Har idag en putsad fasad på halva höjden av vårt sutteränghus, vi tycker verkligen inte om utseendet och gamla lagningar som gjorts mm.
Vi har sett plattor typ som klinkers på en del hus. är det vanliga klinkers tro?
Skulle det gå sätta klinkers direkt på putsen?
 
Krävs nog att putsen tas bort.
 
Bakom puts är det lecablock
 
Det går bra att använda klinkers som fasadmaterial om det är en sort som lämpar sig för utomhusbruk. Som regel kräver det en speciell uppbyggnad av underlaget, så att ta bort nuvarande puts är säkert nödvändigt. Vid större ytor behövs rörelsefogar. Stora plattor kan kräva kramling. Det bästa är att hitta en tillverkare som behärskar området och kan ge tydliga råd. Höganäs och tyska Buchtal var länge dominerande.
 
Nån läkt, med spikplugg rakt i puts? utegips och kakel på de?
 
Den lösningen har jag svårt att tro på. Utegipsen är inte gjord för den användningen. Kaklet sitter nog inte kvar särskilt länge. Jag upprepar: titta på tillverkarnas hemsidor. Uppbyggnaden av underlaget är säkert väldigt viktig.
 
Ivarsson säljer eter-backer HD som brukar föreskrivas som underlag för tung beklädnad typ skiffer mm. En tryckad läkt mot lecan, board och sedan vilken beklädnad som helst typ. Vi sätter just nu 50mm tjock skiffer på den lösningen.
 
Tack, Varifrån har du köpt?
 
Den mesta dokumentationen verkar vara på holländska, men om jag förstår rätt så är eter-backer HD en sorts fibercementskiva. Det borde kunna fungera eftersom underlaget blir slätt och orörligt och kan ge bra vidhäftning till kakelfix och liknande.
 
C Crayo skrev:
Tack, Varifrån har du köpt?
Det kan jag tyvärr inte svara på. Inte jag privat som gör det så inköp sker centralt.
 
R
C Crayo skrev:
Har idag en putsad fasad på halva höjden av vårt sutteränghus, vi tycker verkligen inte om utseendet och gamla lagningar som gjorts mm.
Vi har sett plattor typ som klinkers på en del hus. är det vanliga klinkers tro?
Skulle det gå sätta klinkers direkt på putsen?
Finns andra alternativ som står sig i alla väder och sätts på vägg med en 28X70 tryckt bakom
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.