Blev fint! men gör en lite större avsats med 45graders hörn vid dörren så
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
blev fint. Jag hade själv lagt det i samma liv som golvet inomhus, tänker på andra aspekter som att det ska bli lätt att ta sig ut när man blir gammal eller om någon anhörig som har svårt att gå ska ta sig in / ut från huset, eller om man har småbarn som kan gå ut på altanen utan att riskera snubbla och ramla :) så valet var enkelt när jag på radhuset såg grannarna ha sina altaner under dörren med en trappa och jag själv ville ha det i samma höjd som inomhus :)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det blev jättefint.

Tycker det är lite tråkig attityd ibland här, tänker på RoBo här som drar ned. Man kan ju skriva saker på olika sätt och det där sättet ser inte så snyggt ut.

Självklart kan man bygga altanen i vilken höjd som helst men olika höjder medför olika konsekvenser. Det som blev snyggt i detta fallet är ju att nu blir det bara ett insteg upp på altanen runt hela. Hade man byggt ett steg upp så måste man bygga ett trappsteg runt hela altanen för att få samma funktion. Dessutom slipper han räcken. Så jag tycker det blev en snygg och smidig lösning det där!
Visst kan det finnas handikappskäl till att bygga med flush samma golvnivå överallt. Men i övrigt så är det ju oftast inga problem. Min precis fyllda 2 åring springer upp och ner för alla möjliga trappor vi har här hemma. Barn lär sig fort. Är helt säker på att även TS barn skyndsamt lär sig att det är en nivåskillnad utanför altandörren.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
F
T tobbbias skrev:
Det blev jättefint.

Tycker det är lite tråkig attityd ibland här, tänker på RoBo här som drar ned. Man kan ju skriva saker på olika sätt och det där sättet ser inte så snyggt ut.

Självklart kan man bygga altanen i vilken höjd som helst men olika höjder medför olika konsekvenser. Det som blev snyggt i detta fallet är ju att nu blir det bara ett insteg upp på altanen runt hela. Hade man byggt ett steg upp så måste man bygga ett trappsteg runt hela altanen för att få samma funktion. Dessutom slipper han räcken. Så jag tycker det blev en snygg och smidig lösning det där!
Visst kan det finnas handikappskäl till att bygga med flush samma golvnivå överallt. Men i övrigt så är det ju oftast inga problem. Min precis fyllda 2 åring springer upp och ner för alla möjliga trappor vi har här hemma. Barn lär sig fort. Är helt säker på att även TS barn skyndsamt lär sig att det är en nivåskillnad utanför altandörren.

Och TS kan underhålla sin fasad utan att riva altanen och det är ju inte heller superfel.
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Det blev jättefint.

Tycker det är lite tråkig attityd ibland här, tänker på RoBo här som drar ned. Man kan ju skriva saker på olika sätt och det där sättet ser inte så snyggt ut.

Självklart kan man bygga altanen i vilken höjd som helst men olika höjder medför olika konsekvenser. Det som blev snyggt i detta fallet är ju att nu blir det bara ett insteg upp på altanen runt hela. Hade man byggt ett steg upp så måste man bygga ett trappsteg runt hela altanen för att få samma funktion. Dessutom slipper han räcken. Så jag tycker det blev en snygg och smidig lösning det där!
Visst kan det finnas handikappskäl till att bygga med flush samma golvnivå överallt. Men i övrigt så är det ju oftast inga problem. Min precis fyllda 2 åring springer upp och ner för alla möjliga trappor vi har här hemma. Barn lär sig fort. Är helt säker på att även TS barn skyndsamt lär sig att det är en nivåskillnad utanför altandörren.
Vi ville ha en lägre mest av estetiska skäl, då vi tycker det blir snyggare mot gräsmattan. I framkant av altanen blir det en avenbokshäck i en halvmåne :)

Sen är det kul att höra feedback då jag aldrig byggt något liknande tidigare!:rofl:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Det blev jättefint.

Barn lär sig fort. Är helt säker på att även TS barn skyndsamt lär sig att det är en nivåskillnad utanför altandörren.
Barn lär sig fort men ack vem som helst kan missa det där steget en tidig morgon eller helt enkelt när som och olyckan är framme men givetvis kan man debattera i alla världens oändlighet om det :rofl::rofl: huvudsaken är man är nöjd :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! (y)
Tycker du har altanen i rätt höjd. Även i nivå med innegolvet hade varit rätt. Eller ytterligare ett trappsteg lägre, även det rätt. Altanen högre än tröskeln hade varit fel, allt annat är rätt...
Snubbelrisk? Dumheter. Hela världen är full av nivåskillnader, inte fan ser man folk ligga och drälla till höger och vänster för det.
Däremot håller jag med om att ett lite större trappsteg och kanske med 45-gradersvinklar i hörnen hade varit ännu snyggare.
Grymt första försök! :D
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.