Har kommit till insikt efter ca 8 år i huset att det nog är dags för ett inköp av en egen kap/gersåg, det börjar bli lite omständigt att behöva åka iväg för att låna en varje gång man ska använda en ;)

Men nu till problemet, vilken maskin bör jag köpa? Finns ju hundratals att välja på där ute.

När jag ändå ska köpa en så vill jag satsa på en bra som ger exakta snitt och smidig att hantera, gärna att man ska kunna såga ganska stora plank som större reglar osv.

Bordet ska vara enkelt att hantera, gärna att man kan dra ut det långt åt sidorna om man kapar längre plank.

Budget är inte riktigt satt då jag inte vet i vilken prisklass man bör satsa på för att få en vettig maskin. Men jag vill helst inte lägga en halv förmögenhet på den om jag inte måste.

Är det någon idé att kolla på begagnade maskiner i toppklass som kanske är riktigt bra pris på i andrahand? Eller bör man köpa helt nytt för att slippa problem?
 
Bosch GCM8SDE (eller SJL) brukar få goda vitsord.
GTA3800 bordet är långt och rejält, dock har några upplevt problem med änduppläggen på sistone (sök på GTA3800 och du bör finna).

GCM8SDE har dubbellutning, alltså att du kan luta klingan åt både höger och vänster.

För 6495:- är SDE+GTA3800 combon din, går du på GCM8SJL och GTA3800 verkar du "spara" ca 1000:-
 
  • Gilla
David Dubow och 2 till
  • Laddar…
Och nöjer du dig med ett mindre bord har exempelvis Netonnet kombon Bosch Professional GCM 8 SJL + GTA 2600 för 4490:-
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Jag köpte nyss kombon GCM8SJL och GTA3800 efter att ha läst en del trådar här.

Sågen tycker jag känns bra, även om jag direkt drog av stoppet på fraktlåset :thinking:

Stativet var jag inte helnöjd med, men sen har jag inte provat nått annat. Tycker ändstöden känns "billiga" när man hanterar dem, lossar från stativet (finns en tråd om det) och är svåra att justera höjden på.
 
Om det är en del problem med GTA3800, finns det då inget annat bord man kan ha till den sågen om sågen är bra? Vill helst slippa problem om jag nu ändå ska köpa en dyrare modell än billiga hemma/hobby-maskiner.

Eller får man leva med lite småproblem ändå kanske?
 
Grillen Grillen skrev:
Om det är en del problem med GTA3800, finns det då inget annat bord man kan ha till den sågen om sågen är bra?
Jag har det mindre bordet GTA2600 och är nöjd med det. Fullt medveten om att "majoriteten" här helt klart verkar föredra GTA3800 men för mig funkar GTA2600 fint. Det handlar väl lite om vad man gör och hur stora utrymmen man har.

Nu är mitt bord några år och det har antytts att GTA3800 eventuellt har förändrats så det är ju tyvärr inte säkert att varken mina eller byggahusmajoritetens åsikter är helt relevanta på bord som köps idag.

Försök klämma och känna på båda och fundera kring storlek, ditt utrymme, stabilitet, funktion och liknande.
 
Jag har 8SJL och GTA 2500, mycket pga att det tar mindre plats. Är nöjd o aldrig haft behovet av ett större bord, skulle det komma finns det ju rullstöd att köpa.
Finns nog pengar att spara om du har lite is i magen o kan tänka dig att använda bauhaus/hornbachs prisgaranti. Betalde 3500 totalt för det paketet (köpte såg o bord separat)
Sen vet jag att många på forumet även hyllar dewalt kap/ger, vet dock inte vilken modell? (Dws 773 el 774, eller båda?)
 
Redigerat:
Lexington Lexington skrev:
Jag har 8SJL och GTA 2500
Kan vara GTA2500 och inte GTA2600 jag har. Osäker och kan inte kolla just nu. Visste inte att GTA3800 hade två småbröder. :oops:
 
Jag har Makita LS0815FL med tillhörande sågbord Makita DEAWST06 som jag köpte på kampanj på Bauhuas. Är riktigt nöjd med både såg och sågbord. Just nu har Bauhus nedsatt pris på bordet (1 790 kr istället för 2 195 kr).
 
Jag var på väg att köpa en dewalt men hur man öppnar klingkyddet passade inte mig.
Det blev en Bosch. Den passade mina händer bättre. Ergonomi är också en viktig aspekt.
 
  • Gilla
1337 och 1 till
  • Laddar…
K
GCM8SJL+GTA3800 har jag. Har inge invändningar på den kombon.
 
Jag använder Metabo KGS 216 med tillhörande sågbord KSU251. Kommer inte ihåg vad det kostade men jag är nöjd än så länge
 
Har sjl och den funkar men hade inte köpt igen då kapaciteten är för snål när det kommer till grövre virke samt att dubbelgering vore önskvärt. Saknar faktiskt laser också vilket jag avfärdade som en ploj i klass med fingeravtrycksläsare i mobilen.
 
Vill du ner i en lägre prisklass brukar Metabo KGS 216 M V2 rekommenderas här på forumet. Jag har själv köpt den efter mycket byggahus-läsande. Köpte metabos bord till (KSU 251) och det är riktigt bra tycker jag. Vad gäller sågen så är jag också mycket nöjd. Har inte använt den mycket (vilket är huvudanledningen till valet av prisklass) men har använt både dewalt och bosch förut och tycker denna känns lika bra.
 
tommib
Något som kan vara värt att veta är att DeWalts (och ev andras) sågar blir mer kompakta när man fäller ihop dem för förvaring jämfört med t.ex. Bosch. Jag har själv GCM8SJL och är nöjd med den men innan lånade jag grannens DeWalt 777 och den blir betydligt mindre när man fäller ihop den för transport/förvaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.