Hej alla.
I kontraktet står .Hela taket bytt med ny papp och läkt. Så det är ganska väl formulerat.
Det gick inte att se utifrån att taket inte var bytt när vi köpte huset, men kanske man kunde sett det när det gjordes.
När det gäller säljaren, så inser vi att han gjort en del andra "ful lösningar" men det är sådant vi kan rätta till, tex bytt bottnar till huvudsäkringen från 16 till 25 ampere...
Nästa steg är att byta råspont, papp, läkt och sedan få dit ett schysst åldrat taktegel.
Tack för alla kommentarer.
Föresten, var det någon som hade tips på en hantverkare som ni kan rekommendera?
 
Om det befintliga takteglet ser okej ut kan du återanvända det. Riktigt tegel håller läääänge.
 
Precis, det ser ut som lertegel på bilderna. De brukar man räkna *minst* 70 års hållbarhet på. (Och betong typ 30-40 år. Givetvis finns det *stora* skillnader på "individnivå", finns ju taktegel från medeltiden kvar på en del ställen.)
Om det såg visuellt likvärdigt ut som de övriga pannorna så finns det ingen orsak att slänga dem om de inte är trasiga.
Däremot bör man borsta bort mossan etc. Men det kan kanske vara dags att gå över hela taket med högtryckstvätt om bilden i första inlägget var representativ
 
När pappa lade om en del av taket på sitt hus byggt på 30-talet för 20 år sedan bytte han bara de trasiga, men inte mot nya, istället vaktade han på när de bytte orginalpannorna på likadana hus inne i Hagfors och tog pannor där. Nu byter han bara en panna i taget om någon går sönder, fortfarande mot orginalpannor från 30-talet. De har alltså snart 100 år på nacken.

På sommarstugan byggd på 50-talet av återvunnet material (byggt av gammal "snickarmästare" är pannorna betydligt äldre.
 
Hej.
Stämmer att det är lertegel, men allt är inte VittingeT11, vissa pannor verkar vara någon annan typ, som inte är märkt. Man kan köpa begagnade pannor i Trosa, och det kanske blir att leta. När jag byggde till huset med en verkstad skaffade jag begagnat tegel, och det funkar utmärkt. Planerar alltså inte att kasta allt, utan byta det som behövs.
Fortfarande är jag dock på jakt efter en seriös hantverkare på södra sidan av Stockholm, som kan ta sig an jobbet. Den andra varianten känner jag till för många av, som har varit hos grannar....
Tips mottages gärna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Även om pannorna går att återanvända så är det dyrare att ta ned dom hela, sortera ut trasiga osv. Än att slänga ned dem och köpa nya.

Gör man jobbet själv så kan det löna sig att återanvända
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.