Inga problem att slipa med papper och kloss, det brukar jag göra på liknande som tex, bänkskivor. Börja med grovt, typ 80, sedan 120 och 180 om du ev. fortfarande tycker det är för grovt fortsätt med 240. Kan rekommendera mirkas slipnät Abranet och kloss med dammsugaranslutning, det blir nästan inget damm då vilket är trevligt inomhus :)
 
Ok
nanowire nanowire skrev:
Inga problem att slipa med papper och kloss, det brukar jag göra på liknande som tex, bänkskivor. Börja med grovt, typ 80, sedan 120 och 180 om du ev. fortfarande tycker det är för grovt fortsätt med 240. Kan rekommendera mirkas slipnät Abranet och kloss med dammsugaranslutning, det blir nästan inget damm då vilket är trevligt inomhus :)
Tack. Blev en vanlig slipkloss.
Vad kör du för olja?
Och skulle du säga att man kan applicera hårsvaxoljan ovanpå den vanliga oljan när man är klar för skyddet?
 
D damightytom skrev:
Ok


Tack. Blev en vanlig slipkloss.
Vad kör du för olja?
Och skulle du säga att man kan applicera hårsvaxoljan ovanpå den vanliga oljan när man är klar för skyddet?
Rå linolja och balsamterpentin. Vet inte om det är så bra att olja innan om du ska ha härdande hårdvax, typ Osmo, ovanpå. Vad är det för vax du tänker använda?
 
nanowire nanowire skrev:
Rå linolja och balsamterpentin. Vet inte om det är så bra att olja innan om du ska ha härdande hårdvax, typ Osmo, ovanpå. Vad är det för vax du tänker använda?
Osmo tio oil. Hårdvaxolja.
Den är ofärgad matt (hon i färgbutiken gav mig den när jag fråga vad man skulle ha) men jag tycker inte att träet fick någon bra nyans och den dåliga sidan är fortfarande grådassig och livlös. Men då kanske man ska blanda ihop rå linolja och terapin istället
 
Osmo hårvaxolja är en egen typ av ytbehandling, den härdar och ytan blir tålig. Jämförbar med lack. Att olja och sedan polera med vanligt, icke härdande, vax är en helt annan metod. Tror inte du bör blanda ihop dem om du inte har bra koll på vad du gör.

För att komma ifrån missfärgningarna får du väl slipa ner rejält och sedan köra med den ytbehandling du tycker verkar bäst.
Osmo är bra, har använt den på golv ett par gånger och det håller för slitage och kan lätt bättras på när det behövs men kommer inte dölja ett dåligt underarbete.
 
Vill bara uppmärksamma på att om du väljer linolja och terpentin bör du välja kokt kallpressad linolja av bra kvalitet. Blir en sidenmatt yta när det torkat om du mättat väl och efterpolerat.
Min uppfattning är att ytor som är behandlade med "utanpåliggande" vax eller moderna vattenbaserade lacker ofta blir livlösa precis som du beskriver
Ex på bra linolja
https://www.gyllenhak.com/webbutik/...id=321&zenid=dde76927f463e83ece8fd1d9fde3a90f
 
Redigerat:
Jag tycker också att Osmo är riktigt bra och trevlig att jobba med. Men som nämnts ovan så är underarbetet otroligt viktigt oavsett ytbehandling. Alla misstag kommer att framhävas av oljan/vaxet/lacken när det kommer på. Ett sätt som jag har använt mig av för att få en uppfattning om hur ytan blir efter oljning är att stryka på lite T-röd på ytan. Då väter man ytan och man får en upfattning om hur den kommer att se ut med olja på. T-spriten dunstar snabbt och gör ingen skada på massivt trä.

En annan metod som jag gillar är att använda Danish Oil, eventuellt med efterföljande vaxning. Du hittar en detaljerad beskrivning om hur jag brukar göra här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...er-med-svenska-produkter.285534/#post-2846015

I mitt fall använder jag som sagt gärna Danish Oil men metoden fungerar med vilken olja som helst.
 
hscn hscn skrev:
Vill bara uppmärksamma på att om du väljer linolja och terpentin bör du välja kokt kallpressad linolja av bra kvalitet. Blir en sidenmatt yta när det torkat om du mättat väl och efterpolerat.
Min uppfattning är att ytor som är behandlade med "utanpåliggande" vax eller moderna vattenbaserade lacker ofta blir livlösa precis som du beskriver
Ex på bra linolja
[länk]
Bra att tänka på är att kokt linolja ofta innehåller metaller som katalyserar oxidationen och därför inte rekommenderas till ytor som skärbrädor, bänkskivor och annat livsmedelsrelaterat. Och som små barn hanterar bordsskivor är det kanske bäst att inte ha det till bord heller om man inte är säker på vad oljan innehåller.
 
nanowire nanowire skrev:
Bra att tänka på är att kokt linolja ofta innehåller metaller som katalyserar oxidationen och därför inte rekommenderas till ytor som skärbrädor, bänkskivor och annat livsmedelsrelaterat. Och som små barn hanterar bordsskivor är det kanske bäst att inte ha det till bord heller om man inte är säker på vad oljan innehåller.
En bra kallpressad kokt linolja från välrenommerad tillverkare innehåller inget torkmedel, det får man sätta till själv om det finns behov av forcerad oxidation.

Säkerhetsdatablad ger ingen som helst indikation på skadligt innehåll. https://ottossonfarg.com/wp-content/uploads/2015/02/Kokt-linolja.pdf

Är faktiskt mera tveksamt med exempelvis Osmo hårdvaxolja http://www.welinoco.com/sites/defau...11-3065_osmo_hrdvaxolja_originalet-s-16.0.pdf
Naturligtvis beror detta på att den redan är utblandad med lösningsmedel. Linolja bör förete liknande egenskaper när den blandats med terpentin

Står naturligtvis var och en fritt att ha favoritmetoder men tycker det är bra att försöka hålla argumentationen på en saklig nivå
 
hscn hscn skrev:
En bra kallpressad kokt linolja från välrenommerad tillverkare innehåller inget torkmedel, det får man sätta till själv om det finns behov av forcerad oxidation.

Säkerhetsdatablad ger ingen som helst indikation på skadligt innehåll. [länk]

Är faktiskt mera tveksamt med exempelvis Osmo hårdvaxolja [länk]
Naturligtvis beror detta på att den redan är utblandad med lösningsmedel. Linolja bör förete liknande egenskaper när den blandats med terpentin

Står naturligtvis var och en fritt att ha favoritmetoder men tycker det är bra att försöka hålla argumentationen på en saklig nivå
Osäker på vad du menar. Vad skrev jag som var osakligt?
 
nanowire nanowire skrev:
Osäker på vad du menar. Vad skrev jag som var osakligt?
OK. jag tycker att jag var rätt tydlig men gör ett försök.

Jag rekommenderade i tidigare inlägg kokt kallpressad linolja av bra kvalitet (då vet man vad man får, både vad gäller egenskaper och innehåll). Du citerade mig och hävdade utan närmare precisering att kokt linolja ”ofta innehåller metaller som katalyserar oxidation” och är giftig.

Linolja innehåller i sig inga metallsalter, inga utöver de spårämnen som jorden
linet växt i bidrar med. Samma förhållande som för t. ex. brödsäd.
Kokt linolja av den kvalitet jag rekommenderade är bara uppvärmd (kokt) för att få andra egenskaper
När/om den kokta linoljan blandas med pigment till linoljefärg tillsätts ofta sickativ (torkmedel i form av metallsalter av t ex kobolt (som är giftigt) och/eller zirkonium (som är ogiftigt). Torkmedel kan även bli tillsatt till linolja utan färgpigment men då kallas den fernissa

Att kokt linolja av den kvalitet jag rekommenderade ”ofta innehåller metaller” och därigenom utgör fara för barn på det sätt du beskriver betraktar jag som trams d.v.s. osakligt, oljan kan närmast betraktas som ”giftfri”. Se länk till säkerhetsdatabladet för linolja jag bifogade i förra inlägget.
 
hscn hscn skrev:
OK. jag tycker att jag var rätt tydlig men gör ett försök.

Jag rekommenderade i tidigare inlägg kokt kallpressad linolja av bra kvalitet (då vet man vad man får, både vad gäller egenskaper och innehåll). Du citerade mig och hävdade utan närmare precisering att kokt linolja ”ofta innehåller metaller som katalyserar oxidation” och är giftig.

Linolja innehåller i sig inga metallsalter, inga utöver de spårämnen som jorden
linet växt i bidrar med. Samma förhållande som för t. ex. brödsäd.
Kokt linolja av den kvalitet jag rekommenderade är bara uppvärmd (kokt) för att få andra egenskaper
När/om den kokta linoljan blandas med pigment till linoljefärg tillsätts ofta sickativ (torkmedel i form av metallsalter av t ex kobolt (som är giftigt) och/eller zirkonium (som är ogiftigt). Torkmedel kan även bli tillsatt till linolja utan färgpigment men då kallas den fernissa

Att kokt linolja av den kvalitet jag rekommenderade ”ofta innehåller metaller” och därigenom utgör fara för barn på det sätt du beskriver betraktar jag som trams d.v.s. osakligt, oljan kan närmast betraktas som ”giftfri”. Se länk till säkerhetsdatabladet för linolja jag bifogade i förra inlägget.
Jag har inte gjort nåra utsagor om någon specifik kokt linolja, än mindre den kallpressade du länkade till. Jag har bara uppmärksammat de som läser tråden i jakt på råd om ytbehandling av bord att många kokta linoljor innehåller metalliska föreningar som inte rekommenderas till livsmedelshantering. Det tycker jag är sakligt och fullkommligt relevant i sammanhanget. Antar att du håller med om att, som jag skrev, ”vara försiktig om man inte vet vad oljan innehåller”?
 
Då kanske man borde vara lite försiktig med att citera och sedan sprida ett otydligt budskap som lätt kan uppfattas vara ämnad som generell information.
Tveksamma lågprisprodukter finns naturligtvis både beträffande hårdvax och linolja.:)
 
hscn hscn skrev:
Då kanske man borde vara lite försiktig med att citera och sedan sprida ett otydligt budskap som lätt kan uppfattas vara ämnad som generell information.
Tveksamma lågprisprodukter finns naturligtvis både beträffande hårdvax och linolja.:)
Hallå! Den sakligt generella informationen jag spridit är att det är bra att ha koll på innehållet i kokt linolja då sådan ofta innehåller torkmedel som inte lämpar sig för livsmedelskontakt. Vad i det anser du är felaktigt?

Den vanlige användaren, inkl TS, är troligen varken kemist eller speciellt inläst på ytbehandling och har följdaktligen inte koll på eventuella risker samt handlar ofta lågprisprodukter.
Du hävdar envist att jag sprider missinformation vilket kan få de som läser att tro att det är så och därför vore det klädsamt om du medgav att det jag skriver stämmer.
 
Case closed:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.