Hej.
Håller på att beställa in en del vvs kopplngar för golvvärme (uponor vario plus-fördelare, med grundsatsen uponor pro 1 fördelarsats). Extra cirk.pump tänkte jag hoppa då jag endast har ca 60m2. Har radiatorer sedan tidigare så om rörmokarna gjort rätt ser det nu ut som diagrammet för radiatorvärme. Det som saknas då är backventil.

Men, hur och var? Vet inte om jag helt har förstått diagrammet. Och vad för sorts backventil ska det vara?

Tack på förhand!
 
  • Diagram över klimatsystem med radiatorsystem, golvvärmesystem och fläktkonvektorsystem för rörinstallation.
Bifogar en bild på fördelarskåpet och en på vad som finns på nuvarande system, dvs. Expansionskärl, påfyllning och avtappning.
 
  • Fördelarskåp för värmesystem med rörkopplingar, ventiler och mätare, under installation i ett vitt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl med manometer och avstängningsventil, omgivet av kopparledningar på en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägsfråga... Kan det vara så enkelt att man inte behöver backventil om det finns en Bypass???

Jag kan inte riktigt fatta vad backventilen skulle göra för nytta.
 
Bypassen finns där för att säkerställa att de två pumparna inte ska jobba emot varandra.
Om du bara har en cirkulationspump spelar det mindre roll.

Jag ser inte mycket vinning med golvvärmekopplingen, ser ut att saknas styrventiler.
 
D jonas_t skrev:
Bypassen finns där för att säkerställa att de två pumparna inte ska jobba emot varandra.
Om du bara har en cirkulationspump spelar det mindre roll.

Jag ser inte mycket vinning med golvvärmekopplingen, ser ut att saknas styrventiler.
OK, så då jag inte har någon extern pump behöver jag inte heller någon styrventil? eller förstår jag dig fel? Istället för styrventil tänkte jag endast ha en rumsgivare i korridoren eller vardagsrummet. Avstängningsventiler finns även nere vid pumpen på till- och från.
 
K Kojfabriken skrev:
OK, så då jag inte har någon extern pump behöver jag inte heller någon styrventil? eller förstår jag dig fel? Istället för styrventil tänkte jag endast ha en rumsgivare i korridoren eller vardagsrummet. Avstängningsventiler finns även nere vid pumpen på till- och från.
Rättelse, ska stå, "...så behöver jag inte heller någon backventil"
 
Du behöver inte ha någon backventil om det ser ut på det där viset.
Styrventiler behöver sitta på vardera slinga om du planerar att styra mot externa rumsgivare. Om slingorna är lika långa och kräver samma effekt kan man lämna allt öppet och styra på utetemperatur, då saknar dock börvärdesomställaren funktion för styrning av temperatur.
 
D jonas_t skrev:
Bypassen finns där för att säkerställa att de två pumparna inte ska jobba emot varandra.
Om du bara har en cirkulationspump spelar det mindre roll.

Jag ser inte mycket vinning med golvvärmekopplingen, ser ut att saknas styrventiler.
Jag skrev bypass, men jag menade backventil., sorry.
Bypassen är till för att pumpen ska kunna gå året om. Om du planerar att inte styra något behöver du inte ha bypassen, viktigt är då att aldrig stänga slingorna.
 
Redigerat:
Krilleman
Ska du ha ett blandat system med både radiatorer och golvvärme?

Har du endast golvvärme fungerar principschemat.
 
Tanken är inte att ha rumsgivare i alla rum utan endast en på en något "genomsnittlig" plats typ hallen, vilken skickar info direkt till pumpen (utegivare finns redan så ingen brådska med det). Rummens temperaturskillnader justerar jag för hand.

Har försökt hålla ungefär 10 till 12m2 per slinga, så de är ganska lika, undantaget är väl badrummet på 5m2, så den är väl undantaget där jag får strypa lite mer, dock är det 12mm slang där, medan övriga slingor har 20mm

Radiatorerna har jag rivit, blir endast golvvärme.

Jag kommer att köra på detta koncept då. Skulle man vilja uppdatera det senare så är det väl bara att lägga till. Har ju dragit ett flexrör för el just om jag skulle behöva lägga till ventiler eller annat skoj.

Tack för hjälpen!!!
 
P.S.

Lite sido-kurriosa angående expanderverktyg. De q&e-ringar ni ser i mitt fördelarskåp var inte helt enkla att få dit. Känns som rätt mycket pengar att bränna om jag köper ett expanderverktyg från uponor för uppåt 4k (eller billigare alternativ för uppåt 2k från amason) att använda några enstaka gånger i mitt liv. Istället köpte jag ett från Kina för ca 400kr inklusive 10 expanderhuvuden.

Problemet är bara att detta expanderverktyg expanderar för lite och huvudena är aningen korta, så jag måste snabbt byta storlek för att expandera en gång till, problemet är bara att då börjar det glida och expanderar inte hela vägen in, fick skära bort några ringar då jag inte fått upp dem tillräckligt långt in på fästet.

Resultatet har blivit att jag först får expandera pex-röret utan ring med 3/4, därefter byta till 7/8 och expandera igen, varefter jag får expandera ringen utan röret 7/8, byta till 1 och expandera ringen igen, snabbt sätta på ringen på pex-röret och expandera dem tillsammans med 7/8. Först därefter kan jag sätta på dem på fördelaren :/. Inte speciellt quick and easy, och en som jobbar med rör skulle ha kastat den i papperskorgen på en gång, men eftersom jag bara kommer expandera q&e några gånger i mitt liv, är det ändå värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.