yonna yonna skrev:
Först nu har vi fått vattningsförbud här på Österlen. Det förvånar mig lite eftersom vi inte haft nederbörd sedan i maj. Jag slutade vattna för flera veckor sedan. De nyplanterade häckarna (200 plantor) sattes i perfekt hällande regn i april; 20% har nu dött trots vattningen och nu får jag vattna med spann efter dusch och tvättmaskin. De äldre häckarna buxbom, bok och liguster har klarat sig utmärkt utan vattning hela säsongen men tillväxten har varit obefintlig. Måste erkänna att jag börjar tröttna på värmen ...
När man planterar en ny stor häck som du (70m?!), så skall man samtidigt lägga ut droppslang. Det är ingen stor kostnad (ungefär 5:-/m). Du kopplar till vattenkastaren och får en extremt effektiv bevattning nästan helt utan förluster. Eftersom du kan vattna på kvällen får du mycket lite avdunstning och du får ingen avrinning!
 
Det har aldrig hänt mig att jag tidigare misslyckats med nyplantering. Jag handvattnar den första säsongen och sedan brukar det gå bra. Tycker fortfarande att det är over-kill att gräva ner bevattningsslang - såvida denna sommartorka inte upprepar sig. Om den gör det, då återstår väl bara att grusa eller asfaltera trädgården ...
 
yonna yonna skrev:
Det har aldrig hänt mig att jag tidigare misslyckats med nyplantering. Jag handvattnar den första säsongen och sedan brukar det gå bra. Tycker fortfarande att det är over-kill att gräva ner bevattningsslang - såvida denna sommartorka inte upprepar sig. Om den gör det, då återstår väl bara att grusa eller asfaltera trädgården ...
Man behöver inte gräva ned den. Lägg bara ovanpå jorden. En del häckförsäljare låter tom droppslang ingå i priset. Även om plantor överlever utan så märker du stor skillnad i tillväxt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det va med glädje jag konstaterade att livet hade återvänt till gräsmattan och den behövdes tom klippas idag.
 
Ja, livet har inte bara återvänt, utan det är försommarstyrka på tillväxten. Verkar som det fanns latent "energi" och näring som bara väntade på vatten.
 
Jag har en del partier där gräset tydligen dött. Men i övrigt växer det nu.
 
hsd
Här har jag klippt två gånger och nu är det dags igen
Det är nästan att man ser gräset växa
 
Min gräsmatta klarade sig trist nog inget vidare kan jag nu konstatera.
Vissa partier är väldigt utsatta och gräset har alltid haft svårt där. Dessa partier har jag genom åren försökt att åtgärda genom att ha grävt bort ca 2 dm jord och sedan jordförbättrat med mycket torv/kompostjord. Vid återsådd så har jag valt gräs som ska vara tåligt för sol och torka vilket har fungerat fint ända fram till denna sommar.
Många arbetstimmar är nog förgäves, då dessa partier ( vilka är stora ) fortfarande är bruna och helt livlösa, förutom ogräset som börjar etablera sig där.
Somrar som denna går inte att kämpa emot med mina förutsättningar, utan jag låter nog det ogräset som kan växa, ta överhand och vara glad om det finns något som är grönt fortsättningsvis.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.