Tittade på din ritning - zon 1 är i själva verket 2 zoner, då du har dem på separata ventiler. Vill du ha en zon, kopplar du dem till samma stamledning och samma automatventil.
 
Med 3,1 bar - 7 meter menar jag med hänvisning till den bild du la upp med tryck och flöde för Rainbird R-van.

Men min tolkning att 2 zoner kan funka stämmer?

Är det så man räknar. Dvs samanlagd flödesmängd för det antal spridare som man ska använda.

Jag har eventuellt tänkt att inte använda uttaget utan göra en dedikerad ledning nedanför.

Är jag rätt om jag då ska ha
Start —> avstängning —> backventil —-> vattenfikter —-Vinter urblås —- PEM —- gardena PEM med avstängning —- ventiler med separat avstängning innan ( räcker det inte med en möjlig avstängning innan alla ventiler. Måste man ha en för varje? Ventilerna i sig kan ju stängas av på för hand ju.

Har plockat lite med grejerna men får inte riktigt ihop det. Tror jag saknar nån del så får kolla upp med lev.

Nån nackdel med 2 istället för 3-4 zoner?

Ja test kommer imorrn tror jag.
 
Jag ska inte störa er konversation. Men om jag lägger upp en tomtritning, kan man få lite hjälp hur jag bör dra ledningar och vad jag ska ha för grejor? Ni verkar ju kunna detta... :)

Fast jag kan ju vänta tills ni är klara! ;)
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Tittade på din ritning - zon 1 är i själva verket 2 zoner, då du har dem på separata ventiler. Vill du ha en zon, kopplar du dem till samma stamledning och samma automatventil.
Jag menade att rektanglarna runt visar att det är en zon. Så 7 spridare på varje menar jag.
 
Allt du säger låter bra. Placeringarna för att få ihop täckning av gräsmattan har vi diskuterat förut.

Jag skrev någon form av ventil för varje gren - automatventilerna är ju ventiler, bara elektriska! :)
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
Micro553 Micro553 skrev:
Jag menade att rektanglarna runt visar att det är en zon. Så 7 spridare på varje menar jag.
Du måste skilja på växtzoner och bevattningszoner. När vi pratar om själva systemet är det senare aktuellt, och då har du ritar 3 zoner.
 
C crazytok skrev:
Jag ska inte störa er konversation. Men om jag lägger upp en tomtritning, kan man få lite hjälp hur jag bör dra ledningar och vad jag ska ha för grejor? Ni verkar ju kunna detta... :)

Fast jag kan ju vänta tills ni är klara! ;)
Jag kan kika på det när jag hinner. Jag vill bara inflika att jag är en påläst amatör. Inte mer. Läs gärna min trädgårdstråd för att se hur jag gjort.
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Allt du säger låter bra. Placeringarna för att få ihop täckning av gräsmattan har vi diskuterat förut.

Jag skrev någon form av ventil för varje gren - automatventilerna är ju ventiler, bara elektriska! :)
Japp placering har vi diskuterat.

Jag tänker dock om ditt förslag får en nackdel längst bort? Du lägger den ventilen i hörnet medan jag har den enbit bort så förband skapas mot andra sidan (altanen)

Lägger man hörnet - finns inte risk att man inte täcker hela den längden men bara 3 spridare. Ska ju om jag tolkar rätt vara max 7 meter mellan varje.
 
Nackdel med två zoner (förutsatt att flödet räcker) - 1) högre flöde i rören - högre slaghammareffekt, mindre kvar för annat bruk. 2) mindre möjlighet att justera mängd på olika ytor (men du planerar så klar zoner enligt samma behov)

Mina 3 zoner följer helt väderstrecken och skuggtid runt huset
 
elpaco elpaco skrev:
Du måste skilja på växtzoner och bevattningszoner. När vi pratar om själva systemet är det senare aktuellt, och då har du ritar 3 zoner.
Ja exakt.
Bevattning av gräs - 2 zoner
Bevattning av häck - 1 zon
Totalt 3 zoner.
Och den gardena men det är ju ingen zon egentligen.
 
elpaco elpaco skrev:
Nackdel med två zoner (förutsatt att flödet räcker) - 1) högre flöde i rören - högre slaghammareffekt, mindre kvar för annat bruk. 2) mindre möjlighet att justera mängd på olika ytor (men du planerar så klar zoner enligt samma behov)

Mina 3 zoner följer helt väderstrecken och skuggtid runt huset
Ja så skulle jag också kunna göra.
Öster - 5 spridare
Söder - 4 spridare
Väster - 5 spridare

Kanske är en smartare idé. Räknade lite på det och ligger då på ca 50% av maxflödet per zon. Dvs kapacitet finns över och jag påverkar inte annat i huset på samma sätt.
 
Käckfrågan blir lite hur mycket övriga huset påverkas om jag kör t.ex. 2 zoner och har bevattning på som då tar upp 42 Liter / min av mina maximala 54 L / min.

Kan man då t.ex. duscha och köra diskmaskin?
 
Om man nu har bevattningsautomatik, kan man inte ställa så bevattning sker nattetid? Så påverkar det inte hushållets vatten? Dessutom är det väl ofta bättre att vattna kvällar och natt då inte vattnet dunstar lika snabbt?
 
elpaco elpaco skrev:
Så här skulle jag funderat på zonerna. Jag utgår från lika många spridare på ungefär samma ställen. Det är fördelaktigt att placera förskjutet, som prickarna på tärning ”5”, men du måste fortfarande komma in i hörnen.

Huruvida dessa spridare täcker ytan ända fram, samt inte övervattnar in på huset kan jag inte uttala mig om. Man brukar som du säger kunna ställa kastlängden lite (men stryper man för mycket får man dimma).

Var du lägger ventilboxarna är upp till dig. Man får ta hänsyn till estetik, närhet och hur praktiskt det är. Man kan sätta i ett buskage tex.

Givetvis behöver du dra huvudledning till varje zon var för sig, MEN du lägger dem i samma grav! Tex längs huskroppen (30cm ned minst).

[bild]
Är det meningen att ? på din ritning ska visa ett värde? Tänkar att de är där för att visa head to head.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Är det meningen att ? på din ritning ska visa ett värde? Tänkar att de är där för att visa head to head.
Tänker på min ritning där det finns risk för vatten på hus oh långt mellan head to head. Kan inte vatten på hus lösas med att reglera längden?

Samtidigt blir det motsatt eftersom då blir det ännu längre head to head.

Kanske är din ritning smartare när jag funderar på det!

Du ska inte starta eget :)

Jag är nog din första "kund"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.