Hej
Pumpen i vårt borrade hål startar inte alltid (men oftast). Det verkar finnas en koppling till ökad vattenförbrukning då problemet uppstår oftare. Vi har fyllt på lut i blåsan i tanken, men problemet kvarstår. Jag har även bytt relä (om det heter så) som sitter på "utvattnet". Om jag stänger av pumpen och sätter på den igen så fungerar det som det ska ett tag igen. Någon som har en idè om vad felet kan vara?
 
  • Vattenpump och trycktank i ett pumphus med synliga rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är bara en kabel tryckvakten ( den glasklara del som syns på fotot ) om knackar med en hammare på röret under den , startar pumpen då
 
  • Gilla
Supersonical
  • Laddar…
R
Det ska klonka i skåpet på väggen när pumpen ska starta , händer inget där så bråkar tryckvakten
prova och återkom
 
tommib
Kan det vara så att tryckvakten hänger sig? Exakt vilka delar bytte du? Tog du loss hela grejen, så att du hade ett hål rakt in till vattenröret, eller bytte du bara innanmätet?
 
R
PÅ en CEWE tryckbrytare byter man inte innanmätet , sen är dom av för klen typ på kontakterna
Om det inte klonkar i skåpet , så prova med enligt följande
Stäng av strömmen
Ta bort locket
Det är en grå grej där som har 3 skruvar på ena sidan och 3 skruvar på andra sidan , den ledning som
går in ( och har en brun eller svart och en blå ) dom är kopplad på 2 skruvar tvårs över , flytta dom till nästa 2 så blir det nya kontakter som används
Sätt på locket och slå till strömmen
Fungerar det dåligt efter detta så kan det vara en sak till
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Tack för tipsen
Nu har jag bytt tryckvakten (man lär sig). Är inte helt säker på att det hjälpte. Vad ska inställningarna på den stå på. Nu ligger den mellan 2 och 5 (ca) se bild. Är det en bra inställning?
 
  • Tryckvakt märkt XMP installerad på rörsystem vid en trycktank, inställningar synliga mellan 2 och 5 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad hade du innan? Jag har 2 och 4 på min.
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Vad hade du innan? Jag har 2 och 4 på min.
Jag missade att fotografera det. Det var den inställning som tryckvakten kommer med ur kartong.
 
tommib
Det är väl en vettig inställning. Den lägre siffran är vid vilket tryck pumpen startar och den högre är när den stannar. Således är det låga trycket det lägsta du har vid kranen. Två bar är helt ok så länge du inte ska driva stora vattenspridare.
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.