P
Hej,

har följt några trådar här på forumet som handlat om oväntade extrakostnader för husköparen i samband med utförd markentreprenad..

Gemensamt för de flesta fallen verkar vara:
  1. Husköparen får en offert på markentreprenad av husleverantören. Markentreprenören är inte namngiven i offerten?
  2. Entreprenaden utförs av en av husleverantören utsedd markentreprenör.
  3. Tvist uppstår när husköpare och markentreprenör är oeniga om innehållet i husleverantörens offert
Hur fungerar detta? Kan husleverantören offerera markentreprenadens tjänster? Måste markentreprenaden acceptera det anbud hustillverkaren har lämnat om husköparen accepterar det?
 
Nja, det fungerar inte riktigt så.

Husleverantören, eller dennes agent har en konstruktion på en grund, med en viss del markarbete som krävs, samt en viss minimimängd material som krävs. Konstruktionen, markarbetet och materialåtgången är planerat för optimala förhållanden.

De går sedan ut och frågar ett visst antal markentreprenörer i olika områden om de är villiga att utföra det arbete som krävs för ett visst antal kronor per kvm plus eventuell startkostnad. På så sätt kan de lova ett "fast" pris på själva grunden samt ingående material och arbete. Förutsatt att verkligheten stämmer med optimala förhållanden.

Kontraktet skrivs sedan mellan entreprenören och kunden. Kontraktet är utformat tillsammans av hussäljaren och entreprenören för att följa det kvadratmeterpris de kommit överens om. Där ska det då tydligt framgå vad som ingår till deras "fasta" pris, och vad som är tillkommande kostnader. Tillkommande är allt som inte ingår i den specificerade grunden.

På så sätt kan hussäljaren ge en offert vid sittande bord med kunden utan att veta allt för mycket om tomten eller faktiska förhållanden utan att sätta sig själv eller de entreprenörer de jobbar med i knipa. Den som tar all risk är kunden i detta fallet.

Jag har byggt två hus hittills. I ena fallet var det en totalentreprenad som husleverantören stod för. Där tog det lång tid innan vi fick slutgiltigt pris på markentreprenaden. De ville nämligen vara säkra på markförhållandena innan de band sig vid ett pris.

Vid anda tillfället jag byggde var det delad entreprenad. Där brydde sig inte husleverantören om att titta på tomten. Jag fick driva allt med markentreprenören själv. Men gick ändå på en liten nit. Detta eftersom att det förberedande arbetet som gjordes inte lyckades visa sanningen om marken, samt att entreprenören friskrev sig från allt ansvar för projekteringen.
 
P
Bart Bart skrev:
Nja, det fungerar inte riktigt så.

Husleverantören, eller dennes agent har en konstruktion på en grund, med en viss del markarbete som krävs, samt en viss minimimängd material som krävs. Konstruktionen, markarbetet och materialåtgången är planerat för optimala förhållanden.
Ok, framgår det av offerten till konsument att den enbart gäller under optimala förhållanden?

Bart Bart skrev:
De går sedan ut och frågar ett visst antal markentreprenörer i olika områden om de är villiga att utföra det arbete som krävs för ett visst antal kronor per kvm plus eventuell startkostnad. På så sätt kan de lova ett "fast" pris på själva grunden samt ingående material och arbete. Förutsatt att verkligheten stämmer med optimala förhållanden.
Luktar prissamverkan? Det är ett område som entreprenörer bör undvika.

Bart Bart skrev:
Kontraktet skrivs sedan mellan entreprenören och kunden. Kontraktet är utformat tillsammans av hussäljaren och entreprenören för att följa det kvadratmeterpris de kommit överens om. Där ska det då tydligt framgå vad som ingår till deras "fasta" pris, och vad som är tillkommande kostnader. Tillkommande är allt som inte ingår i den specificerade grunden.
OK, det har jag förstått men vem lämnar offerten till konsument? Husleverantör eller markentreprenör?

Bart Bart skrev:
På så sätt kan hussäljaren ge en offert vid sittande bord med kunden utan att veta allt för mycket om tomten eller faktiska förhållanden utan att sätta sig själv eller de entreprenörer de jobbar med i knipa. Den som tar all risk är kunden i detta fallet.
Min uppfattning är att om husleverantören lämnar en offert till husköparen och husköparen accepterar offerten har avtal slutits mellan husleverantören och husköparen. Jag kan dock ha fel. Kanske kan vi få klargörande från de juridikkunniga på forumet?

Bart Bart skrev:
Jag har byggt två hus hittills. I ena fallet var det en totalentreprenad som husleverantören stod för. Där tog det lång tid innan vi fick slutgiltigt pris på markentreprenaden. De ville nämligen vara säkra på markförhållandena innan de band sig vid ett pris..
Låter som ett bra tillvägagångssätt för både beställare och leverantör.

Bart Bart skrev:
Vid anda tillfället jag byggde var det delad entreprenad. Där brydde sig inte husleverantören om att titta på tomten. Jag fick driva allt med markentreprenören själv. Men gick ändå på en liten nit. Detta eftersom att det förberedande arbetet som gjordes inte lyckades visa sanningen om marken, samt att entreprenören friskrev sig från allt ansvar för projekteringen.
Låter som ett mindre bra tillvägagångssätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.