TACK!

Jag förstår inte riktigt femman. Vad jag förstår ska de ligga förband. Placeringsmässigt skiljer det inte så mycket vad jag ser. En skillnad är i nedre högra hörnet där du lagt i hörnet och initialt var den en bit ifrån.

Vore väldigt skönt att ha som du ger förslag på eftersom mina zoner blir bättre tycker jag. Framsidan har ju mindre sol baksidan får mest sol. Då kan man fördela enklare.

Frågan är bara om trycket räcker. Jag får mätaren på måndag och ska testa 50 M test i helgen.

Frågor:
- Är det nån anledning att du valt att korsa tomten rakt över? Kortaste vägen?
- Jag har ju beställt T - kopplingar för övergång så tänker att jag kan gå rakt men då innan sista spridaren.

Har nog beslutat att ta ut ett eget rör från huset. Det sitter då på samma ställe som utkastet men längre ner på väggen och med en L nedåt då det blir mycket snyggare ihop med stenläggning osv.

Sätter då nippel för avluftning inomhus och filter inomhus. Tänker att man kan köra 20 mm rör. Det kommer då sitta extremt nära ingående vatten. Bra ide? Eller ska man använda det utkast som sitter? Det har ju inbyggd backventil om jag förstår rätt.

Har ritat bild på hur jag tror man kan koppla vid uttag och vid ventilbox. Med 3 "vanliga" ventiler och 1 tryckreglerad borde jag klara mig med en BOX.
 
Micro553 Micro553 skrev:
TACK!

Jag förstår inte riktigt femman. Vad jag förstår ska de ligga förband. Placeringsmässigt skiljer det inte så mycket vad jag ser. En skillnad är i nedre högra hörnet där du lagt i hörnet och initialt var den en bit ifrån.

Vore väldigt skönt att ha som du ger förslag på eftersom mina zoner blir bättre tycker jag. Framsidan har ju mindre sol baksidan får mest sol. Då kan man fördela enklare.

Frågan är bara om trycket räcker. Jag får mätaren på måndag och ska testa 50 M test i helgen.

Frågor:
- Är det nån anledning att du valt att korsa tomten rakt över? Kortaste vägen?
- Jag har ju beställt T - kopplingar för övergång så tänker att jag kan gå rakt men då innan sista spridaren.

Har nog beslutat att ta ut ett eget rör från huset. Det sitter då på samma ställe som utkastet men längre ner på väggen och med en L nedåt då det blir mycket snyggare ihop med stenläggning osv.

Sätter då nippel för avluftning inomhus och filter inomhus. Tänker att man kan köra 20 mm rör. Det kommer då sitta extremt nära ingående vatten. Bra ide? Eller ska man använda det utkast som sitter? Det har ju inbyggd backventil om jag förstår rätt.

Har ritat bild på hur jag tror man kan koppla vid uttag och vid ventilbox. Med 3 "vanliga" ventiler och 1 tryckreglerad borde jag klara mig med en BOX.
Femma på tärningen = förband. Jag band mest ihop till zoner istället för raka grupper. Man brukar rita ut kastcirklar för att se hur man täcker, se min tråd.

Det är INTE trycket som begränsar antalet spridare per zon, utan flödet. 10 spridare bredvid varandra kommer (med vissa undantag) att ha samma tryck som en enda!

Exakt hur rören går spelar mindre roll, jag visar mest grupperna. Men du placerar gravarna (rören) så att du behöver gräva så lite som möjligt, att många kan gå i samma, och där du i framtiden inte planerade att gräva ned saker ..

Att dra separat rör ända från inledning i hus ger en del fördelar - du kan gå upp i storlek och få högre flöde och mindre tryckminskning, samt dedikerad anslutning som påverkas mindre av andra vattenbehov i huset.

Jag tycker att du skall ha någon form av backventil till nedgrävt system. Även om det stjäl lite tryck. Du skall veta att kommunerna egentligen kräver dyra återströmningshämmare i A/B-klass, med vakuumgap. I extrema fall kan vatten sugas in från spridarna och in i stamnät. Även om längden gör det osannolikt.

Hittade ingen bifogad fil.
 
Tack.

Var sätter jag backventilen? Precis i början?

Såhär tänker jag dragningen och placering i box.
 
  • Handritad skiss av vattenledningsdragning med filter, backventil och zoner för bevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått mätaren men gissar att jag behöver en hona - hona Gardena för att koppla in?

Sätter jag direkt på utkastet eller på en slang. Gissar att det kommer spruta en del
 
S
Micro553 Micro553 skrev:
Supertack.

Grejerna är ju hemma redan URK.

Ang Head to head på mer än 7 meter förstår jag problemet. Men om jag förstått rätt är min kastlängd reglerbar med 25% så ca 5 till 7 meter beroende på inställning, Då kan ju vattna huset undvikas.
R-VAN huvudena finns i tre kastlängder som täcker 2.4-7.3 meter. Behöver man mer än det så kan man använda Rainbird 5004 med MPR-munstycken som täcker kastlängder mellan 7 till 10.7 meter. MPR står för "matched percipitation rate" och innebär att munstycket ger samma mängd nederbörd/h som R-VAN huvudena, dvs man kan blanda 5004 MPR och 1804 R-VAN i samma zon. Detta gäller för samtliga R-VAN huvuden, dvs man kan blanda allt ifrån deras rektangulärtäckande huvuden, korta, mellan och långa R-VAN kastlängder.

Hunter MP finns i två kastlängder och även rektangulärtäckande modeller men dessa lägger ner olika myket nederbörd/h. Den långkastande lägger ner 0.4"/hr, den korta lägger ner 0,8"/hr och den rektangulära 0,6" vilket gör dom omöjliga att kombinera i samma zon.

Att Rainbird lagt sig på 0.6"/hr är för att dom prioriterat stora vattendroppar som är mindre känsliga för vindavdrift.

Till syvende och sist så handlar det om hur sprinklertillverkaren valt att kompromissa. Rainbird optimerar mot vindtålighet och matchande nederbörd för samtliga huvuden, och Hunter har optimerat på andra parametrar. För vissa trädgårdar kommer Hunter att ge färre zoner och för andra så kommer Rainbird ge färre zoner.
 
Micro553 Micro553 skrev:
Tack.

Var sätter jag backventilen? Precis i början?

Såhär tänker jag dragningen och placering i box.
Jag skulle sätta den direkt innan eller efter filter. Tänk på att sätta en kulo efter filtret så att du kan stänga av luftblås bakåt. Du måste även även ha en kulo på röret till till Gardena - annars kommer luften alltid ta denna väg plus att det kan vara trevligt att kunna stänga av denna (tex om något, gud förbjude, går sönder, eller bara skall testas).
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
Micro553 Micro553 skrev:
Jag har fått mätaren men gissar att jag behöver en hona - hona Gardena för att koppla in?

Sätter jag direkt på utkastet eller på en slang. Gissar att det kommer spruta en del
Är den inte enklare att skruva av din gardenakoppling från utkastaren? Det var därför jag skrev att du skulle kolla din gängdiameter där.

Dessutom låter det fortfarande som att du avser mäta dynamiskt tryck under flöde. Det kan du inte. Du skall mäta statiskt tryck, och då kan du ha hur många eller smala slangar som helst.
 
hevi hevi skrev:
S

R-VAN huvudena finns i tre kastlängder som täcker 2.4-7.3 meter. Behöver man mer än det så kan man använda Rainbird 5004 med MPR-munstycken som täcker kastlängder mellan 7 till 10.7 meter. MPR står för "matched percipitation rate" och innebär att munstycket ger samma mängd nederbörd/h som R-VAN huvudena, dvs man kan blanda 5004 MPR och 1804 R-VAN i samma zon. Detta gäller för samtliga R-VAN huvuden, dvs man kan blanda allt ifrån deras rektangulärtäckande huvuden, korta, mellan och långa R-VAN kastlängder.

Hunter MP finns i två kastlängder och även rektangulärtäckande modeller men dessa lägger ner olika myket nederbörd/h. Den långkastande lägger ner 0.4"/hr, den korta lägger ner 0,8"/hr och den rektangulära 0,6" vilket gör dom omöjliga att kombinera i samma zon.

Att Rainbird lagt sig på 0.6"/hr är för att dom prioriterat stora vattendroppar som är mindre känsliga för vindavdrift.

Till syvende och sist så handlar det om hur sprinklertillverkaren valt att kompromissa. Rainbird optimerar mot vindtålighet och matchande nederbörd för samtliga huvuden, och Hunter har optimerat på andra parametrar. För vissa trädgårdar kommer Hunter att ge färre zoner och för andra så kommer Rainbird ge färre zoner.
Så är det säkert. Jag tror och hoppas att mina Rainbird grejer kommer blir bra. Bara jag får ihop det.

Fokus mot vind känns som en bra grej då det är ganska vindutsatt här. Är ju på slätten
 
elpaco elpaco skrev:
Är den inte enklare att skruva av din gardenakoppling från utkastaren? Det var därför jag skrev att du skulle kolla din gängdiameter där.

Dessutom låter det fortfarande som att du avser mäta dynamiskt tryck under flöde. Det kan du inte. Du skall mäta statiskt tryck, och då kan du ha hur många eller smala slangar som helst.
Jag har 1/2 tum med utv gänga på utkastaren.

Kanske är den tidiga timmen men blir inte klok på hur jag ska mäta

Om jag gör 50 meters testet och spridaren går upp. Är det en garanti att jag kan ha 3 zoner istället för 4?

Ang kulventil.

Kulventil innan kompressor nippel - så luft inte kan gå bakåt.
Kulventil på Gardena ”zonen” logiskt.

Har jag förstått den delen rätt?

Backventil nånstans i början. Men har inte mitt utkast en inbyggd backventil? (Om jag kommer nyttja det)

Ska se om jag kan rita en ny bild sen så jag för grepp om allt.
 
mätt tryck nu. 3.9 bar.
 
Så detta är medan vi vattnar.
 
  • Utvändig vattenkran med påmonterad tryckmätare och ansluten orange slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är om vi stryper vattnet i slangen.
 
  • Vattenkran på röd vägg med tryckmätare och ansluten orange slang som är strypt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu räknat lite.

Delar jag upp det i 2 zoner enligt bilden så landar jag med marginal under i flöde. Jag har ca 55 L /min. Detta är via utkastaren och kanske får jag nåt lite mer om jag sätter en dedikerad rördragning?

Behoven uppgår till:
Zone Baksida - 42,16 L / min
Zone Framsida - 38,16 L / min

Har även lagt in såsom stenläggningen kommer bli. Detta gör att placeringen får korrigeras något.

Sen var det trycket. Jag har 4 bar. Lite går bort till ventilen lite går bort till filter, men ändå är jag över vad jag behöver. 3.1 bar ger mig max 7 meter.

Vad tror ni?
 
Om allt flöde i huset, inklusive vattenslangen (koppla ur!), är strypt, så får du ditt statiska tryck. Det är i så fall enligt bild 4,6bar. Det är rejält och borde räcka för ditt system. Mot mitt har du 1,5bar extra, men även spridare som kräver 1,0 bar mer. Du har alltså ändå lite marginal.

Gör popuptestet med pem och en spridare. Det borde inte vara ett problem.

Du klarar säkert även att driva alla spridare i tre zoner utifrån utkastaren. Kanske tom bara två zoner! Man skall dock beakta att stora flöden ger högre slitage på kopparsystemet i huset. Om du först kopplar två zoner så testkör du ju innan du gräver igen. Och då kan du ju med inte för mycket ansträngning i värsta fall göra om!

Skall du köra utkastare behöver du INTE kuloventil mot huset - du har ju utkastaren! Du behöver alltid någon form av ventil innan systemet startar samt för varje gren. Så kan du tänka.

Vad menar du med att 3,1 bar ger dig 7meter?
 
Just det. Med 4,6 bar och höga flöden så tycker jag 100% du inom en snar framtid skall montera en tryckslagshämmare inomhus! Det dämpar den vattentryckvåg som uppstår när systemet stängs av, och som kan skjuta sönder känsligs rörkopplingar med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.