någon som sitter på ett kopplingsschema för dubbla jfb?
Ska bygga ut bef. central med en trefas-grupp och separat jfb till detta. Tänker på N och PE, kan dessa kopplas på bef. Skena eller måste de sitta på en separat?
Faserna är inga konstigheter men ett schema vore grymt!
 
Redigerat:
Hur menar du, varför ska du ha dubbla JFB om det bara är en 3fas grupp?
 
Jordskenan ligger innan jordfelsbrytaren. Så den kan vara gemensam. Men nollskenan måste separeras. Men om det bara är en last behövs ju ingen skena.
 
tommib
Hmm.... Jag antar att du ska ha en trefasgrupp på egen JFB och resten av centralen på en annan.

Det finns bilder på detta på forumet men eftersom jag tycker att förståelse för det man gör är av yttersta vikt, speciellt här, är jag obenägen att bara slänga upp en bild. Detta är en av grejerna som man rätt enkelt som hempulare kan göra fel på ett sätt som blir farligt.

Rita istället själv en bild så svarar jag gärna på om det är rätt. Ett tips, JFBn mäter summaström. Strömmen genom den måste vara lika åt båda håll, om det diffar mer än 30 mA (eller vad den nu har för märkutlösningsström) så löser den.
 
  • Gilla
Anders Bosson och 4 till
  • Laddar…
Yes det är en 30mA.
Jag ska köra en trefasgrupp på separat jfb då jag vill denna ska ”leva ett eget liv”, är ett Spabad.
Jag kan rita upp ett schema ikväll men förklarar nedan som jag tänkt:
Faserna till nya jfb plockas från inkommande faser på bef. Jfb, likaså N.
Jorden går jag upp och ansluter på bef. skena.
Nu lätt det helt plötsligt mkt enklare
 
Se bild;
Till vänster bef. Jfb där jag kopplar in faser och 0:a till nya jfb.
Efter nya jfb går ny ledning för 0:a och faser vidare till säkringar 16A.
Under bef. jfb-skena (jord), koppla in nya jord på ledig plats.
Tänkt köra alla kablar som är ritade 2,5mm, eller bör det vara grövre mellan jfb till jfb?
 
  • Skiss av elinstallation med befintlig och ny jordfelsbrytare, ledningar och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du bör använda samma area som sitter på ingångssidan nu, dvs troligen 6 kvmm. Anledningen är att det inte är bra att blanda olika areor i hissklämmor, du riskerar dålig kontakt.

I övrigt är kopplingen korrekt. Du kan också hämta nollan till nya JFBn från jordskenan. Den ledaren ska då vara blå.

Jag förstår inte meningen "Under befintlig jfb-skena (jord)".

Du måste också veta säkert hur matningen är gjord och att det inte finns en föreliggande JFB som bryter nollan utan att bryta faserna. Det torde dock vara säkert att göra som du tänkt, att plocka både faser och nolla från JFBns ingångssida. Det kommer åtminstone inte göra något sämre än det är nu.

Exakt kabeldimensionering beror på förimpedans, gruppledningens längd och tänkt last. Om 2,5 kvmm räcker går inte att svara på utan att veta dessa saker.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
...
Du kan också hämta nollan till nya JFBn från jordskenan. Den ledaren ska då vara blå.
...
Det kanske framgått tidigare att matningen är TNC då är det ok som du skriver. Är den redan uppdelad femledare TNS är det felaktigt.

Nu är det ganska troligt TNC men vi brukar ju vara ganska petiga här i elforum. :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, man ska vara petig med el.

Du har givetvis rätt och jag kunde fortfarande redigera, så jag strök över det stycket.

Givet att man gör som TS initialt sade och tar både faser och nolla från ingångssidan på befintlig JFB så kommer man inte göra något farligt fel, troligen inget fel alls. Eftersom det bara är en grupp så behöver man inte heller hålla på med separat nollplint utan kan bara gå vidare direkt med nollan på utgångssidan.
 
Bra tack!
Meningen du inte förstod, jag hänvisade till bilden, under den bef. Jfb på bilden har jag ritat skenan där samtliga jordkablar för centralen sitter och där är även där jag går på med nya jorden.
Lite krabbigt att formulera sig i text när man inte bemästrar ämnet .
Men jag känner att jag har koll på läget, får bli lite större kabeldimension mellan jordfelsbrytarna så det lirar med bef.
Ang. Matningar fram menar tillverkaren att man ska köra med 2,5mm med den ledningslängden jag har.
 
Det måste vara svårt för tillverkaren att veta hur grov kabel det behövs om dom inte vet längden på ledningen och det matande nätets "styrka". OCH jag säger inte att dom har fel men som sagt det kan dom knappast veta.
 
  • Gilla
Anders Bosson och 1 till
  • Laddar…
tommib
What he said. Tillverkaren har kört på tumregler, som i de flesta fall funkar bra men inte alltid.
Ladda ner det utmärkta programmet eldim (googla på det) som är skrivet av en forummedlem. Då kan du kontrollera att ledningsdimensionen är vettig. Programmet är rätt självförklarande.
 
Tack!
Kollade programmet, enligt detta skulle jag nästan kunna köra 50 meter på 2,5mm, idag har jag knappt 20 meter så det känns bra! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.