Micro553 Micro553 skrev:
Ja just det. Kan visa det förslag på placering osv som jag fått.

Nu tänkte jag nog lägga rören lite annorlunda för att hålla mig till kanterna.

Till detta kommer ett uttag Gardena med konstant tryck.
Jag har några kommentarer. Detta är helt klart rainbirds svar på hunters mp-rotator. De listar fördelar, och några kan säkert stämma, men jag ser även nackdelar. Framför allt vattnar de mycket, vilket minskar antalet spridare per slinga, vilket kräver fler slingor. Dessutom kräver de högt tryck för att fungera bra.

Kommentarer:
1) Jag skulle bygga slingorna i områden (och belägna i väderstreck) så att de täcker delar av mattan var för sig. På så sätt kan man vattna delar av mattan olika mycket beroende på behov. Att planera slingor mot varandra som du har är lite udda tycker jag som amatör. Den ökade mängden pem ör försumbar.

2) Din spridare når vid korrekt tryck 7,0m. I vissa fall är detta långt från ”head to head” (10m), och i vissa fall kommer du vattna massor på huset. Se min ritning.

3) Tryck. Din rainbird kräver 45psi fram till spridaren (3bar). Frågan är om du levererar det? Mitt statiska tryck är lågt (vilket kommun är stolta över), men min spridare kräver mindre. Du borde verkligen testa enligt min tidigare post.
Handritad spridningsritning för bevattningssystem med mått och noteringar om tryck och räckvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av Rainbird bevattningsspridarmodeller med specifikationer för tryck, räckvidd och flödesdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
elpaco elpaco skrev:
Jag har några kommentarer. Detta är helt klart rainbirds svar på hunters mp-rotator. De listar fördelar, och några kan säkert stämma, men jag ser även nackdelar. Framför allt vattnar de mycket, vilket minskar antalet spridare per slinga, vilket kräver fler slingor. Dessutom kräver de högt tryck för att fungera bra.

Kommentarer:
1) Jag skulle bygga slingorna i områden (och belägna i väderstreck) så att de täcker delar av mattan var för sig. På så sätt kan man vattna delar av mattan olika mycket beroende på behov. Att planera slingor mot varandra som du har är lite udda tycker jag som amatör. Den ökade mängden pem ör försumbar.

2) Din spridare når vid korrekt tryck 7,0m. I vissa fall är detta långt från ”head to head” (10m), och i vissa fall kommer du vattna massor på huset. Se min ritning.

3) Tryck. Din rainbird kräver 45psi fram till spridaren (3bar). Frågan är om du levererar det? Mitt statiska tryck är lågt (vilket kommun är stolta över), men min spridare kräver mindre. Du borde verkligen testa enligt min tidigare post.
[bild]
[bild]
Supertack.

Grejerna är ju hemma redan URK.

Ang Head to head på mer än 7 meter förstår jag problemet. Men om jag förstått rätt är min kastlängd reglerbar med 25% så ca 5 till 7 meter beroende på inställning, Då kan ju vattna huset undvikas.

Men får testa. Bäst att testa med praktisk test eller räkna?

Jag måste ju ändå förstå hur grejerna ska skruvas ihop så ett IRL test är på sin plats :)

Men bara så jag förstår - koppla in till utkastet - Kör PEM runt hela huset (kan ju ta en 50 m längd) till den spridaren som är längst bort (be sambon hålla den upprätt) vrid på fullt?

Ursäkta alla dumma frågor - är verkligen sjukt tacksam att du engagerar dig och kommer med råd och tips!
 
Redigerat:
Men säg att jag monterar ihop allt. Sen så funkar det inte som avsett - då kan jag bara byta huvuden? Eller måste jag byta alla Pop up också?

Man tycker att man läser och försöker förstå innan man ger sig på nåt! Helt klart är att jag inte riktigt gjort min hemläxa utan har lämnat det till annan part (som jag hoppas räknat rätt)
 
Där det är problem - är främst baksidan - kan jag inte förskjuta placeringen något för att kompensera?
 
Man skall helst designa head to head, annars blir det ojämn fördelning. Men det kanske blir minimalt.

Ja jag skulle testa ett tillfälligt montage för att se att spridarna lyfter och når den specade längden. Du kan ju tillfälligt montera den på mattan med tex två tvingar. Sambon blir nog ledsen om hon inte står i baddräkt .. :)

För ett översiktligt tryck kan du ringa VA på din kommun. De vet!

Om spridarna inte grejar trycket har du tre val - spridare med lägre krav, en boosterpump, eller minska trycktjuvar på vägen.

Jag skulle designa om så att du vattnar i zoner, inte i rader. Du behöver inte flytta spridarna, bara ledningarna och ha någon extra t-koppling. Jag skullle även försöka minska antalet zoner till 3, om flödet tål att driva det.
 
elpaco elpaco skrev:
Man skall helst designa head to head, annars blir det ojämn fördelning. Men det kanske blir minimalt.

Ja jag skulle testa ett tillfälligt montage för att se att spridarna lyfter och når den specade längden. Du kan ju tillfälligt montera den på mattan med tex två tvingar. Sambon blir nog ledsen om hon inte står i baddräkt .. :)

För ett översiktligt tryck kan du ringa VA på din kommun. De vet!

Om spridarna inte grejar trycket har du tre val - spridare med lägre krav, en boosterpump, eller minska trycktjuvar på vägen.

Jag skulle designa om så att du vattnar i zoner, inte i rader. Du behöver inte flytta spridarna, bara ledningarna och ha någon extra t-koppling. Jag skullle även försöka minska antalet zoner till 3, om flödet tål att driva det.
Hur skulle du dra rören då? Jag är inte riktigt med.

Ska ringa kommunen.

Att ändra huvuden hjälper inte?

Men 50 meter PEM med en spridare i slutet är ok test?
 
Hej igen.

Fått grejerna och ventilboxarna är stor och de vill jag gärna ha utom synhåll.

Jag har då tänkt om. Jag drar ett rör under utkast 1 (det med mest flöde) sen snyggt ner under stenläggning och sen på med PEM som jag drar mellan altan och garage (plats finns) detta gör att jag kan förlägga ventilboxarna "utom synhåll" vid sidan av altan eller i början av gräsmattan.

Kan du tänka dig att kika och se om det skulle funka och jag då skulle få 3 zoner.

Baksida - 5 pop up
Sida - 5 pop up
Framsida - 4 pop up.

Jag tycker det känns sen en väldigt bra lösning att dra PEM så och få boxarna ur "synfältet"

Minimalt med PEM under stenläggning också. :)

Kabel till ventilerna räcker också.

Se bild
 
Micro553 Micro553 skrev:
Hej igen.

Fått grejerna och ventilboxarna är stor och de vill jag gärna ha utom synhåll.

Jag har då tänkt om. Jag drar ett rör under utkast 1 (det med mest flöde) sen snyggt ner under stenläggning och sen på med PEM som jag drar mellan altan och garage (plats finns) detta gör att jag kan förlägga ventilboxarna "utom synhåll" vid sidan av altan eller i början av gräsmattan.

Kan du tänka dig att kika och se om det skulle funka och jag då skulle få 3 zoner.

Baksida - 5 pop up
Sida - 5 pop up
Framsida - 4 pop up.

Jag tycker det känns sen en väldigt bra lösning att dra PEM så och få boxarna ur "synfältet"

Minimalt med PEM under stenläggning också. :)

Kabel till ventilerna räcker också.

Se bild
Jag kan så klart inte uttala mig om vad som kommer att funka. Bara hur jag skulle dra det om det gick. Kan du rita ut en norrpil samt exakt var utkastare 1 är på bilden?

Avseende testet så är det ju iaf en stark indikation. Detta som tillkommer är filter och ventil, som kommer att ta 0,3bar eller så.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag kan så klart inte uttala mig om vad som kommer att funka. Bara hur jag skulle dra det om det gick. Kan du rita ut en norrpil samt exakt var utkastare 1 är på bilden?

Avseende testet så är det ju iaf en stark indikation. Detta som tillkommer är filter och ventil, som kommer att ta 0,3bar eller så.
Jag har försökt rita.
 
Ang placering av boxarna så tror jag följande blir enklast.

Lägga dem precis vid kanten av altan. Lite fulare placering men samtidigt lättare. Det ska dit en häck på den sidan och avståndet mellan altan och tomtgräs är nog för litet för att få det bra med boxarna på kortsidan av altanen - vad tror du?

Försökt rita lite hus man skulle kunna dra. Det är 2 boxar.
 
Ursäkta såg att du frågade - utkastaren är 4 meter från hörnet. Dvs 4 meter från altanen börjar.
 
Vill du ha ventilboxarna på samma ställe, eller kan du ha en ovanför huset? Då skulle du spara en hel del i rör.

Jag saknar fortfarande norrpil på ritningen.
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vill du ha ventilboxarna på samma ställe, eller kan du ha en ovanför huset? Då skulle du spara en hel del i rör.

Jag saknar fortfarande norrpil på ritningen.
Helst på samma ställe. Osäker vad du menar med ovanför huset?

Syns inte Norr och Söder nu?
 
elpaco elpaco skrev:
Vill du ha ventilboxarna på samma ställe, eller kan du ha en ovanför huset? Då skulle du spara en hel del i rör.

Jag saknar fortfarande norrpil på ritningen.
I hörnet på altan det hörnet som är i änden på trädgården skulle vara bra rent estetiskt att ha ventilboxarna.

Beror ju lite på om jag kommer ner på 3 zoner så ryms alla i en box. Har en tryckreglerad som är till häcken. Den är lite större än de andra.

Totalt har jag 200 meter PEM hemma men går ju att köpa mer.
 
Så här skulle jag funderat på zonerna. Jag utgår från lika många spridare på ungefär samma ställen. Det är fördelaktigt att placera förskjutet, som prickarna på tärning ”5”, men du måste fortfarande komma in i hörnen.

Huruvida dessa spridare täcker ytan ända fram, samt inte övervattnar in på huset kan jag inte uttala mig om. Man brukar som du säger kunna ställa kastlängden lite (men stryper man för mycket får man dimma).

Var du lägger ventilboxarna är upp till dig. Man får ta hänsyn till estetik, närhet och hur praktiskt det är. Man kan sätta i ett buskage tex.

Givetvis behöver du dra huvudledning till varje zon var för sig, MEN du lägger dem i samma grav! Tex längs huskroppen (30cm ned minst).

Handritad skiss över en tomt med hus, garage och altan visande placering av bevattningsspridare markerade med gula kors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.