Mitt hus brand upp (ned)
Nu är jag i färd med att rensa tomten och riva resterande av huset.

Återvinningen tar ej emot returträ som är brandskadat
Chefen på ÅVC tycker jag skall elda upp resterande av virket, Likaså tycker brandförsvaret. Låter perfekt.
Jag har bra läge på tomten och en ledig gammal garagegrund där jag kan elda upp virket. Jag startar eldningen och det går undan...

Grannarna ringer miljökontoret och klagar på röklukt som hamnar i ventilationen.
Miljöchefen kommer på besök och säger att jag måste lämna virket på ÅVC.... ÅVC säger nej....

Jag har rivningslov och är i full färd med att riva nu. Nu känns det som om jag kommer att ha en räjel hög med halvbränt virke på gården... som säkert grannarna kommer att beklaga sig över.


Moment 22 :-/
 
Få någon att köra över en flismaskin och lägg det i komposthögen.

Den försvinner inte i första taget men det blir garanterat mer hanterbar. Eller använd fliset som täckning i rabatterna så slipper du ogräs (alternativt mjuka gångar i trädgården)!
 
På den återvinningscentral jag besöker har de en conatiner för brännbart, den eller motsvarande borde ju funka om materialet inte platsar i träcontainern.

 
Det var några griniga grannar. Klagade dom under branden också?

Men Åvc borde ju ta emot träet i någon kategori, antingen trä, brännbart eller deponi. Det är ju bara om du kommer med miljöfarligt avfall som dom inte tar emot det var som helst.
 
Griniga grannar.. Eller rättare sagt en grinig granne. För några år sedan eldades resterna av ett annat hus. Då klagade denna granne på att det kom in mögelsporer in i hennes ventilation via brandröken.

Tanten eldar med ved och den ligger ute, så det ser mest ut som om hon eldar med gummistövlar (om man skall bedömma efer röken). Undrar hur mycket mögel det är i hennes ved?

Skulle jag vara grannen, så skulle jag stå ut med lite rök i en vecka eller två. Bara för att slippa se ett till hälften nedbrunnet hus mitt i grannskapet.

Som deponi tar den emot virket, men för 400 kr per kubik... = kostsamt.

Ide´n med flistugg låter smart, Undrar just vilka som hyr ut sådana.
 
Tänk bara på att den måste klara spik också......
 
Är rädd för att lägga allt på hög för senare utomhusgrillning. (var går gränsen mellan grilla & elda)?

Huset består av rejäla timmerväggar, det kommer att bli ved till min nya braskamin. ytterpanelen, reglar, stavar osv. kommer att bli grillved.
 
Här i sta´n flisades tidigare allt återvinningsträ på plats vid återvinningsstationen, plötsligt var det något metallskrot som flög iväg över 100 meter och träffade några bilar hos en bilhandlare, numera lastas allt på "träddelsbil" (ungefär som en timmerbil med plåtsidor) och körs till ett pappersbruk där det eldas i barkpannan och då spelar eventuellt metallskrot mindre roll.......mitt tips är alltså att kontakta pappersbruk eller värmeverk och nämna problematiken, dom är säkert inte omöjliga att ha att göra med.

En sådan träddelsbil lastar ju enorma mängder, kanske det räcker att köra en vända utan släp.

Fråga: Klagade inte grannen på brandrök också när huset brann ??? ::)
 
Fråga: Klagade inte grannen på brandrök också när huset brann
Min smått fantastiska granne sade ingen när huset brann, men nu när jag vill bli av med skrotet för allas trevnad. Ja då klagar man.

Umeå Energi kunde tänka sig att ta emot virket, men då måste jag transportera det drygt 8 mil... :'(
 
Det ska inte vara en Majbrasa någonstans i närheten dit det går att köra bråten redan nu?
 
Jesca_j skrev:
Det ska inte vara en Majbrasa någonstans i närheten dit det går att köra bråten redan nu?
;) Var faktisk inne på det. Kan ju leta rätt på byanämden i Hällnäs.
 
Holmsund.........måste väl finnas ett pappersbruk eller en såg som eldar bark på närmre håll ?
 
Haagbard skrev:
Holmsund.........måste väl finnas ett pappersbruk eller en såg som eldar bark på närmre håll ?
:) Jag har lägenheten i Holmsund. Fritidhsuet/villan som brand står/stod i Hällnäs.
 
Men då är det väl lika bra att köra det till Umeå, finns det ingen åkare i närheten med t.ex lastväxlarbil ?
Största lastväxlarbaljorna går det väl ~30 m3 i, detta hade ju kostat 12.000 kr + transport att lägga på deponi.........en lastbil kör väl vitt för 100-150/mil = 1.600-2.400 t.o.r + hyra för "baljan" några dagar.

Blir det två lass = 5.000 kr, är väl inget opris ?
 
Haagbard skrev:
Men då är det väl lika bra att köra det till Umeå, finns det ingen åkare i närheten med t.ex lastväxlarbil ?
Största lastväxlarbaljorna går det väl ~30 m3 i, detta hade ju kostat 12.000 kr + transport att lägga på deponi.........en lastbil kör väl vitt för 100-150/mil = 1.600-2.400 t.o.r + hyra för "baljan" några dagar.

Blir det två lass = 5.000 kr, är väl inget opris ?
Tål tänkas på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.