A
Jag läste på en hel del innan vi valde.

Teorin med hydroskopisk eller inte hydroskopiskt är ju om isoleringen kan lagra den fukt som passerar uppåt (när det är varmare inne än ute).

Om man har samma isolerförmåga (låt oss säga 4dm isolering som isolerar lika) så kommer vattenångan i den stigande luften kondensera ut allt eftersom luften kyls ner, blir mättad och inte kan hålla högre fukt i gasform.

I detta fall ser jag cellulosan som mycket bättre då den kan hålla fukten så att den inte ”droppar” tillbaka ner i stommen.


Problemet jag upplevt är att luften har kunnat hålla kvar för mycket fukt när den passerat isoleringen och när luften träffar den kallare råsponten så kondenserar vattnet ut.

Jag hittade inget vettigt sätt att lösa detta, eventuellt att ta bort råspont och bara köra med Duk men det skulle kostat för mycket att byta tak igen..


Så därför valde jag 500mm cell + avfuktare på kallvinden i mitt 60-tals hus för att torka ut den fukt som kommer att finnas ovanför isoleringen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
En ventilation som är rätt inställd kommer ALDRIG lyckas ta bort all fukt som stiger i ett rum.

I taket ovanför vår dusch sitter utsuget med flöde 15 l/s (mätt förra året) men taket har ändå vattendroppar pga kondens. Så fuktvandring kommer ske uppåt om det inte är helt tätt, avsätt ventilation eller inte. Men med ventilation kommer det bli mindre.


Vår ventilation fungerar jättebra trots otätt hus. Visst den skulle fungerar BÄTTRE om vi hade helt tätt men säg inte att den inte fungerar...
 
A
mathiash77 skrev:
Jag vet att jag får bättre:
- komfort : jämnare temperatur med FTX än med självdrag eller mekanisk frånluft
- mindre drag: inget drag från kalla ventiler vid fönster som jag skulle fått vid bara mekanisk frånluft
- mindre fuktproblem: jag kan skapa undertryck vilket jag inte kunde med självdrag
- bättre komfort: både med jämnare temp men också mindre partiklar än både självdrag och mekanisk frånluft

Det jag förlorar på är att det går åt mer energi för systemet kan inte återväcka lika mycket få viss tilluft sker genom otätheter.
Kanske skulle jag varit tydligare. Ovanstående är de fördelar jag fick när jag fick från självdrag till FTX trots ett otätt hus.

Som du skriver nu så håller jag med dig, jag fick ett ”problem”, ökad kostnad, vilket jag visste innan jag gjorde installationen.
 
Det finns väldigt många hus som inte är optimalt byggda. Men många klarar sig ändå utan skador. Det är nog bara de som är i orincip nya som har förutsättningar att vara optimala enligt din mening. Sedan finns det många som dessutom har rejält undermålig ventilation, det är ofta de som har problem.
 
För min egen del vill jag bara att Alfred slutar krascha trådar.

För att återgå till TS undran om han nu ens har orkat med denna kavalkad av sidospår...

Jag skulle framförallt införskaffa mig en hyffsad mätare/logger, tex en sensorpush.

https://www.amazon.co.uk/SensorPush...sensorpush&dpPl=1&dpID=411BEGA61cL&ref=plSrch

Sen gå på tillverkarens rekommendationer, gäller det icocell träskivor skulle jag köra med deras öko pappbroms. Men är du orolig att den är för "otät" kan du ju alltid ta ngn "tätare" duk som tex airstop eller liknande, det bör inte vara skadligt. Som tejp är jag lite kär i airstop, den limmar helt sjukt på vad som helst.
 
Jag har raderat inlägg som var off topic.
/Moderator
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.