Hej, i min källare finns en murad skiljevägg mellan vedpanna och vedförrådet (där veden kastades in via lucka).

Jag ska nu in med en bergvärmepump och skulle behöva ta bort denna väggen för att få plats med pumpen brevid pannan.

På våningen ovanför denna skiljevägg finns bara golv, ingen vägg. Den är murad med 7.5cm tjocka block.

Fråga 1:
Nu undrar jag, kan jag ta bort denna väggen utan vidare? Den har som synes en inbyggd VVB i sig, men VVB är fäst i stålskena i taket. Kan väggen ha nån betydelse för att bärighet/hålla upp VVB? Kan den vara bärande trots klena blockstorleken och att det inte finns nån vägg ovanför, bara golv?

Fråga 2:
Hur river jag bäst väggen? Slägga? Tigersåg?
 
  • Murad skiljevägg i källare med mätsticka visande 7,5 cm tjocka block, samt del av en VVB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum med murad vägg, värmepanna, vedförråd och fastjärn med vattenbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med murad vägg markerad för rivning, vattenberedare fästad i taket via stålskena och anslutande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja se ritningar för att kunna bedöma helheten. Är väggen murad med lättbetong? När är huset byggt?
 
R
Du ska väl inte ha den tanken kvar i taket , är liksom ingen nytta med den när en VP kommer in ,
kanske som förvärmare till VV , men är lite överkurs och tar stor plats
Den VVB som du har där och hänger i taket på balken är en s.k växlarmodell , hetvatten från pannan
går i i den med slingor för VV . den väger troligtvis ett par hundra kilo plus vattenmängden , som du kan se hur mycket på skylten om den finns kvar , det är mycket koppar i den . , har rivit några stycken för att sälja kopparn ( guldkant på tillvaron )
Den vägg som är där , är uppbyggd efteråt och bär inte något , utan valvet tar all last som är för VVB :s
hela tyngd , skulle den vara bärande hade inte VVB varit hängd i taket
Pass på om du ska riva den , det inga lätta grejer och måste spelas ner , det är inget som två personer
lyfter ner bara
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle vilja se ritningar för att kunna bedöma helheten. Är väggen murad med lättbetong? När är huset byggt?
Det är byggt kring 1914, osäkert. Timmerhus med tilläggsisolering. 1/4 källare utgrävd i efterhand men vet ej när. Tror det är lättbetong, det känns lätt och går sönder lätt.



R rävlyan skrev:
Du ska väl inte ha den tanken kvar i taket , är liksom ingen nytta med den när en VP kommer in ,
kanske som förvärmare till VV , men är lite överkurs och tar stor plats
Den VVB som du har där och hänger i taket på balken är en s.k växlarmodell , hetvatten från pannan
går i i den med slingor för VV . den väger troligtvis ett par hundra kilo plus vattenmängden , som du kan se hur mycket på skylten om den finns kvar , det är mycket koppar i den . , har rivit några stycken för att sälja kopparn ( guldkant på tillvaron )
Den vägg som är där , är uppbyggd efteråt och bär inte något , utan valvet tar all last som är för VVB :s
hela tyngd , skulle den vara bärande hade inte VVB varit hängd i taket
Pass på om du ska riva den , det inga lätta grejer och måste spelas ner , det är inget som två personer
lyfter ner bara
Tack för infon!
Jo jag hade tänkt ha kvar den där VVB i taket. Jag hade tänkt behålla hela ved värmesystemet intakt så jag kan elda för varmvatten och värme då vi bor i ett område med mkt strömavbrott.
Jag hade tänkt köpa en bergvärmepump utan integrerad VVB och är kanske naiv men den befintliga VVB i taket borde gå att använda för varmvatten väl? Om man kopplar bort radiatorsystemet från slingan.

Det finns ju såna ctc som är bara 80 cm höga utan VVB. En sån skulle få plats under VVB i taket om jag river väggen. Den lilla vita elektriska VVB ryker såklart, även elpatronen till radiatorsystemet.
 
R
Du ska den kvar , då ska VP :s värme vatten gå i genom VVB , och förvärma till en EL-VVB sommartid
Är det en separat slinga från pannan till VV i taket med en pump att ladda med och systemet ( värmen ) och har en shunt för reglering av värmen i huset . det brukar vara så eller så går allt i genom VVB och ut
via shunt
En VP klarar som du funderar på ge max ca 55C på utgående och det kan bli lite tunt på VV-sidan
det går att få ihop det så VP laddar vad den kan ge max till VVB , men då behöver du en extra ventil som styrs av en differenstermostat
Svalt i VVB -tak så växlar det över och laddas , när max är uppe så kopplar den om och matar VP systemet systemet
Du vill elda med ved , då kan VVB-tak fungera som bufferttank , en maxtemp stänger då av VP ,
du säger strömavbrott , du har du en batteri/konverter till laddpumpen . för att inte pannan ska koka då
Hat du någon annan tank som är brukligt och nästan ett måste när det eldas med ved ?
 
En lättbetongvägg i ett hus från 1914 har säkert ingen bärande funktion. Den finns där antagligen av något skäl som inte längre är aktuellt. 75 mm lättbetongväggar brukar för övrigt aldrig vara bärande. Mer vill jag inte säga utan ritning.
 
R
Låt den hänga kvar så har du möjlighet att elda både för VV och värme
se foto , eftersom du inte ska ha VV i VP så behöver du koppla lite rör annorlunda
den VP du tänker på kanske har en extra utgång för att ladda VV
 
  • Bild av ett värmesystem med en varmvattenberedare upphängd på en vägg, röranslutningar och anteckningar som anger flödesriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggens funktion är vedförråd, det är en avskiljevägg så veden man kastar in genom vedluckan stannar där. Ska riva försiktigt, tänker man borde kunna se under första översta blocket man tar bort om det ligger nån balk eller så emot den som verkar uppburet.

Detta är ju ett gammalt system, men funkar extremt bra. Självcirkulation, grova rör med lutning, inga pumpar, schuntar, acctankar eller så.

På vintern får man ju värme i både radiator och VVB av veden. På sommarn kan man stänga alla element och elda bara för varmvatten i VVB (men försiktigt så de inte kokar).

Det finns en extern elpatron också kopplad till systemet. Tänker att det borde bara vara att ta bort den och koppla nya värmepumpen på dess in/ut så bör systemet funka precis som förut. Fast värmen kommer från värmepump ist för patron/vedpanna. Eller tänker jag snett?


mvh
 
R
Det finns nog ingen balk ovan väggen , det är ett betongvalv annars hade nog VVB ramlat ner ,
Du kan prova med att hacka ur vid taket så märker du det , men hacka inte bort allt utan riv den från sidan
så den inte slår omkull när fäste mot tak och VVB släpper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.