Hej!
Vi har en vägg mellan hall och vardagsrum som vi har hört har tagits ned i andra "identiska" hus i grannskapet. Däremot så tänkte jag rådfråga, då jag hellre frågar en gång för mycket än för lite.
Byggåred är 1967 och det är en tvåplans villa i souterreng med en nedervåning med två tvärgående betongväggar och betongbjälklag. Väggen som hänger löst är markerad i rött.
Min gissning är att den inte är bärande då spännvidden är cirka 10 meter, vilket borde kunna täckas in av en fackverkspulpett, ett antagande, det är inte synliga bjälkar och ingen tillgång till "vinden" och väggen inte fortsätter in i sovrummet.
Ber om ursäkt på kvalitén på ritningen från stadsbyggnadskontoret.
Vi har en vägg mellan hall och vardagsrum som vi har hört har tagits ned i andra "identiska" hus i grannskapet. Däremot så tänkte jag rådfråga, då jag hellre frågar en gång för mycket än för lite.
Byggåred är 1967 och det är en tvåplans villa i souterreng med en nedervåning med två tvärgående betongväggar och betongbjälklag. Väggen som hänger löst är markerad i rött.
Min gissning är att den inte är bärande då spännvidden är cirka 10 meter, vilket borde kunna täckas in av en fackverkspulpett, ett antagande, det är inte synliga bjälkar och ingen tillgång till "vinden" och väggen inte fortsätter in i sovrummet.
Ber om ursäkt på kvalitén på ritningen från stadsbyggnadskontoret.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Mycket talar för att väggen från början inte varit bärande. Taklösningen med ett flackt pulpettak kräver i princip en fackverkstakstol. I angränsande sovrum finns ju heller inte denna vägg. Enda tveksamheten gäller det faktum att snölasterna (på förekommen anledning) i de flesta områden har höjts väsentligt sedan 1967. Jag skulle känt mig mer bekväm om jag vetat dimensionerna på fackverket.
Mycket talar för att väggen från början inte varit bärande. Taklösningen med ett flackt pulpettak kräver i princip en fackverkstakstol. I angränsande sovrum finns ju heller inte denna vägg. Enda tveksamheten gäller det faktum att snölasterna (på förekommen anledning) i de flesta områden har höjts väsentligt sedan 1967. Jag skulle känt mig mer bekväm om jag vetat dimensionerna på fackverket.
Tack så mycket! Huset står i Enskede, jag antar att det inte är förskonat höjningen?J justusandersson skrev:Hej och välkommen till Byggahus forum!
Mycket talar för att väggen från början inte varit bärande. Taklösningen med ett flackt pulpettak kräver i princip en fackverkstakstol. I angränsande sovrum finns ju heller inte denna vägg. Enda tveksamheten gäller det faktum att snölasterna (på förekommen anledning) i de flesta områden har höjts väsentligt sedan 1967. Jag skulle känt mig mer bekväm om jag vetat dimensionerna på fackverket.
Jag hittade lite mer information och bättre ritningar, men tyvärr inga konstruktionsdetaljer om fackverket. Jag vet däremot att det ska finnas någon på gatan som tagit upp hål för lösull och kanske kan bjuda på en titt.
Det verkar ha varit ett velande huruvida det skulle vara bärande stolpar eller ej i väggen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Helt klart att inga mellanväggar var avsedda att vara bärande från början. Taklösningen har dock sämre marginaler jämfört med motsvarande i äldre hus. Jag tycker det finns tre handlingslinjer: 1) Försök få en titt hos grannen. Mät då dimensionerna på de ingående delarna (det finns antagligen tre olika typer) och ta gärna något foto. 2) Sätt in en limträbalk i stället för väggen. 3) Chansa och ta bort väggen. Det kan vara bra att veta att man idag räknar med dubbelt så hög snölast i Stockholmsområdet som 1967.
Tack så mycket, till nästa helg så ska jag försöka beta av det mesta på listan där. Planerar att lösullsisolera på sikt och går även i VTX-tankar så kommer behöva ta upp en lucka, ska försöka hitta en granne med lucka som man kan få titta på, ska passa på att fota såväl där som hemma när luckan är upptagen. Återkopplar så snart jag har mer att gå på.J justusandersson skrev:Helt klart att inga mellanväggar var avsedda att vara bärande från början. Taklösningen har dock sämre marginaler jämfört med motsvarande i äldre hus. Jag tycker det finns tre handlingslinjer: 1) Försök få en titt hos grannen. Mät då dimensionerna på de ingående delarna (det finns antagligen tre olika typer) och ta gärna något foto. 2) Sätt in en limträbalk i stället för väggen. 3) Chansa och ta bort väggen. Det kan vara bra att veta att man idag räknar med dubbelt så hög snölast i Stockholmsområdet som 1967.
Avbärarna är 95x22, dubbla. 115x45 på bärlinan. CC 1100 mellan takstolarna vi mätte.J justusandersson skrev:Helt klart att inga mellanväggar var avsedda att vara bärande från början. Taklösningen har dock sämre marginaler jämfört med motsvarande i äldre hus. Jag tycker det finns tre handlingslinjer: 1) Försök få en titt hos grannen. Mät då dimensionerna på de ingående delarna (det finns antagligen tre olika typer) och ta gärna något foto. 2) Sätt in en limträbalk i stället för väggen. 3) Chansa och ta bort väggen. Det kan vara bra att veta att man idag räknar med dubbelt så hög snölast i Stockholmsområdet som 1967.
Det verkar vara rätt bra dimensionerat. Nu ligger det ett lager papp på taket.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Imponerande virkeskvalitet, särskilt i överramen. Kärnfur långa sträckor. Välbyggt men inte uppenbart överdimensionerat. Svårt att ge ett bra råd. Personligen tror jag att det håller, men testögonblicket inträffar ju en snörik vinter, vanligen på nyårsdagen... Med tanke på att snölastkraven var så lågt satta när huset byggdes skulle det kännas bra med en försäkring med en limträbalk.
Tack så mycket för det snabba svaret, min husbyggande vän norrifrån tog med sig festool stacken och vill ha något att såga i nu, så det kom verkligen tidsenligtJ justusandersson skrev:Imponerande virkeskvalitet, särskilt i överramen. Kärnfur långa sträckor. Välbyggt men inte uppenbart överdimensionerat. Svårt att ge ett bra råd. Personligen tror jag att det håller, men testögonblicket inträffar ju en snörik vinter, vanligen på nyårsdagen... Med tanke på att snölastkraven var så lågt satta när huset byggdes skulle det kännas bra med en försäkring med en limträbalk.
1. Sovrummet, som är enligt ritning, har ingen avbäring, och taket har hållt sedan -67, tankeexperiment; om det inte rasat in, så borde även de övriga takstolarna hålla, för takstolarna avlastar väl inte varandra nämnvärt?
2. På bild 2 ser det ut som att det är vertikala pelare som går ned, de stödjer i så fall på den "andra" tvärsgående väggen, men den är inte heller avlastad mellan sovrum 1 & 2 (Bilderna är tagna från balkongen i norra delen av ritningen, överblickandes vardagsrum. Är takstolarna då att räkna som två fack?
3. Om man, som du säger, vill försäkra med en limträbalk, hur pass farliga dimensioner pratar vi?
Jag riktar hans uppmärksamhet mot trallen en kort stund.
Robin
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ingenstans är det risk för ras. Vi talar om en eventuellt extra stor nedböjning. Har du kollat höjderna mellan golv och tak i sovrummet? Det är lätt gjort med en lasermätare. Gör två mätserier tvärs rummet parallellt med takstolarna.
En extra limträbalk bör täcka upp för ökningen av snölastkraven. Jag behöver öppningens längd (jag kan inte hitta den i det tidigare materialet) för att räkna fram en lämplig dimension.
Det är inga problem att riva nu, eftersom det är snöfritt!
En extra limträbalk bör täcka upp för ökningen av snölastkraven. Jag behöver öppningens längd (jag kan inte hitta den i det tidigare materialet) för att räkna fram en lämplig dimension.
Det är inga problem att riva nu, eftersom det är snöfritt!
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Tog två till. Det är en vertikal balk på vad jag bedömer är första och andra tvärgående väggen, sett norrifrån. Kan tyvärr inte se ”runt hörnet” till hur det ser ut ovanpå sovrummen.
Tre mätpunkter sovrum från vägg till dörr, tvärs takstolarna
2379mm
2369mm
2389mm
Parallellt, x 4
2380mm
2373mm
2384mm
2380mm
Fyra punkter från sovrumsdörren till fasad på öst av ritning, genom hallen.
2392mm
2376mm
2374mm
2379mm
Öppningens längd
5275mm
Tre mätpunkter sovrum från vägg till dörr, tvärs takstolarna
2379mm
2369mm
2389mm
Parallellt, x 4
2380mm
2373mm
2384mm
2380mm
Fyra punkter från sovrumsdörren till fasad på öst av ritning, genom hallen.
2392mm
2376mm
2374mm
2379mm
Öppningens längd
5275mm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lämplig dimension på en limträbalk är 90x360 mm. Om man går upp i bredd kan man gå ner i höjd.
Variationerna på rumshöjden är relativt stora med tanke på att det inte finns någon last att tala om just nu. Man får betrakta dem som permanenta deformationer. Lite för stora för att vara vanligt byggslarv.
Det är nog så att det kan finnas pelare som är inbyggda i väggarna. Det är dock inte värt priset att riva huset fför att klarlägga dessas existens...
Variationerna på rumshöjden är relativt stora med tanke på att det inte finns någon last att tala om just nu. Man får betrakta dem som permanenta deformationer. Lite för stora för att vara vanligt byggslarv.
Det är nog så att det kan finnas pelare som är inbyggda i väggarna. Det är dock inte värt priset att riva huset fför att klarlägga dessas existens...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag glömde i hastigheten bort att det finns ytterligare en mellanvägg i det aktuella avsnittet. Jag skulle därför vilja ändra dimensionen på en eventuell limträbalk till 90x315. Ber så mycket om ursäkt.
Tack justus! Efter många om och men har vi bestämt oss att ta den säkra vägen framåt och sätta i en balk. Nu ska vi bara ta oss en funderare på hur mycket av väggen vi vill ta ner och om vi vill ha en stolpe, för att kunna välja en lägre balk. Så vi kommer skjuta projektet framåt något. Vi ska även försöka ta en titt hos en granne vi vet har tagit ner väggen, vi har hört att dom har en stolpe men inget om en balk :/J justusandersson skrev:
Är det görbart att fästa två balkar kortsida mot kortsida med spikband över en stolpe? Lättare att bära in.
Robin
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går givetvis bra att ha en balkskarv över en stolpe. Om det är en synlig skarv ska du inte använda spikband, det är inte snyggt. Bäst i ett sådant fall är ett T-format bandjärn som i samma tag håller ihop balkändarna med stolpen. Det kräver att du går till en smed eller mekanisk verkstad, men det blir mycket snyggare och mer hållbart.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag glömde påpeka att om du sätter en pelare på mitten under balken/balkarna, så kan du gå ner i dimension till 90x180 mm.