Hej
Jag har precis köpt ett hus där en gammal bergvärmepump finns. Ungefärlig elförbrukning i huset är nu 13000 kWh. Skulle det löna sig med tiden att sätta solceller på taket för att komplettera bergvärmen? Jag kommer att måsta lägga om taket inom en par år och då vore det smart att isåfall kombinera detta med solcellsinstallation.

Till saken hör att jag räknar med att skaffa en plug-in hybridbil så småningom också, då lär elförbrukningen gå upp en del.

Bilder på huset finns här: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/maeklarens-bilder.4176/
 
Är det ett enfamiljshus? 13000 kWh är det per år? I så fall verkar det väldigt mycket om det finns bergvärmepump, eller om huset är byggt före ca 1975 då man inte brydde sig om att ha ordentligt med värmeisolering i väggar och tak, och golv. Ev. att huset är väldigt stort. Men enligt dina foton verkar huset istället ganska litet och byggt kanske ca 1965, och takvinkeln verkar vara ca 30 grader.

Hushållsel för en 4-personers familj är ca 6000 kWh/år i ett enfamiljshus. Hushållsel är alltså för matlagning, belysning, elapparater(datorer, brödrost, kaffebryggare etc) man har. Men energi för uppvärmning av huset räknas inte in i hushållselen, ej heller varmvattenberedningen.

Normal energiförbrukning för varmvattenberedning för ett 4-personers hushåll är ca 200 Liter 45 gradigt varmvatten per dygn. Blir 8,1 kWh/dygn, och ca 2960 kWh/år.

En renodlad elbil drar ca 1,7 kWh/mil. Kör ni då 1500 mil/år, gör ni av med 2559 kWh/år mer än utan elbil. Så det är inte så mycket energi de drar.

Frågan är i vilket väderstreck lämpligt takfall är riktat mot och takfallets lutningen. Mot söder och takvinkel ca 35 grader är bäst. Man får idag utan att bestraffas av monopol-elnätsbolagen producera per år och sälja lika många kWh, som man köper ström. Installerar du en solcellsanläggning som producerar 13000 kWh/år, så ska du alltså klara dig utan att bli bestraffad. För att få 13000 kWh/år av en solcellsanläggning behövs ca 50 st så kallade solcells-paneler med storlek vardera på ca 1000 x 1650 mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag har inte hunnit sätta mig in i vad som kan dra el, eller inställningar på pumpen ännu, men tidigare ägare har haft ett serviceavtal, så några större fel borde det inte vara... men pumpen är ca 10 år gammal. De har bara bott två stycken i huset som är från -56 så välisolerat är det knappast. Bra lutning och riktning mot sydväst gäller för taket.
 
Ja, takfall riktat mot sydväst är bra, och innebär att du får i alla fall ca 95 % av det allra mest optimala väderstrecket rakt mot söder. Och en takvinkel mellan 20 och 40 grader är väldigt bra.

Vi har både renodlad elbil(Nissan Leaf) och solcellsanläggning på 2 olika enfamiljshus, så jag har en aning om vad jag talar.

Är det bara 2 personer som bott i det lilla huset och det då har en årlig förbrukning på 13000 kWh, och det finns en bergvärmepump, ja då kan man gissa att det är uselt värmisolerat eller/och att de har haft extra el-element igång i flera rum för att hålla upp värmen. Alternativit kan en elpatron i bergvärmepumpen ha legat igång under lång tid. Elpatron används för att spetsa(alltså öka temperaturen) på varmvattnet ut från bergvärmepumpen om den inte förmår att göra önskad temperatur som krävs på varmvattnet till vattenradiatorerna för att hålla värmen i huset.
 
Redigerat:
Ja, jag har förstått att taket är bra, frågan är mera om det lönar sig med den elförbrukning jag kommer att ha. Det känns kanske som att jag först ska kolla upp om jag har någon "eltjuv" i huset. Det gjordes en besiktning av huset innan försäljning och där fick huset bra värden.
 
Enligt fotona verkar det vara gamla hederliga vattenradiatorer så kallade element. Då kan man gissa att det före bergvärmepumpen installerades fanns en oljepanna. Då kan man anta att de vattenradiatorerna du har där, de är dimensionerade för den höga varmvattentemperatur som den oljepannan gav, ca 70 oC.
En bergvärmepump ger nog inte så hög vattentemperatur, och gör den, då med sämre verkningsgrad, dvs större energiförbrukning. Bergvärmepumpen kanske bara ger 45 oC vattentemperatur till radiatorerna?

För att kunna hålla 20 grader C inomhus på vintern med en bergvärmepump, med vattenradiatorer dimensionerade för en oljepanna, då krävs ca dubbelt så många vattenradiatorer. Av sparsamhet kanske den tidigare ägaren avstod från att byta ut de gamla vattenradiatorerna mot modernare som har större yta vid installationen av bergvärmepumpen.

En elnätsansluten solcellsanläggning som producerar ditt kWh-årsbehovs kostar ca 175000 kr installerad och klart. Eftersom du på sommarhalvåret säljer kWh-överskott du själv inte kan förbruka, och att du för såld solström får 0,60 kr/kWh i billigare skatt(direkt avdrag på inkomstskatten) och dessutom får ca 0,60 kr/kWh av elhandelsbolaget som köper din solström, och yttermera får ca 0,10 kr/kWh elcertifikat, kommer du inte ha ha någon elräkning längre. Strömförsäljning sommartid + skatteavdraget + elcertifikat, väger upp de kWh du måste köpa på vinterhalvåret. Så är det nu men folkfientliga politiker kan ändra reglerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Nu har jag läst på lite Arnodt och ni andra, och detta har jag kommit fram till.
Alla radiatorer kallas element, men ja, mina värms med vatten från värmekällan, som varit olja och nu är bergvärme.
De vattenradiatorer jag har är från 50 talet och alltså inte sådana platta, utan med flera falsar, vilket gör att behovet av flera radiatorer inte är lika stort, jag har en radiator under vart fönster. Var kan man läsa att det annars krävs en fördubbling av radiatorerna? Det finns isåfall billigare lösningar, som fläktar t ex, eller hur?
Ett serviceavtal finns pannan och den har optimerats vart annat år. En energibesiktning för huset finns och där står inget om att man kan förbättra med utökat antal radiatorer.
Jag har fått en offert på ett solcellstak med 40 paneler där hälften är i sydväst och hälften i nordöst. De skulle landa på 195 000 installerat och klart, före bidraget. Enligt dem skulle produktionen av el vara
6 500 kWh det första året, det var därför som jag kände viss tveksamhet. Jag känner också en stor tveksamhet mot företagets beräkningar, då de också offererar 20 paneler i sydväst och de skulle ge 3 200 kWh det första året. Det verkar inte tas någon som helst hänsyn till väderstreck och då är ju beräkningarna helt fel.
Det var mina funderingar hittills.
 
Har du kikat på hur isoleringen i taket ser ut?
 
Dina befintliga gamla element, eftersom de installerades samtidigt med oljepannan, som var vämekälla då, de är dimensionerade(valda) för oljepanna som ger hett så kallat framvatten till elementen. Framvattnet till elementen var då ca 70 grader, vilket är hett, och helt normalt för element för vattenburen värme, driven av en oljepanna. Antal och storlek på elemenetn valdes alltså på grundval av att hett framvatten fanns tillgängligt. Men nu har du ju en bergvärmepump och den ger väl inga 70 grader framvattentemperatur till elementen? Ger bergvärmepumpen bara 45 grader, som jag gissar, då kan de befintliga elementen bara avge ca hälften av den värme de gav på det fanns oljepanna. Därför, för att få samma avgivna värme, på kalla vintren, med värmepumpens blygsamma framtemperatur på 45 grader, som med oljepannan, krävs därför dubbelt så många element.

Avgiven värme från ett element beror på elementets temperatur och omgivande rummets temperatur, samt av elementets yttre yta. För att förenkla det hela, ett litet element om det är ljummet avger mycket mindre värme än ett stort hett element. Det är i smällkalla vintern som din värmeanläggning ska upp till bevis, inte nu på sommaren då det inte ens föreligger något värmebehov.

Visst kan du skaffa en luftfläkt(inte värmeluftfläkt) som blåser luft direkt mot t.ex. ett av dina befintliga gamla element och på så viss öka avgiven värmemängd från det elementet. Men då måste du kanske bygga ställning för att kunna rikta luftfläkten och du får ett blåsande och väsen från luftfläkten i rummet, som du kanske inte vill ha.

Solcellstak, om det är inbyggda solcellspaneler i taket du menar, är säkert väldigt dyrt. Det ska man inte ha om man vill ha prisvärd solcellsanläggning. Du anger att du har fått anbud på en sådan anläggning med 40 paneler, och skulle kosta 195000 kr, inkl. moms, exkl. solcellsstöd. Det intressanta är installerad effekt på solcellsmodulerna, vad är den? Den skulle bara ge 6500 kWh/år, vilket verkar väldigt litet för den pengen. Väldigt dyr anläggning, överpris.

Som jag nämner en elnätsansluten solcellsanläggning som ger 13000 kWh/år och har 50 paneler à 270 Wp, dvs installerad effekt 13,5 kWp, bör kosta ca 175000 kr, inkl. moms, exkl. solcellsstödet. Blir 175000/13,5 = ca 13000 kr/installerad kWp. Panelerna monteras då på befintligt tak, t.ex. med alu-skenor, eller att takpannorna tas bort och prisvärd TP-takplåt istället monteres på bärläkten på taket, och panelerna monteras med små alu-bleck i TP-plåten.

Har man en takvinkel på mellan 20 och 40 grader, då om rakt mot söder ger 100 %, då ger faktiskt sydväst och sydost hela 95 %, dvs bara 5 % mindre än optimalt rakt mot söder. Väster eller öster ger ca 83 % av optimal mot söder. Det är alltså inte jätteviktigt att modulerna är riktade exakt rakt mot söder.

Vad står det i Energibesiktningsprotokollet då hur förbättring kan göras för att minska energiförbrukningen?
Det kanske inte står någonting?
 
Redigerat:
Nancy Alke,

Hur gör du ditt tappvarmvatten? Är det bergvärmepumpen som bereder det, eller möjligen en elektrisk varmvattenberedare?
 
Om källaren varit uppvärmt till komfortvärme, så är inte 13000kWh någon orimlig förbrukning. Min källare, i ett hus från 58, är i princip ett svart hål, när det kommer till energiförbrukning.
 
Arnodt, jag ville bara veta om man kunde läsa någonstans om fördubbling av antalet radiatorer, jag har t ex redan 2 st radiatorer i mitt vardagsrum, det skulle innebära 4 st, där... jag känner inte att jag någonsin sett någon ha så många element i ett rum. Med fläktar menar jag självklart små elfläktar som man använder för ändamålet, ungefär som en datorfläkt (man kan säkert använda en sådan), den låter inte högt och behöver nog inte några större byggnationer för att fästas under fönsterbrädan.
Du behöver inte förenkla för att jag ska förstå att ett stort hett element ger mera värme än ett litet... jag vill återigen bara veta var jag kan läsa att allt det du skriver är rimligt.. jag hittar nämligen inget om det?

Vad gäller solcellerna så är vi överens om att offerten inte är seriös.

Eftersom jag har en bergvärmepump så har jag så klart varmvattenberedningen i den.
 
K Keld skrev:
Om källaren varit uppvärmt till komfortvärme, så är inte 13000kWh någon orimlig förbrukning. Min källare, i ett hus från 58, är i princip ett svart hål, när det kommer till energiförbrukning.
Keld: Ja, den har, och kommer att vara uppvärmd till 18-20 grader, i alla fall delar av den, då det finns ett bostadsrum där. Vad har du för uppvärmning till ditt hus?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Har du kikat på hur isoleringen i taket ser ut?
Nej, eftersom energideklarationen angav att tätning av fönster och dörrar var det som kunde göra huset mera energieffektivt, men med mycket lång återbetalningsperiod, så har jag inte tänkt ge mig på isoleringen. I bland kan det ju stjälpa mera än att hjälpa om man tar bort naturligt drag. Jag undrade mera om det skulle vara någon mening med solcellstaket, eller om det oftast bara skulle bli el att sälja till underpris på sommaren och att jag ändå måste köpa en massa dyr el på vintern, då känns det inte som en bra kombo.
 
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Keld: Ja, den har, och kommer att vara uppvärmd till 18-20 grader, i alla fall delar av den, då det finns ett bostadsrum där. Vad har du för uppvärmning till ditt hus?
Bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.