Försöker välja vilket underlagspapp jag ska köpa.

Jag ska lägga pappen på ventilerad råspont. Saken är den att jag ska lägga ofalsad lertegel ovanpå och taket kommer vara utsatt för mycket vind.

Det är inte helt lätt att ta ett beslut. Många av tillverkarna verkar rekommendera en underlagsduk. De har långa garantitider på dessa produkter men frågan är om jag vill lägga något så tunt och som jag förstått det så är det en relativt ny produkt. Känns tryggare med något som är mer beprövat.

Jag väljer nog nu mellan YAP 2200 och YEP 2500. Är jag rätt på det och vilket bör jag välja? Något fabrikat som är att föredra?

Kvalitet går före kostnad i detta fallet.
 
Jag skulle kontakta ex Mataki och be om råd.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle kontakta ex Mataki och be om råd.
Ja deras produktväljare väljer ut en duk och de skriver på hemsidan att privatpersoner ska vända sig till återförsäljare med tekniska frågor.

Ser nu att YEP 2500 bara säljs i bredd upp till 330mm. Det får nog bli YAP 2200...
 
Vi lägger Isola IsoSteel (YEP 1800 tror jag det är) som är en duk, men jag skulle inte säga att den är tunn. Jäkligt skön att arbeta med, och håller för 12mån UV-ljus, vilket var anledningen till varför vi valde den, för vi ska vänta till våren med att lägga på pannorna.
Jag kan varmt rekommendera den iaf.
 
  • Gilla
Sod@
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vi lägger Isola IsoSteel (YEP 1800 tror jag det är) som är en duk, men jag skulle inte säga att den är tunn. Jäkligt skön att arbeta med, och håller för 12mån UV-ljus, vilket var anledningen till varför vi valde den, för vi ska vänta till våren med att lägga på pannorna.
Jag kan varmt rekommendera den iaf.
Ja den verkar rejäl! Som en papp med integrerad fiberduk. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Winblom
  • Laddar…
V
Jag har beställt ”Mataki Haloten Steel”, verkar vara robust!
Har tyvärr inte använt den ännu så jag vet inte hur den är att jobba med!
Vill gärna lägga en så bra underlagstäckning som möjligt, inbillar mig att det kan vara värt det i långa loppet.
Inte självklart kanske då det finns många billiga produkter som säkert säljer bra!
 
Talet efter YAP eller YEP anger mängden isolerande material, t.ex. asfalt, per kvm. Välj ett så högt tal som möjligt. Mataki (Malmö takindustri) är ett gammalt kvalitetsmärke, men det finns andra också.
 
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.