nyvillaägare
Har hittat en gammal stuga som jag inte är säker till vad de användes till men den är nära standen så standskyddet går in men om jag håller mig i samma storlek har jag hört att man kan bygga ändå, fixa upp lite liksom. Men var går gränsen? Jag tänkte och visst det får man inte man den kommer bli några centimeter större och funderar att göra bastu av den. Kan det bli problem tror ingen ens vet att den existerar men än att den stått där i 100 år ungefär.

Bastubadaren
 
nyvillaägare
Den ligger precis nere vid vattnet där vi vill rota oss
 
nyvillaägare
Hade det gått hade jag köpt en såndär modul som många har är det attefall ja jag minns inte och satt den där men det hade inte gått men vilken dröm bastun vid bryggan och havet. Nu har jag inte alls tänkt på bygglov men förstått att man inte får det alls på standskydd? Stämmer det?
 
Cheesen
Om du river huset så kommer du att behöva bygglov för det nya. Det gamla är i dagsläget antagligen inget svartbygge men om du sätter upp ett nytt hus på samma plats så blir det ett.
Renovera den gamla är nog ditt bästa alternativt.
Vilket sorts fastighet är det? Jordbruk eller en stor tomt?
 
nyvillaägare
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Om du river huset så kommer du att behöva bygglov för det nya. Det gamla är i dagsläget antagligen inget svartbygge men om du sätter upp ett nytt hus på samma plats så blir det ett.
Renovera den gamla är nog ditt bästa alternativt.
Vilket sorts fastighet är det? Jordbruk eller en stor tomt?
Det är en stor tomt, håller med kommer renovera stugan så det står härliga till. :D Ingen som kommer ihåg hur den "såg" ut och sen gör den ingen skada utan kan användas både till bastu eller omklädningsrum men det lutar åt en bastu. :)
 
Kan man inte få lov för ersättande byggnad ?
 
Att renovera den ör ok. Men om den inte är bastu från början så är det inte säkert att den får byggas om till bastu.
 
harry73
Ta bilder under renoveringen och se till att inte riva för mycket samtidigt.
Kan du sätta in en enkel och gammal bastuinredning innan du börjar, ta då också bilder av det. Annars blir det kanske ändrad användning som också kräver bygglov.

Problemet är inte att ingen vet hur huset ser ut idag, problemet är att du behöver övertyga folk i efterhand att det var en bastu tidigare och att huset är äldre än 1970.

Vad går det att se på eniro och hittas flygbilder?
Kollade du historiska flygbilder på lantmäteriets hemsida?
 
nyvillaägare
harry73 harry73 skrev:
Ta bilder under renoveringen och se till att inte riva för mycket samtidigt.
Kan du sätta in en enkel och gammal bastuinredning innan du börjar, ta då också bilder av det. Annars blir det kanske ändrad användning som också kräver bygglov.

Problemet är inte att ingen vet hur huset ser ut idag, problemet är att du behöver övertyga folk i efterhand att det var en bastu tidigare och att huset är äldre än 1970.

Vad går det att se på eniro och hittas flygbilder?
Kollade du historiska flygbilder på lantmäteriets hemsida?
Det är mer ett skjul än nåt annat och det finns nog varken bygglov eller någon dokumentation om det.
 
harry73
Och då är det extra viktigt att du dokumenterar. En gammal stuga kanske inte lägger märke till, men för en nyrenoverad bastu behövs bara en som anmälar den som svartbygge och då får du bevisa hur det ligger till.
 
nyvillaägare
harry73 harry73 skrev:
Och då är det extra viktigt att du dokumenterar. En gammal stuga kanske inte lägger märke till, men för en nyrenoverad bastu behövs bara en som anmälar den som svartbygge och då får du bevisa hur det ligger till.
Just det kan behålla fasaden den ser 100 år gammal ut :)
 
H
Hej,

Efter egna erfarenheter med kommunen och hur de behandlar oss som är nära vatten så hade jag gjort så här: (detta är inte en helt rumsren lösning, snarare tvärtom) Jag hade byggt ut byggnaden och varit extremt noga med att blanda gammal och nytt så att allt ser ut som man endast gjort en renovering. Men då får man ju vara säker på att kommunen ej har koll på hur stort det är. Sedan så skall man ju självklart ansöka om ev. avlopp och liknande, det är en sak att bygga ut ett par m2 en annan sak att släppa ut saker i naturen.

Mvh
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Även om det verkar onödigt så är det principiellt olika saker att renovera en byggnad och att riva den och bygga ny. Jag vet några som skulle renovera ett timmerhus genom att plocka ner och sätta upp det. Under tiden det var nerplockat märkte kommunen detta och det slutade med att de inte fick bygga upp det på samma ställe där det stått innan.

Jag har byggt om en bod till en bastu för ett par år sedan. Taket och gavlarna återstår av den gamla boden. Långsidor, plintar, bjälklag och golv är utbytt. Men den stod på plats genom hela renoveringen.
 
  • Gilla
nyvillaägare och 1 till
  • Laddar…
harry73
A Avemo skrev:
Men den stod på plats genom hela renoveringen.
Och det är väldigt bra att ta bilder under hela processen som bevismaterial.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.