ska etablera gräsmatta i slutet av aug början på sep. Vilken jordtyp ska jag ha? Harpad matjord? Gräsmattejord? Vad är det för skillnad? Vad är bäst?

Hur säkerhetsställer jag mig om att jorden jag beställer är av tillräckligt bra kvalitet? Så dom inte lastar av 75m3 jord som är kass.....
 
  • Gilla
msmaghen
  • Laddar…
F
Gräsmattejord låter spontant som nåt man har till gräsmattor.

Det är mycket sand i gräsmattejord och då jag anla gräsmatta på lerjord så var det ingen tvekan från min sida om att använda gräsmattejord och dressa med sand.

När jag några år senare har jämnat (fyllt upp) gräsmattan och det gjordes med extremt väldränerande material så valde jag istället matjord som topplager.

Det finns säkert proffs som har annan input.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hur vet jag vad jag för för jordtyp under? Har väldigt mycket sten och grus i den jordmark som är nu.
 
F
C crazytok skrev:
Hur vet jag vad jag för för jordtyp under? Har väldigt mycket sten och grus i den jordmark som är nu.
För min del handlade det om marken under dränerade undan vatten eller inte.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
BirgitS
C crazytok skrev:
Hur vet jag vad jag för för jordtyp under? Har väldigt mycket sten och grus i den jordmark som är nu.
Det låter väldigt väldränerat och då är det bra med något som håller kvar fukten, alltså inte sand utan gärna lite lera och mycket mull.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Och vilken jordtyp innehåller det då? Vad ska jag ha då?

Jag tror också det är ganska väldränerat, upplever ju aldrig att det ligger kvar vatten särskilt länge efter att det har regnat. Eller att det blir särskilt mjukt eller lerigt.
 
BirgitS
Troligen matjord, inte gräsmattejord med sand i alla fall, men prata med dem du ska beställa jorden av, både vad du har för sorts jord och vad du ska använda den köpta jorden till. Min erfarenhet är att de vet rätt bra vad som blir bäst.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Var noga i valet av jord. Det skall vara fin matjord, helst 20-30cm, med ok dränering under. Se till att du får rotogräsfritt och utan sten. Vill man veta sin jordkomposition lämnar man in prov till Eurofins.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hur vet jag att jag får fin matjord då? Jag ringer ju egentligen bara ett samtal och ber om x antal kubik...

20-30cm är bara att glömma. Då får jag transportera bort massor och det tänker jag inte göra. 10-15cm är vad som ryms.
 
10-15 kommer också ge ok underlag, om det inte är katastrof under. Du har väl egentligen tre alternativ
1) Lita på säljarens ord
2) Gå på rekommendation, tex via Hasselfors!
3) Be om att få ett jordprov du skickar in.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Köpte Hasselfors gräsmattejord 4 lass och det var väldigt mycket sten i, så det gör jag inte om.

Nu senast köpte jag via vår återvinningsstation som tillverkar anläggnings jord och det verkar vara ok och bra pris

Vad som var bäst vet jag nästa år då jag bara sått i förstnämnda i våras och det har fungerat väl, men lärt mig läxan att inte så på våren :)
 
  • Gilla
Lindell87 och 1 till
  • Laddar…
Köpte ett par lastbilsflak matjord till gräsmattan och den innehöll både glas, keramik och stora stenar. En gräsmatta med glasskärvor som var runt 30 mm stora är inte så barfotavänlig... Dessutom växte det bara ogräs i jorden och det väldigt frodigt. Efter lite påtryckning tog de som levererade matjorden på sig ansvaret och schaktade bort jorden och levererade ny jord utan skärvor och betydligt mindre sten. Fortfarande något ”steril” om man jämför med annan jord jag köpt men det går ju åtminstone att lösa. Svårare att veta om man lyckats rensa tomten på glas till 100%... Det jag lärde mig av detta var att: 1) aldrig köpa matjord som inte gått igenom ett ordentligt siktverk, 2) helst ska det vara rotogräsfritt, 3) kolla upp hur jorden gödslats och 4) vara med när jorden läggs ut för att tidigt kunna sätta stopp om det är mycket skräp i jorden.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Om du är i närheten av Göteborg kan du köpa förstklassig gräsmattejord på Renova/Marieholm. De har protokoll på innehållet för varje ”sats”. Helt fritt från rotogräs och levande jord.
De flesta fraktfirmor kan åka dit och hämta. Just nu tar de 99:-/fylld släpkärra, runt 140:-/ton alltså.

https://www.renova.se/foretag/produkter-och-tjanster/jordprodukter/
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Bor faktiskt i närheten av Göteborg. Och jag har redan varit i kontakt med Renova, men dom vill ha 5.000kr per 10m3 utkört. Dom fraktar i någon form av container som dom sedan lassar ur. 3.000kr för frakt och 2.000kr för jorden....

Menar du att man kan anlita någon annan som hämtar därifrån och att det då skulle vara billigare? Vem anlitar jag då tex? Bor i Floda, Lerum...
 
Vi bor i Lerum och köpte Renovas Gräsmattejord förra sommaren, tyckte det var lite varierande förhållande mellan jord och sand och det var dessutom en del glasbitar i jorden.
Dessutom har större delen av den nya gräsmattan tagits över av klöver i år. Vet inte om det beror på att jorden innehöll klöverfrön eller det torra vädret men det är den nya delen av gräsmattan som drabbats.

/M
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.