K Keld skrev:
Bergvärme.
Oki, vad tror du om resonemanget ovan, att radiatorernas antal påverkar energiförbrukningen radikalt?
 
Nancy Alke,

man brukar ha en vattenradiator under varje fönster för att förhindra kallras. Och som du säger brukar man inte ha mängder med radiatorer i ett rum. Moderna vattenradiatorer(element) har större värmeavgivande yta än de gamla fläns-elementen som man installerade på 1960-talet. Därför är ett modernt element inte fysiskt större än de gamla, men kan ha dubbel så stor värmeavgivande yta.

Om du tittar litet i trådar här på forumet med sökord "bergvärme framtemperatur".
Då kan du läsa litet. Då kommer du att läsa det att bergvärme innebär en lägre framtemperatur till vattenradiatorer jämfört oljepanna(eller vedpanna, eller elpanna).
T.ex. tråden:
https://www.google.com/url?q=https:...:yqyi6vo-amm&usg=AOvVaw36s4VheIDXzY7qK9J_H39C

Är fönstrerna också från 1956? Alltså gamla hederliga 2-glasfönster? Ofta var fönstren på 1950-talet små så totala fönsterytan i huset är nog liten jämfört med de moderna terrarium som byggs nu med jättemycket fönsteryta som folk numer bor i.

Jag vet inte om det behövs fler radiatorer i ditt hus för att kunna hålla värmen, dvs hålla 20 oC, den kallaste dagen på året. Kanske kan din bergvärmepump ge hög framtemperatur.

Begreppet solcellstak verkar innebära att solcellerna integreras, ja alltså byggs in i befintligt tak. Sådant montagematerial är bra mycket dyrare än det vanliga montagematerialet som används för montage av solcellspaneler på tak. Firman som lämande dig anbud kan därför vara seriöst, men bara det att montagematerial för integrerade solcellspaneler är svindyrt. Det blir säkert fin och så, men svindyrt. De skulle givetvis ha lämnat anbud på normal montage av solcellsmoduler, inget special som alltid är mycket dyrare.

Det är inte antal radiatorer(element) som påverkar energiförbrukningen, utan den valda framledningstemperatur ut från värmepumpen. Om radiatorerna är små, då tvingas bergvärmepumpen att öka framledningstemperaturen för att det ska bli tillräckligt varmt i rummen. Hög framledningstemperatur ut från en bergvärmepump innebär högre energiförbrukning jämfört om den kan hålla lägre framledningstemperatur. Det har med en värmepumpens arbetssätt att göra.
En värmepump lyfter ju temperaturen från en låg temperatur till en högre temperatur.
 
Redigerat:
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Oki, vad tror du om resonemanget ovan, att radiatorernas antal påverkar energiförbrukningen radikalt?
Inte antal, men effektiva element påverkar förbrukningen positivt. Jag har själv gammaldax sektionsradiatorer på våningsplan, i källaren har jag kompleterat med överdimensionerade panelradiatorer.
Men för att veta/gissa om ditt system går att förbättra/optimera, måste vi ha lite fakta om systemet:
Modell o storlek på pump
Vilken värmekurva är inställt på pumpen
Antal gångtimmar pump
Antal timmar eltillskott o inställt effekt
Dessa saker går att hitta i pumpens menyer, men kan inget om IVT så där kan jag inte hjälpa till.
Borrdjup oxå när vi ändå håller på.
Med den faktan kan man se om installation verkar vettig eller....
 
Det står i beskrivningen med fotona över enfamiljshuset att det är bostadsrätt. Det verkar aningen besynnerligt.
 
Redigerat:
sorry... jag precis sålt bostadsrättsradhuset så texten är kanske missvisande. Är mitt i flytten, så hinner inte riktigt fixa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.