Hej på er!

Jag håller på att bygga ett attefallshus och kommer bygga den från lösvirke.

Min fråga är, går set att använda spik pistol för att bygga stommen? Funderar på att skaffa en Dewalt DCN692 framing nailer då jag är mkt nöjd med min 18ga jag köpte nyligen. Max längd på spikar är 90mm så det borde väl räcka, men jag tror diametern är lite mindre än vanlig spik?

Någon som har erfarenhet av denna sortens byggande och hur det går ihop med spik pistol. Var först inne på att skruva ihop stommen då jag inte är världsbäst på att spika :)

Om jag skaffar den större dewalt e, skulle det även gå att använda för att sätta upp panelen?

Tack för alla svar!
 
Vi byggde hela stommen till vårt hus med spikpistol, det enda vi handspikade var panelen.
 
E
Klart det går med 90mm sjukspik till det mesta. Det är däremot bökigt att ändra på saker när man spikar. Lättare är det när man skruvar.

Däremot så är det inte så snyggt med d-skalle på panel. Beroende på hur mycket öga du har för detaljer. Däremot finns det ett alternativ till detta och det är rundbandade maskiner. Coil nailgun Som funkar både på stomme och panel och ser handspikad ut jämfört med 34 graders d-skallar.
 
  • Gilla
swirve
  • Laddar…
Och så finns det ju 21-graders pickor, den spiken har helrund skalle.
 
richardtenggren
Det finns ju spik med rund skalle till 34-graders också, den är dock excentriskt placerad.
 
Redigerat:
E
Det är ju dock inga tvivel att det först och främst är en stomspikare i grund och botten som vi talar om. Sedan att det går att spika panel med den. Men det går att spika panel med en sten också bara man träffar spiken.
 
Intressanta poäng ni tar upp. Tänkte inte ens på att skallen är D-formad. Frågan är dock hur stor skillnad det egentligen gör? Spikarna blir ju övermålade så då döljs det en del, men det är klart att det syns om man kollar nära.

Om jag skall ha en sån där med rulle så finns det bara med tryckluft och jag är verkligen frälst av batteridrivna maskiner. Gör jobbet så mkt lättare och snabbare för mig. Speciellt om jag bara har en timme att jobba då det är snabbt att komma igång med dessa.

Funderar dock på det här med skruvar vs spik också. Om jag gör fel så underlättar ju skruv oerhört ;) hör gärna mer från er med erfarenhet av någon av dessa.
 
Köp paslode spik. Passar i Dewalten och har runda huvud.
Inga kostigheter och defi itivt bättre än att spika med en sten.
 
  • Gilla
JB99
  • Laddar…
ME
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Köp paslode spik. Passar i Dewalten och har runda huvud.
Inga kostigheter och defi itivt bättre än att spika med en sten.
Menar du dewald 692an?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
[länk]

Denna har jag kört med.
Ser utusom vanliga spikar, tack för tipsett
 
richardtenggren
Fast med rund skalle :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.