Hej,
Jag har nyligen köpt ett hus med ett tak som är omlagt för sex år sedan, allt var nytt rivet hela vägen ner till takstolarna.
På kattvinden bakom badrummet har jag hittat följande fläck, besiktningsmannen sa att det var en takpanna som låg snett, så är nog inte fallet...
Fuktskada på trä med mörkfärgade fläckar runt ett vertikalt rör på en kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




I utrymmet luktar det ofta väldigt mycket avlopp, det gjorde ingen skillnad att sätta in en avfuktare. Detta får mig att tro att röret är avloppsrelaterat.
Så frågan är, vad fasen är det? En avluftning? Det går ett 110mm avloppsrör från toalettstolen in på kattvinden in till ett T där det dels går rakt ner i ett 110mm rör och dels rakt upp i detta 50mm röret.
Bild på en kattvind med trägolv och synliga takstolar, visar isolering och ett svart 50mm avloppsrör som inte går genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




50mm röret går INTE ut något rör genom tegelpannorna. Det verkar gå ut genom råsponten, men inte längre. Kan stollen som la om taket helt enkelt bara låtit det gå ut under pannorna?
Fuktskadat trä med ett böjt avloppsrör och tecken på mögel i en kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad är mest troligt, att det är genomföringen genom taket som är dålig och att det rinner in vatten när det regnar, eller att det är kondens från avloppet som har orsakat fuktskadan? Jag kan tänka mig att en varm dusch som fyller avloppet med varmvatten när det är -15 på kattvinden kan orsaka viss fukt.

Kan jag kapa röret en bit under råsponten och sätta dit en vakuumventil istället, eller måste det vara helt öppet system?

Om jag bara tätar genomföringen kommer det säkert fortfarande lukta skit, och att riva i taket för att få i en ny genomföring för att dra ut det genom tegelpannorna känns meckigt..
 
Du har nog rätt avseende orsaken till felet. Många hus har tyvärr olika varianter på denna lösning. Om jag inte minns fel bör det nog vara ett öppet system.
 
Antagligen är det som du är inne på genomföringen som inte är tät... borde gå att åtgärda genom att ta bort några pannor samt lappa underlagspappen.

Är man konservativ kunde man ju göra genomföringen i nock istället för att slippa genomföringen i taket genom att kapa rören och dra om.

Har inte hört om ngt annat än öppna system.
 
Om inte röret sticker ut genom takpannorna blir det inge bra. Jag hadde fixat en korrekt genomföring i yttertaket. Ingen stor sak om inte rötan gått för långt. Vist kan du sätta en vakuumventil. Men vad jag förstår är det en nödlösning. Har hört om valkumventiler som frusit på kallvindar. Antingen i stängt läge, eller värre i öppetläge. Sedan har kallvinden haft mycket fuktig luft innan set upptäckts.
 
Så här roligt såg det ut när man lyfte takpannorna...
Tak med lyfta pannor som visar en pappskarv utan tjära eller överlappning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär såg det ut under pappskarven. Notera : ingen tjära, ingen överlappning...
Takpannor lyfta som avslöjar en dåligt förseglad skarv och ett öppet rör på ett hustak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Geggade på lite tjära och tryckte ihop igen.
Reparation av takskarv med tjära på öppen pappskarv mellan takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I och med att det har klarat sig rätt bra med ett helt öppet rör där det till råga på allt regnat in genom takskarven vid tänkte jag chansa på att det går med en vakuumventil. Detta är östra Skåne, så det blir ingen större frysrisk...

Fryser det bygger jag en låda runt den med värmekabel och en termostat =P
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Ersätter det där åbäket pannan eller? Det är ju mest hålet i pappen som är problemet.
Det känns som att ett byte från panna till genomföring vid tredje pannraden är problematiskt, det är ju där det är som våtast, det är väl bättre att vattnet rinner utanpå pannorna istället? =P
 
Det är genomföringen genom pappen som är det kritiska. Det måste bli tätt. Men du har ju redan hål där, som måste fixas. Att sätta någon kit avsett för detta blir minst lika bra som att bara sätta papp. Sedan ersätts pannan som röret går igenom med en specialgjord panna i plast eller plåt. Det är det normala. Att strula med vacuumventilwr är det onormala
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S Seroster skrev:
Ersätter det där åbäket pannan eller? Det är ju mest hålet i pappen som är problemet.
Det känns som att ett byte från panna till genomföring vid tredje pannraden är problematiskt, det är ju där det är som våtast, det är väl bättre att vattnet rinner utanpå pannorna istället? =P
Det finns många hus som gammalt tillbaka ventilerat avloppen direkt ut på kallvindan... det har oftast funkat bra.
 
Att få upp varm fuktig luft som luktar avlopp på kallvinden tycker jag inte vore eftersträvansvärt. Jag skulle undvika det.
 
I kittet följer det med underbeslag och tätning till den samma.

Lägg i varukorgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.