H
Hej
Har bytt vindskiva och passar på att byta plåt då gamla var sliten.
Vindskivan är 6.97 m lång och plåtarna säljs endast i tvåmeters längd. Jag har vikt en 2 m plåt över taknock 1m åt varsitt håll och om jag räknar bort drygt 1 cm till överhänget av plåt vid takfot återstår knappt 2 cm till 3 skarvar, 7 mm per skarv.
Är detta alldeles för lite och att jag iställe ska försöka lösa det på annat sätt?
 
7 mm är alldeles för lite saka vara 100 mm enligt ama
 
  • Gilla
Jepsten
  • Laddar…
H
I johan ivarsson skrev:
7 mm är alldeles för lite saka vara 100 mm enligt ama
Tack för feedback.
Oj det låter mycket, det är inte 10 mm du menar?
 
  • Gilla
Riala
  • Laddar…
Gå till en plåtslagare o låt dom tillverka längre plåtar. Jag gjorde ett 10-tal plåtar 2.5m långa, enligt mina mått på bockningar, det var 4 olika sorter , det gick till ca 600kr. O då kliptes även vindskiveplåtarna så att falsen gick att trä i varandra.
 
H hemmabygg skrev:
Tack för feedback.
Oj det låter mycket, det är inte 10 mm du menar?
Nop står 100 mm.
 
MultiMan
H hemmabygg skrev:
Tack för feedback.
Oj det låter mycket, det är inte 10 mm du menar?
10mm är ju alldeles för lite, så 100mm kan säkert stämma. Vad tror du händer när det blåser 25m/s och regnar? Vattnet trycks in överallt och det behöver finnas överlapp. Dessutom krymper plåten flera mm på vintern. Jag har minst 7-8cm, troligen mer.

Mina plåtar (från plåtslagare) har dessutom en ränna/uppvik nederst som leder bort vattnet från plåten till slutet av brädan, men det kanske är standard även på färdiga?
 
  • Gilla
SlipaMera
  • Laddar…
H
Tack för alla råden, överlappar runt 8 cm och fixar till med en extraplåt för att få till längden. Hinner inte beställa special via plåtslagare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.