Hallå där allt kunnigt folk.
Jag är intresserad av att bygga nytt hus, söker mycket information och mailar med diverse försäljare, banker mm.
Jag försöker söka kunskap för att ens se om det är möjligt att bygga hus.

Problemet som uppkom ganska snabbt var handpenningen. Att bygga för 3miljoner innebär saftigt summa handpenning. Så kraftigt sparande har vi inte.
Kan man vid en försäljning som ger nollresultat (alltså ingen vinst) välja att bara betala tillbaka 80% av det lånebelopp man har på det tidigare lånet eller vill banken ha in allt? Finns det kryphål?

Jag vet att jag får bäst svar av banken själv men nu är det helg, jag är för ivrig för att vänta ☺
// Fredrik
 
j.f.s
Hela det gamla huslånet måste lösas men du kan eventuellt få ett förslag på att ta ett Blancolån för att täcka det som är kvar på det gamla lånet.

Kan bli knivigt dock lite beroende på hur er ekonomi ser ut och hur ni hamnar lånemässigt på nybygget med tanke på amorteringskraven.
 
H
Nuvarande lån, har nuvarande hus som säkerhet så att då gå till banken och säga att man betalar tillbaka 80% blir knivigt
 
Självklart vill banken ha in allt, det kollas ju även upp av mäklare på tillträdesdagen att alla skulder med fastigheten som säkerhet är reglerade innan kontraktet och affären går i hamn, har i alla fall gjorts de 4 ggr jag köpt/sålt fastighet.

Möjligtvis om du har ett privat topplån utan fastigheten som säkerhet kan du få ha kvar det, men det gynnar ju knappast situationen nämnvärt. Låter inte som en fördelaktig situation.

Jag bygger nytt nu och har nästan 40% kontantinsats men är ändå orolig med tanke på den svajiga marknaden just nu. Så jag hade nog tänkt till både en och två ggr innan man sätter igång ett sånt bygge även om man får grönt från banken då mycket kan hända på marknaden under byggtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det finns något, som kallas för byggkreditiv, dvs du lånar fortlöpande till nybyggnationen. När du sedan säljer befintlig fastighet och flyttar in i den nya fastigheten löser du det befintliga lånet.
 
T
L Latitud79 skrev:
Det finns något, som kallas för byggkreditiv, dvs du lånar fortlöpande till nybyggnationen. När du sedan säljer befintlig fastighet och flyttar in i den nya fastigheten löser du det befintliga lånet.
Fast banken tittar fortfarande på det gamla lånet, tror chanserna att få byggkreditiv genom att ”låna” pengar från gamla huset är små, speciellt i dagar som dessa då bankerna är väldigt hårda. Hade kanske varit en annan sak för 3-4 år sedan.
 
Redigerat:
Du kan även belåna den nya tomten om du redan har den eller när du köper den. Men om du måste belåna precis allt och tömma alla reserver för att bygga till projekterat pris tar du en enorm risk som kommer få banker att vara mycket försiktiga med att låna dig pengar.

Jag föreslår i all välmening att ni funderar igenom vad 10 eller 20% oförutsedd kostnadsökning får för effekter innan ni går vidare.
 
Tacksam för så många snabba svar (y).
Då kan man säga att det bara återstår att ta ett privatlån om det ens blir aktuellt att bygga.
Hur gör folk idag med tanke på ränteläget och all osäkerhet. Bygger folk något eller har folk rejält kapital och är berädd på ränteförändringar mm?
 
T
Många lånar sönder sig, sedan när priserna sjunker, eller räntan får upp... Ja då ligger man risigt till. Folk får problem att sälja för dom kan inte ens täcka sitt lån mot banken. Skulle aldrig vilja låna 85% i dessa tider. Vi kommer ha en belåning på ~60% när vi skall bygga. Skulle helst vara nere på 50%.
 
Om inkomsterna klarar höga räntor är det ok. En helt ovidkommande sak är ju belåningen i procent av värdet om räntorna går upp och priserna sjunker. Den som har lägre belopp i skulder förlorar och riskerar mindre oavsett belåningsgrad än den som har tex 10 millar i lån och ”bara” 60% belåningsgrad.
 
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om inkomsterna klarar höga räntor är det ok. En helt ovidkommande sak är ju belåningen i procent av värdet om räntorna går upp och priserna sjunker. Den som har lägre belopp i skulder förlorar och riskerar mindre oavsett belåningsgrad än den som har tex 10 millar i lån och ”bara” 60% belåningsgrad.
Så är det absolut, problemet med belåningsgraden är om man har tex 85% i belåning och sedan vill flytta. Men värdet på bostaden bara är 75%. Då blir det tufft.
 
Tack så mycket alla för era svar. :)
 
I all välmening, har ni inte till handpennigen eller precis har fått fasta jobb med rejäl lön. Bör ni verkligen tänka till rejält då ni verkar ta en rejäl risk eller i klartext inte ha råd eller tillräckliga marginaler. Har precis byggt nytt och hur mycket man än räknar på kalkylen på vad det skall kosta så bör du minst lägga på 10% på vad du tror det skall kosta för att komma nära verkligheten. "dubbelboende" under byggtiden kostar en del det med. Banken lär säga ungefär detsamma och bo kvar och ha byggkreditiv under byggtiden lär nog bli svårt i dessa tider om ni har hög belåningsgrad nu.

Jag hade lätt att kunna få byggkreditiv för nybygget och bo kvar i mitt osålda hus under tiden det byggdes ca 2 år, men det var pga låg belåningsgrad på gamla huset och ok inkomst men främst för att vi hade vuxna barn dvs ingen försörjningsbörda Banken räknar ca 4 000 per barn/månad. Banken slog bara på nätet vad dom trodde mitt hus var värt 3 miljoner (lån 1 mil) och jag sa att nybygget skulle kosta 5 miljoner och så var det klart. MEN det var för tre år sen och helt andra tider. Enda haken var att dom krävde livförsäkring då vi är 50+ men det löste sig.

För barnfamiljerna runt om accepterade banken inte dubbelboende med gamla huset osålt

Som tur var hade banken fel, gamla huset var värt 3,7 miljoner och jag klarade bygget på 5 miljoner men det var rätt tid och jag hade lite flyt, Nu har gamla husen backat och det står flera nybyggda osålda, så lyssna på banken
 
  • Gilla
MarcusGust och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.