igenom vatten och visst gick det snabbare, men bara lite. De snabbaste hålet gick på 8 minuter.

Jag har också insett att min jord består av sand blandat med lera pga att det är lerklumpar i sanden men jag vet inte hur mycket av vardera.

Så jag gissar på att min dränering inte är bra (Bibehåller dock att jag inte sett vatten stående på mattan).

Min nuvarande/uppdaterade hypotes är att jag behöver luckra upp jorden med rejält med mull och med en jordfräs. Och att jag behöver anlägga dränering under mattan precis som elpaco föreslagit. Jag tänker mig isf singelgångar mot slänten eller diket. Dessa två saker kommer göra jorden mer genomsläpplig samt leda bort vattnet.

Frågor som jag har är:
Hur djupt luckra upp?
Hur mycket mull? 5cm?
Ska jag också ha jord eller räcker det med mullrik jord typ rabattjord eller barkmull?
På vilket djup ska jag ha dräneringen?
Är färre och längre dräneringsgångar att fördra framför många och korta?





Bifogar bilder på fyllda hål, hål där vattnet runnit igenom och en lerhinna syns, en lersträng, och vår gräsmatta i övrigt.
 
  • Närbild på en hand som håller en lersträng ovanpå en torr gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Testhål grävt i gräsmattan med sand- och lerjord, delvis fyllt med vatten för att utvärdera dräneringseffektiviteten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt hål i jorden med vatten för dräneringstest, synlig blandning av sand och lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grävt hål i gräsmattan fyllt med vatten för att testa dränering, med synlig lerhinna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämn gräsbeväxt och synliga sandiga fläckar, indikerar dålig dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med testhål fyllda med vatten för att utvärdera dränering, synliga lerklumpar och vattenabsorption.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det du beskriver är ju inget märkligt alls när det är så torrt som det är nu.
 
Tror du behöver ge din gräsmatta lite lugn och ro. Att vertikalskära är tufft för gräsmattan och då de varit så torrt har den inte orkat komma igen
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Återigen - vertikslskärning ändrar ingenting på jordmånen.

I praktiken är jordmånen orubblig. Man kan förbättra men knappast förändra. Vill man bli av med lerjord kan man inte transformera den utan man får gräva bort. Man vill bara ha några procent lera i matjord, så det blir mycket mull och sand.

Ett bra sätt att ta reda på dina jordmån är att skicka in ett prov (eller flera) till eurofins. Då får du analys på klassning och innehåll. Följ anvisningar och blanda inte från flera lager.
 
Claes Sörmland
Jag kan fylla på. För att konvertera lerjord så att den får sandkaraktär så krävs minst 50% sand i jorden. Gör vi inte liten räkneövning och ska förvandla en lera till sandigare karaktär till 25 cm djup så blir det närmare 36 ton för 100 kvadratmeter för att hamna över 50% sand. Det mellan två och tre lastbilar sand som på något sätt ska blandas ned i leran och höjer marken kring 25 cm.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan fylla på. För att konvertera lerjord så att den får sandkaraktär så krävs minst 50% sand i jorden. Gör vi inte liten räkneövning och ska förvandla en lera till sandigare karaktär till 25 cm djup så blir det närmare 36 ton för 100 kvadratmeter för att hamna över 50% sand. Det mellan två och tre lastbilar sand som på något sätt ska blandas ned i leran och höjer marken kring 25 cm.
Men så mycket sand vill man inte riktigt ha. Dock funkar räkneexemplet bra för att klargöra nödvändiga volymer. Problemet är dock större än så. Man vill bara ha några procent lera, så skall man bearbeta lerjord kan man bara använda en bråkdel, alternativt höja marknivån med tex en meter. Det är därför man i praktiken gräver bort - det är billigare. Men man får väl välja vilken nivå man skall lägga sig på.
 
Din dränering är med största sannolikhet bra. Dränerar du så blir den ännu torrare och måste vattnas med dyrbart köpevatten stup i kvarten för att inte bli till öken.

Slappna av och far ut och meta i vackervädret. Bara gräsmattan får återhemtningstid och regn så blir den bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.