Hur mycket ska den användas? Vad ska den användas till? Vilken precision pratar vi om när du säger exakta snitt?

Är det såga reglar och plank till husbygge och underhåll nån gång i bland? Med noggrannhet som är bra för det? Eller ska sågen stå uppmonterad konstant och klara lite mer exakta kapningar för möbelsnickeri?

Är det en såg du ska använda då och då för att kunna bygga till uteplatsen med en pergola eller liknande tycker jag att du ska gå på t ex förslaget om Metabon ovan. Bra såg som är ganska exakt i det den gör och är tänkt för. Ska du kunna kapa lister exakt och kunna använda den för mer finsnickeri kan en dyrare såg vara lämplig, men även dyrare sågar är lite si så där med precisionsmässigt ibland.

Jag kör själv en 10 år gammal Metabo som har sett sina bästa dagar. Men om jag inte är villig att hosta upp ganska mycket pengar tycker jag inte att jag får en bättre ersättare än att jag kan fortsätta använda den jag har. Om jag tar mig lite tid och är noggrann kan jag fortfarande få till så pass exakta snitt att jag ibland använder den till möbelsnickeri.

Oavsett såg. Bra stabilt bord samt kvalitativa klingor gör underverk för vilken såg som helst.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Köpte en gcm 350-254 från England och ett gta3800 med prisgaranti på bauhaus. Sjukt nöjd och kunde såga lite grövre Limträ och reglar till mitt utbygge. Gillar dubbellutning!
 
Jag har sågat en hel del med min gcm8sjl + gta3800 och är helnöjd. Stöde. Sluttar lite när man för ut dem max, vilket väl är väntat. Bör jag sågat tunga 7m limträ har jag satt stöttor under. Inget har lossnat eller strulat det minsta. Bara mins två cent.
 
Rekommenderar Bosch GTA 2500W.
Riktigt bra bord, jättesmidigt att fälla ihop och rulla iväg.

Gällande kap-gersåg så kör jag Festool Kapex KS60, är mer än nöjd.

Stativet och sågen är en riktigt bra kombo!
 
Bosch, Dewalt och Makita har alla bra bord som passar alla sågar, det har dock inte Hitachi (Niko) vars bord är väldigt rangligt.
Själv har jag Dewalts större bord och Festools mindre såg. Sågen är dyr men utifrån mina kriterier blev detta den mest prisvärda kombon.
Köper du en större såg är den inte lika mobil, ska den vara stationär i ett snickeri så rekommenderar jag dig att köpa den största :)
 
Bart Bart skrev:
Hur mycket ska den användas? Vad ska den användas till? Vilken precision pratar vi om när du säger exakta snitt?

Är det såga reglar och plank till husbygge och underhåll nån gång i bland? Med noggrannhet som är bra för det? Eller ska sågen stå uppmonterad konstant och klara lite mer exakta kapningar för möbelsnickeri?

Är det en såg du ska använda då och då för att kunna bygga till uteplatsen med en pergola eller liknande tycker jag att du ska gå på t ex förslaget om Metabon ovan. Bra såg som är ganska exakt i det den gör och är tänkt för. Ska du kunna kapa lister exakt och kunna använda den för mer finsnickeri kan en dyrare såg vara lämplig, men även dyrare sågar är lite si så där med precisionsmässigt ibland.

Jag kör själv en 10 år gammal Metabo som har sett sina bästa dagar. Men om jag inte är villig att hosta upp ganska mycket pengar tycker jag inte att jag får en bättre ersättare än att jag kan fortsätta använda den jag har. Om jag tar mig lite tid och är noggrann kan jag fortfarande få till så pass exakta snitt att jag ibland använder den till möbelsnickeri.

Oavsett såg. Bra stabilt bord samt kvalitativa klingor gör underverk för vilken såg som helst.
Hur den används är väldigt olika år till år just nu. Vissa år använder jag sågen dagligen känns det som, vissa kan det nästan inte bli något alls. Samt att jag använder den just nu till mer grovsnickeri, men är även intresserad av att börja med lite mer finsnickeri på det lite enklare planet, ska ta mig en tur ut i butik för att klämma lite på dom modeller ni har skrivit så får jag kanske en bättre uppfattning om hur det känns.

Stort tack till alla tips och information kring både såg och bord. Borde göra djungeln lite mindre iaf från när jag startade ;)
 
Är det någon som har testat Dewalt DW717XPS? Jag hittade den för 5400kr och när jag läser om den så verkar den riktigt bra och klarar även ta lite större virke.

Har inte hittat någon här i stan som har den uppe som visning än, så därför undrar jag om någon av er har testat och om ni tycker att den är bra för det priset?
 
Och passar den på Bosch GTA3800 bordet?
 
P
Jag har xp717 och den är mycket bra, kan verkligen rekommendera den! , ja den passar på gta 3800 bordet!
 
Sådärja, tack för all hjälp. Det blev en Dewalt DW717XPS + Bosch GTA 3800 bord. Halva priset på bordet hittades idag, så slog till direkt :D
 
  • Gilla
Sebtju och 1 till
  • Laddar…
Jag har köpt ett begaganat 3800-bord och det är ju jättestadigt och bra i stort men något jag funderat över är att ändstoppen sviktar. Beroende på hur hårt jag trycker ämnet mot dem så kan det diffa på några mm. Tanken är ju att kunna såga flera bitar som är exakt lika långa. Visst bygger man tralldäck så spelar kanske inte nån mm hit eller dit nån roll men som i mitt fall försökte jag igår såga till fem identiska hyllplan. Jag blev dock tvungen att mäta och rita ut på varje för att säkerställa att det blev exakt. Ska det vara så?
 
Tror det är så pga spännvidden. Det finns stöd som man kan köpa till bordet som man ställer under för att dom ska hålla sig kvar. Jag kommer köpa två sådana så man inte har några problem att kapa längre plank/reglar
 
Nu har du redan köpt men jag måste säga att det här forumet är lite lustigt i rekommendationerna. Någon produkt väljs ut som "den man ska ha" och sedan blundas det för bristerna och alla köper och går med i hyllningskören. Ser det gång på gång. I det här fallet gäller helt uppenbart att man bör skippa Boschs sågbord eftersom dom är rätt usla relativt kostnaden. Det finns hälften så dyra som inte dras med problemen som Bosch dras med.
 
  • Gilla
Miljardprogram
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Nu har du redan köpt men jag måste säga att det här forumet är lite lustigt i rekommendationerna. Någon produkt väljs ut som "den man ska ha" och sedan blundas det för bristerna och alla köper och går med i hyllningskören. Ser det gång på gång. I det här fallet gäller helt uppenbart att man bör skippa Boschs sågbord eftersom dom är rätt usla relativt kostnaden. Det finns hälften så dyra som inte dras med problemen som Bosch dras med.

Vilka brister i synnerhet är det du refererar till och vilka bord dras då inte med samma brister?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Vilka brister i synnerhet är det du refererar till och vilka bord dras då inte med samma brister?
På första frågan svarar jag: läs denna tråden, det räcker så.
På andra frågan svarar jag: bredda blicken lite för det finns många. Men för att inte bara vara en gnällis så får jag hålla med om att KSU 251 är ett kompetent bord för en mindre peng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.