Hej! Nyinflyttade i hus och ska bygga en lekstuga. Har grävt cirka 15 cm går inte gräva djupare då en tidigare stenmur går genom ytan där lekstugan ska stå. (Tomten hade tidigare höjdskillnader och en mur användes vid nivåskillnaden).

Marken där lekstugan ska stå innehåller knappt någon matjord utan övergår nästan direkt från gräsrullar till lera och småsten. Går knappt gräva med spade i marken, kommer ingen vart då leran är stenhård och man slår i stenar hela tiden. Har som sagt lyckats gräva 15 cm med många timmars möda. Jag planerar att lägga en markduk och sedan 9 stycken lecablock som fundament för lekstugan (och därefter syllpapp).

Nu till min fråga: Om jag lägger markduk och mina lecablock och dessa hamnar i lod - måste jag ändå lägga grus? Eller kan de va tomt under lekstugan? Vad fyller singel för funktion i jämförelse med om det bara va "luft" mellan lekstugan och markduken?

En ytterligare fråga: kan jag lägga lecablocken så att de sticker upp endast 2-3 cm ovanför marknivån? Tycker det är så fult när lekstugor står och hänger i luften typ 15 cm ovanför mark.
 
Du kan ha luft mellan lecablocken, det behöver inte fyllas ut med makadam mellan, däremot är det lättare att få alla plintarna vågräta om du har ett lager makadam under plintarna.

Om det bara är några cm mellan marken och fasaden så finns det risk att fasaden ruttnar lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.