Hej. Har en gammal ojordad lampa som jag tänkte byta stickpropp på. Klippte upp sladden, men vet nu inte hur jag ska gå vidare eftersom det inte syns hur man ska koppla. Brukar ju vara en brun och en blå sladd, men båda är vita. Hur gör man då för att lyckas koppla rätt?
 
  • Avskalad vit lampa sladd framför en gammal lampa med vit ledning som behöver ny stickpropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det bara är fas och nolla, så spelar det ingen roll - hälften av tiden går strömmen åt ena hållet och andra delen åt andra.
 
Det spelar ingen roll vilken som är vilken. Du kan ändå vända stickproppen åt valfritt håll.

Och sedan en fråga. Har du tänkt sätta dit en jordad stickpropp? Om så bör du vara medveten om att det får du inte.
 
A Avemo skrev:
Det spelar ingen roll vilken som är vilken. Du kan ändå vända stickproppen åt valfritt håll.

Och sedan en fråga. Har du tänkt sätta dit en jordad stickpropp? Om så bör du vara medveten om att det får du inte.
Jo, det hade jag ju tänkt. Googlade precis på det och insåg att jag får tänka om där.
 
tommib
Är du osäker kan du lämna in lampan på en fackbutik för att få den ombyggd. Det är eventuellt inte alls svårt att bygga om lampan till dubbelisolerat utförande men för att veta det måste man se mer av lampan.

Kan du lägga upp fler bilder? Det kanske inte är så svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.