C crazytok skrev:
Om man nu har bevattningsautomatik, kan man inte ställa så bevattning sker nattetid? Så påverkar det inte hushållets vatten? Dessutom är det väl ofta bättre att vattna kvällar och natt då inte vattnet dunstar lika snabbt?
Japp javisst är det så. Tänker mest om man skulle vilja köra samtidigt som nåt annat.

Men om slitage blir mindre så kanske jag kör på 3 zoner ändå.

Har ju grejer då jag initialt hade tänkt 4 zoner.

Så nu slipper jag minst en ventil och en ventilbox! Skönt.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Käckfrågan blir lite hur mycket övriga huset påverkas om jag kör t.ex. 2 zoner och har bevattning på som då tar upp 42 Liter / min av mina maximala 54 L / min.

Kan man då t.ex. duscha och köra diskmaskin?
Maxflödet in i huset är mycket större än vad du kan ta ut från en kastare, så det skall inte vara problem i huset. Om man ligger på gränsen för sitt system kan man ju dock tänka sig flödesfall. Det skulle jag inte oroa mig för. Bästa bevattningstid är kväll.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Tänker på min ritning där det finns risk för vatten på hus oh långt mellan head to head. Kan inte vatten på hus lösas med att reglera längden?

Samtidigt blir det motsatt eftersom då blir det ännu längre head to head.

Kanske är din ritning smartare när jag funderar på det!

Du ska inte starta eget :)

Jag är nog din första "kund"
Grundtanken är att man ritar head to head med spridare som är anpassade för längden, utan att de behöver justeras. Sedan justerar man slutresultatet i verkligheten. Smala passager ger kortare kastlängd och fler spridare. Att istället strypa en spridare mycket ger troligen sämre funktion.

Frågetecknens kommer bara från den enkla mätappen. Jag har Inte planerat kastcirklarna, utan planerade bara zonerna.
 
elpaco elpaco skrev:
Grundtanken är att man ritar head to head med spridare som är anpassade för längden, utan att de behöver justeras. Sedan justerar man slutresultatet i verkligheten. Smala passager ger kortare kastlängd och fler spridare. Att istället strypa en spridare mycket ger troligen sämre funktion.

Frågetecknens kommer bara från den enkla mätappen. Jag har Inte planerat kastcirklarna, utan planerade bara zonerna.
Okej. Då missförstod jag. Trodde du gav ett förslag med annan placering - tur jag förstod det.

Så din ritning avser zonindelningen men inte placeringen. Då för jag köra på den ritningen jag har för placering eller göra cirklar själv.

Jag såg ju som du att vissa ställen är det risk för vatten på hus osv.

Svårt dock att täcka annars för de måste ju ut till hörnen.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Okej. Då missförstod jag. Trodde du gav ett förslag med annan placering - tur jag förstod det.

Så din ritning avser zonindelningen men inte placeringen. Då för jag köra på den ritningen jag har för placering eller göra cirklar själv.

Jag såg ju som du att vissa ställen är det risk för vatten på hus osv.

Svårt dock att täcka annars för de måste ju ut till hörnen.
Jag ändrade lite. Här har jag ritat min önsketäckning av din trädgård. Det är 14 spridare. Sedan matchar man längderna mot spridare som presterar detta. Sist delar man upp i zoner och planerar rören.
Handritad skiss över trädgård med färgkodade spridarpositioner och zoner för bevattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta bara på (del)cirklarna, inte på benen.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag ändrade lite. Här har jag ritat min önsketäckning av din trädgård. Det är 14 spridare. Sedan matchar man längderna mot spridare som presterar detta. Sist delar man upp i zoner och planerar rören.
[bild]
Titta bara på (del)cirklarna, inte på benen.
Tack

Men det är väl samma placering som din tidigare ritning? Tycker det är lite svårt att se så kanske ser jag fel.

Väldigt tacksam.
 
Går det att få utan cirklar så jag ser var de sitter

Kör nog 3 zoner. Mer flexibelt. Mindre slitage.

Dock lite mer Pem
 
Micro553 Micro553 skrev:
Går det att få utan cirklar så jag ser var de sitter

Kör nog 3 zoner. Mer flexibelt. Mindre slitage.

Dock lite mer Pem
Cirklarna är ju viktigast. Det är din täckning. Man bör nå iaf 80% fram.
Komplex byggplan med många färgade linjer, cirklar och anteckningar som indikerar täckningsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
elpaco elpaco skrev:
Cirklarna är ju viktigast. Det är din täckning. Man bör nå iaf 80% fram.
[bild]
Nu blir det nog ännu ”lättare” att se. Mät kastlängderna och matcha mot rätt spridare.
Komplex ritning med färgkodade linjer, mätangivelser och frågetecken, som illustrerar planer för spridare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nu blir det nog ännu ”lättare” att se. Mät kastlängderna och matcha mot rätt spridare.
[bild]
Jag har ju bara en typ av spridare 1804 samt R van. Alla är samma.

Men ska försöka följa din plan och köra 3 zoner. Ska sätta mig lite mer imorrn och granska.
 
Du kan alltid komplettera och lämna tillbaka! Ha inte för bråttom.

Nu säger familjen att jag måste sluta lägga tid på andras sprinklersystem .. :rolleyes:
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Du kan alltid komplettera och lämna tillbaka! Ha inte för bråttom.

Nu säger familjen att jag måste sluta lägga tid på andras sprinklersystem .. :rolleyes:
Jag förstår. Jag har fått massor med matnyttigt och kan komma vidare!

Jag är som sagt mycket tacksam.

Kör testet imorrn och funderar vidare.
 
50 meters testet gick perfekt.
 
Najs
 
Behöver köpa lite mer kopplingar inser jag. PEM-koppling typ Adminral är typ dubbla priset mot Gardenas Quick & Connect. Båda är för 25 mm PEM.

Har de flesta redan i PEM Amiral. Nån anledning att inte köpa Gardena på de sista kopplingarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.