Så har även vi gett oss in på äventyret att försöka hitta ett hus vi vill bygga. Efter att ha tittat igenom ett antal kataloger från olika hustillverkare har jag en undran (fler i och för sig men...). Finns det ingen som bygger hus med källare nu för tiden, eller? :surprised:

Är det någon av er som byggt/ska bygga hus med källare? Vad kan kostnaden för en källare tänkas hamna på?
 
Hejsan!

Husfirmorna säljer oftast husstommen ovan mark, dvs det som står på plattan eller källare - samma hus alltså...

Det är oftast markentreprenören som bygger källaren efter ritning.

Vi bygger hus med källare och vår husleverantör har tillhandahållit ritningar på källaren efter våra önskemål.

Kostnaden är svår att jämföra då det skiljer sig på vart i landet man bor och hur markens beskaffenhet är där man ska bygga.

Vi har garage i vår källare och tycker inte att det blir sååå mycket dyrare än om det varit fristående med egen platta och stomme.

Så, mitt råd är att hitta en tomt - sedan ett hus ni tycker om - och sedan anpassa husets källare efter tomten.

Läs mer på vår hemsida

// Snäckan
 
Snackans kommentarer stammer bra. I forra husprojektet valde vi kallare, fick ca 140 kvm isolerat men ouppvarmt utrymme for dubbelgarage plus framtida expansion for en spottstyver - jag vill minnas att det var samma pris som for ett fristaende garage. Tomten passade dock perfekt for detta.
I vart nuvarande projekt hade jag garna valt samma losning, men det funkar inte pga berg under marken - skulle ha kostat minst en halv miljon extra. Fick valja att forlanga huset och lagga garaget i huskroppen istallet. Gick bra det med, om an jag inte fick tillnarmelsevis sa mycket yta for pengarna!
 
Vi byggde källare under vårt hus och vi fick dubbelt så mycket plats för ganska lite pengar. Vi valde att köpa färdiga betongväggar och är mycket nöjda med det beslutet. Denna typ av väggar är bättre isolerade men samtigit mycket starkare än en murad vägg. Priset blir inte dyrare heller jämfört med en isolerad murad vägg.

Vi köpte väggarna från Lättklinkerbetong AB (http://www.lkb.se) och det kostade 162 500:- inkl montering och elinstallation färdigindraget i väggarna. Väggarna står på en platta som är 90 kvm. Jag kan varmt rekommendera detta företag.
 
  • DSC02022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.