Som rubriken lyder, min altan kommer vara flytande och jag är lite osäker på hur man läser spännviddstabellen.

Jag vill att det ska vara stabilt och inte så mycket svaj i trallen. Bärlina mot husvägg gick bort av praktiska skäl, och marken framför husvägg är lite knepig så jag behöver ett överhäng från den inre plintraden mot huset på minst en halvmeter.

Med byggmax guide som mall behöver jag 4 rader a 7 plintar styck (28 plintar).
Vad är det minsta jag kan komma undan med om man ökar dimension, samt hur kan ett stabilt alternativ se ut med antal plintrader?
 
  • Spännviddstabell för bärbjälkar och golvbjälkar i träkonstruktion, indelade efter dimension och maximala längder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver inga spännvidder?
 
Jag uppdaterade inlägget nu.
 
Om det är en flytande altan så ska man väl ha pontoner, inte plintar.....

P
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag vill vet hur stor altan du vill ha.
 
prototypen prototypen skrev:
Om det är en flytande altan så ska man väl ha pontoner, inte plintar.....
Flotte kallade vi det förr.

H huggan skrev:
Jag vill vet hur stor altan du vill ha.
Troligen cirka 5 x 11 meter:
Antal plintrader flytante altan 5x11

Ojojoj, och det är bara fredag idag :geek:
 
Jag skulle föreslå 45x220 C 24 som bärlinor i tre rader med ca 2,5 m avstånd sinsemellan. Ovanpå dessa som golvbjälkar 45x170 C 24 på c/c 600. Sist tralläkt 28x120. Varje bärlina vilar på 6 plintar eller andra stödpunkter. Alltså sammanlagt 18 plintar/stödpunkter. Väljer du 34x145 trall kan du öka golvbjälkarnas c/c till 750 fortfarande med 45x170 reglar. Mängden möjliga varianter är närmast oändlig.
 
  • Gilla
Pangkaka
  • Laddar…
Fredag den 13:e, KoW, vi riskerar att bli avstängda idag om vi håller på att sabotera ett altanbygge.

Prutte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.