Hej! Min man skickade iväg mig och barnen för att riva eternit. Han hade godkänd mask, engångskläder osv. Bara det att han orkade inte vara noga efter att halva fasaden var riven och drog ner resten på marken med ett spett. Mycket damm mest troligt alltså. Detta fick jag se när jag kom hem eftersom spiken sitter kvar i fasaden.

All eternit är dock upplockad och inplastad ordentligt. Men det lär vara damm kvar runt huset. Är gräs på 2 sidor och jord på 2 sidor då vi nyss dränerat och gjort om avloppet. Vad ska vi tänka på för att minimera risken att det dammar upp farliga partiklar. Jag har vattnat ett flertal gånger för att förhoppningsvis binda dammet men det torkar ju upp fort som tusan nu när det är så torrt. Tips tack!! Var ju sjukt dumt gjort av honom men nu är ju skadan redan skedd.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T Torpet123 skrev:
Min man skickade iväg mig och barnen för att riva eternit.
Ha, Ha, Ha... När jag först läste denna mening trodde jag att han skickade iväg er för att ni skulle åka och riva eternit. :oops: Schyst kille tänkte jag... :mad:

Har inga kloka svar om eternit men hälsar dig i alla fall välkommen hit!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Inget skulle jag säga.
Trevlig man som skickar iväg sina barn för att riva eternit.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ha, Ha, Ha... När jag först läste denna mening trodde jag att han skickade iväg er för att ni skulle åka och riva eternit. :oops: Schyst kille tänkte jag... :mad:

Har inga kloka svar om eternit men hälsar dig i alla fall välkommen hit!
Haha ja det blev ju lite knasigt skrivet tack i alla fall!
 
Ingen som har tips på hur man sanerar marken runt huset? Räcker det att vattna? Ska man ta bort det översta jordlagret eller behöver man inte göra något alls. Tacksam för svar så jag törs vara ute i sommar :)
 
R
Varför sanera och av vilken orsak . bara vattna lite och det kommer att sjunka in i jorden , det kan inte var speciellt mycket på marken
Så var inte orolig för det , lev som vanligt
 
  • Gilla
Kvarnapajken och 3 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Varför sanera och av vilken orsak . bara vattna lite och det kommer att sjunka in i jorden , det kan inte var speciellt mycket på marken
Så var inte orolig för det , lev som vanligt
Eftersom han inte tog ner plattorna en och en som han skulle så vet jag inte hur mycket damm som spridits på marken. Tack för svar i alla fall :)
 
Oerhört korkat! Har själv plockat ner eternit från både tak och vägg på ett hus. Ett överjävligt arbete som tar tid.

Det är mest cement i eternitplattor. Plocka upp alla lösa bitar. Sen kratta upp allt igen.vattna på allt. Det är inte farligt.
 
  • Gilla
roybean
  • Laddar…
Gjort är gjort. Vattna, städa det som syns, vattna igen. Sköljd eventuellt även av fasaden, det kan ju vara en del skräp runt spikarna som sitter kvar.

Höstregnen tar han om det sista.
 
L Latitud79 skrev:
Oerhört korkat! Har själv plockat ner eternit från både tak och vägg på ett hus. Ett överjävligt arbete som tar tid.

Det är mest cement i eternitplattor. Plocka upp alla lösa bitar. Sen kratta upp allt igen.vattna på allt. Det är inte farligt.
Ja väldigt korkat. Som synd var så var jag ju inte hemma och kunde stoppa honom. Han hade lovat att vara försiktig och var det den första väggen. Hade även sagt att allt inte måste bli klart i år men han blir lite hyper ibland och tyvärr går det ju inte att göra ogjort.

Vi har vattnat och plockat upp allt som kommer fram ett flertal gånger. Nu har vi köpt 10 kubik jord att lägga över så förhoppningsvis ligger asbesten det där det ligger sen utan att komma upp. Har även spolat av hela fasaden. Tack för svar!
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gjort är gjort. Vattna, städa det som syns, vattna igen. Sköljd eventuellt även av fasaden, det kan ju vara en del skräp runt spikarna som sitter kvar.

Höstregnen tar han om det sista.
Tack för svar! Vi har sköljt av hela fasaden och vattnat runt hela huset och en bra bit ut. Har även köpt jord som vi lägger på runt huset.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det där är ingen fara. Skäll inte för mycket på din man.

De som drabbats av asbestrelaterade sjukdomar, har arbetat med att såga och fräsa i eternit och liknande material 8h om dagen i många år, utan någon som helst form av skyddsutrustning, De har arbetat i en dimma av asbestfiber dagligen i många år.

Genom att du vattnat så har du minimerat risken ordentligt. Asbest användes under många år i olika produkter där det spreds stora eller mindre koncentrationer av asbest. Om det hade varit stor risk att bli sjuk även av enstaka exponeringar eller låga exponeringar, så skulle jordens befolkning varit mer eller mindre utdöd idag.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Läs denna tråd !!
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

10-200 fibres in every cubic metre (1000L) = 0.01-0.2 f/L
A cubic metre is the amount of air typically breathed by a person every hour.."
In average all persons breath in around 5000 asbestos fibers per day.

Var du än befinner dig på jordklotet andas du in 10-200 fiber /timme och befolkningen har inte minskat av det tvärt om.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag plockade ner en hel eternit- eller sidiplattefasad på vårt hus år 1983.
Nu, 35 år senare lever jag och har hälsan.

Vad är problemet?
 
Staffans2000
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag plockade ner en hel eternit- eller sidiplattefasad på vårt hus år 1983.
Nu, 35 år senare lever jag och har hälsan.

Vad är problemet?
Samma här. Jag gjorde som din Karl (inte kow's). Jag började försiktigt med att pilla bort de rostfria hullingförsedda spikdjävlarna, men ledsnade snart och fram kom den stora kofoten, hej och hå, sedan gick det undan. Plattorna dunsade fryntligt ner på marken i ett tempo som kan liknas vid tomhylsors markkänning när "kränkta" ungtuppar ägnar sig åt självsanering.
Nä. Var glad för att du inte var hemma, så han kunde arbeta ostört. Synd bara att det kom en helt onödig rekyl. De pengarna och det arbetet, kunde användts till något behövligt istället.

Staffan

P.s
Jag rev ner...Hmm, sanerade fastigheten för över trettio år sedan. Före det hade jag som rörläggare rivit asbest i pannrum helt utan skyddsutrustning. Strupen fick dock en välbehövlig sanering med hjälp av en iskall bira.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.