Vi står i farstun till att hitta tomt och bygga nytt. Vem vi skall bygga med står klart och hustyperna är nere till antalet 3 efter mycket tittande, diskuterande och vridande på bilder ;-)
När vi så tittar på den sk tillvalslistan så blir man alldeles matt. Vad ska man välja och vad kan man vänta med? Det är några hundralappar hit och några tusenlappar där men på det stora hela så blir ju huset typ 2-300.000 kr dyrare efter att alla tillval är gjorda så som man vill ha det. (det jobbigaste är nog att vissa tillval känns som att de kanske borde ingått som standard...)
Anser att man inte har råd att vara "dumsnål" när man bygger nytt. Vet en del som ångrat så att de valde standardkakel, standradklinkers och standardkök etc Det är ju sin sak att byta ut luckor i ett kök men en helt annan att börja hacka ner kakel och klinkers för att göra om...

Så nu skulle jag vilja veta från er som byggt hus med totalentreprenad eller själv, vilka val är ni mest nöjda med och vilka val ångrar ni mest och framförallt: vad ångrar ni mest att ni INTE gjorde eller valde till?

mvh
 
Nu har inte vi kommit så långt i byggprocessen än, men när vi nu gör våra val/tillval har vi tagit hänsyn till faktorn "göra nu/göra sen".

Ex: bygga ett mindre hus bara för att ha råd med en jättedyr kaffekokare.
Det är ganska jobbigt att göra ett hus större senare jämfört med att skaffa en bryggare senare.

Så har vi resonerat lite också bortsett "har vi råd", "drift", och allt annat man vill planera in.
 
Kosta på det som är ekonomiskt/orealistiskt eller svårt att byta sen om ni ångrar.

Tomten och läget!!! Vitmålad trapp från början, aluminiumklädda fönster, takkupa, golvvärme, extra isolering i grund och väggar, osb/spånskivor bakom gipset på väggarna, plåtvinklar i alla hörn inuti för att tapeterna inte ska spricka, tillräckligt med eluttag, kanske slamfärg utvändigt för enklare ommålning senare, storleken på huset, att förlänga huset kostar väldigt lite, förhöjt väggliv på övervåningen för vettiga möbleringsmöjligheter.

Kanske IKEA kök eftersom det är lätt/billigt att byta luckor senare, hyfsat neutralt kakel/klinker på toaletten åtminstone på väggarna som är den stora ytan = vitt är aldrig fel. I stället för skjutdörrspartier kanske tygpaneler på takskena till att börja med.

Tvättnedkast från övervåningen, antikutförande på fönster invändigt, snygga lister, klädkammare för förvaring (resväskor ryms ogärna i standardgarderober.

Förberett för larm, extra elrör, förberett extra avloppsrör,vatten och el om man senare vill bygga om med köksö. Alla öppningar i maximal storlek som man sen bygger på och monskar, då finns alla rör, el och förstärkningar på rätt ställen om man sen vill ha extra bred öppn ing in i rummet tex.


 
Vi har ett lite modernare men ändå inte funkisstil på vårt hus. Vi valde till silverstuprännor och silverdroppbleck osv. Det var skitsnyggt, nu när det är uppe. Mycket nöjd med det tillvalet. Har även valt till eklister i hela huset... kamin... bytt kök (från träkök till ett i mörkgrå laminat som var billigare, men istället valt till rostfria vitvaror + svart granitskiva och rött glaskakel). Bytt badrumsinredning... Badrumskakel... ja, vi har uppgraderat det mesta för att få en mer gedigen, modern och "dyr" stil, även om tillvalen i sig inte kostat så supermycket... Röda ytterdörrar...Är nog nöjd med alla tillval vi valt, än. Om 5 veckor är det inflyttning och då är det upp till bevis. Det jag är mest misstänksam mot är tillvalet centraldammsugare, vet inte om den var värd det extra eller inte?! Det visar sig... :p
 
I huset vi väljer ingår det som standard men ärligt, vi har centraldammsugare idag och jag tar hellre fram den vanliga dammsugaren. Varför? Det är behändigare. Den snablars låååånga sladden till centraldammsugaren är otymplig men visst det är tystare och mer allergivänligt sägs det ju.
Känner en återförsäljare som påstår att vanliga dammsugare är bättre..."blir aldrigs amma sug/tryck" med c-d menar han. Nå nå, jag tror ändå att ni valt rätt till syvende och sist. Man vänjer sig eller hur och tänker inte på den där lååångaslangen tills ist..kanske..

mvh
 
Har ni tänkt att inreda övervåning så välj till trappa som tillval.
Det är väldigt svårt och dyrt att sätta in i efterhand.
 
Tillvalen kan verkligen få prisett att springa iväg.

De småtillvalen/förändringar vi gjorde, och är nöjda med är:
* bytte vanliga släta dörrar mot dörrar med mönster -3600 kr
* la klinkers innanför ytterdörren (väldigt praktiskt, om det inte redan är standard, klinkers - tänk på att ta ett hyfsat slitstark klinkers) - 7000 kr (värt pengarna)
* tog aningen dyrare kakel över köksbänken (gör inte så mycket på priset då det handlar om en sådan liten yta)
* minimalt tillägg på övrigt kakel och klinkers - någon tusenlapp (man ska ändå leva med det i många år)
* la till isolering i alla innevägger (ej standard) - 6000 kr
* bytte skarvlister i golv från metall till eklister (mycket snyggare till en billig peng)
* insektsnät i gesims - (som konstigt nog inte är standard) - kostar en struntsumma i sammanhanget att lägga dit.
* bytte standardkök mot släta ekluckor (lite större tillägg, men vi förhandlade till oss ett bättre upplägg, så i vårt fall var det värt det - ett helt annat kök blev det)

Sedan la vi radonslang som vi förhoppingsvis inte behöver använda (mäter radonhalten just nu) - 6000 kronor för detta kändes lite för mycket egentligen.
Vi förberedde även för en ev framtida spis genom att dra tillufts-rör i plattan - 1500 kr (svårt att fixa i efterhand).

Sedan har vi en oinredd vind och förberedde med takkupa, gavelfönster och invändig trappa. Stora pengar, men svårt att fixa i efterhand. Den invändiga vindsluckan bytte snickarna ut mot en egenkonstruerad. LB-hus standardlösning är ingen höjdare - ful och opraktisk - men fixades för en mindre peng.

Sedan ska man nog kolla upp de vitvaror som ibland kan vara tillval. Vi köpte dessa själva och fick betydligt bättre maskiner för samma peng.
 
Vi har vitmålat trätak i hela huset och vindsluckan som är en slät standardlucka fick vi snickarna att fälla in i taket och klä med takpanelen. Det blev skitbra!
 
Vi gjorde som så att de extravalen vi gjorde var sådant som inte går att göra i efterhand eller svårt att göra
Vi valde
*förlänga vardagsrummet
*lägga radonslang under grunden
*förebereda för kamin med friskluftslang som ligger dold idag
*centraldammsugare
*andra dörrar
*uppgradera vitvaror till bättre energiklass
*höja kökskåp till taket
*fixa tomrör till alla rum för framtida kabeldragning för tele/tv eller LAN

Håller nu på med garaget där det blir en del extra el dragen

Vi byggde en pärluggla från LB-hus, den heter numer Ugglan 159
 
Eftersom alla andra har tagit sina bästa tillval så ska jag lista det sämsta:

1. Den där jä...la centraldammsugaren! Lång oduglig slang som inte får plats någonstans och suger askasst! Välj bort och köp en vanlig istället!


 
En av de grejerna som jag är nöjdast med är att vi valde golvvärme till alla våningar. Att alltid ha varma golv samt att slippa fula dammsamlande radiatorer är underbart.

Jag har aldrig haft centraldamsugare men vad jag kan känna är att ett uttag i tvättstugan nära torktumlaren skulle vara underbart. Det fastnar mycket damm som man skall ta bort mellan varje torkning. Om man hade en kort slang som man stoppar in i uttaget precis brevid torktumlaren så kan man enkelt städa bort allt.
 
*Eluttag i höjd med lysknapparna, infällt nedanför lysknappen. -Jag trodde inte att det skulle komma bill så stor nytta som det har gjort.
*Fasadbelysning med skymningsrelä gör en enorm skillnad utifrån.
*Spotar infälda i fönstersmygarna. Vissa tidsrelästyrda och vissa skymmningsrelästyrda. Skönt att slippa springa runt och tända släcka hela tiden, det sköts med automatik.
*Inglasat uterum i samband med husresning/byggnation
*Större garage och större tvättstuga
 
Är nöjd med dessa tillval:

Nätverk: Höll på att missa detta eftersom man tidigare kört trådlöst, men nu glädjs man varje dag åt att man hann få med detta.

Braskamin: Skönt att ha skorsten och allt på plats från början, men ångrar kanske att man inte kollade mer på vad en kakelugn hade kostat istället.

Extra isolering i plattan: Svårt att ändra i efterhand.


Och hittills finns det bara ett tillval som jag ångar att jag inte gjorde - borde haft en förbredelse för trädgårdsbelysning. Hade varit nice att ha strömbrytare och kabel färdigt så man bara behövde köpa armaturer till trädgården.
 
matbr107 skrev:
Eftersom alla andra har tagit sina bästa tillval så ska jag lista det sämsta:

1. Den där jä...la centraldammsugaren! Lång oduglig slang som inte får plats någonstans och suger askasst! Välj bort och köp en vanlig istället!
Köp en slangvinda RollMe från Canvac så löser du det bekymret, produktblad
Om den suger för dåligt har du ju helt klart valt fel c-dammsugare till ditt hus (underdimisionerad). Har själv en Husky Q Air till mina 150 kvm och det fungerar klockrent .... Dessutom så får man ju bra mycket bättre inomhusklimat pga att luften sugs ut istället för att blåsas omkring invändigt.
 
Mest nöjd med föjande tillval:

Takkupan = Absolut bästa investeringen! Stor härlig yta på övervåning med mycket ljus!
Förhöjt väggliv = mkt större yta på ÖV och huset ser mkt snyggare ut.
Braskamin = fantastisk mysfaktor, härligt regnruskiga dagar, energibesparing!
Dubbel garge istället för enkel.
Golvvärme (var iofs standard, men otroligt sköööönt med varma golv)
Större fönster än std
Vitmålad furutrappa med ekbetsade steg (nästan lika snygg som ektrappa men 20 000:- billigare)
+ alla andra tillvalen (oftast så är det ju därför man väljer till dem)

Ångrar inga tillval


Vill tillägga en sak. Frånval som vi är mest nöjda med:

Slopade std garderober och köpte PAX från IKEA = Mkt billigare och kändes tom bättre!
Slopade parkettgolv på övervåning och valde laminat för 99:-/m2. Perfekt när våra barn härjar fritt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.