M
Hej!

Har ett problem. Den vägg jag tänkt hänga platt-tvn på hemma är en gipsvägg - med stålreglar.

Finns det skruv/plugg som klarar det? Har tidigare haft tegel och betong att jobba med, men stål och gips i kombination känns som en lurig utmaning. Vill inte att tvn ska lossna och ramla ned av tyngden liksom.

Någon som gjort en sådan upphängning, och hur gjorde ni?
 
Vikt på TV:n?
 
googla mollyskruv eller Toggler. Dom håller det mesta.
 
Molly är klockrent för det där. Se till att du använder rätt sort beroende på om du har enkel eller dubbelgips. Köp också en tång så går det lättare att montera dom
 
M
Det är en 48-tumstv. Ska väga 11 kg enligt specsen.

Väggen består av 13 mm gips - 45 mm stålregel - 13 mm gips, enligt vad som står i husets papper.
 
tommib
Inga problem. Har för mig att en enkelgipsmolly M6 tar åtminstone 20 kg. Sätt fästet med fyra såna så är det lugnt.

Detta gäller bara då TVn hänger direkt på väggen. Är det någon form av vikarm eller liknande som ger en hävarm blir det helt andra krafter.

Det är som sagt lättare att montera om du har en mollytång. Brukar finnas paket på t.ex Clas Ohlson.
 
M
tommib tommib skrev:
Inga problem. Har för mig att en enkelgipsmolly M6 tar åtminstone 20 kg. Sätt fästet med fyra såna så är det lugnt.

Detta gäller bara då TVn hänger direkt på väggen. Är det någon form av vikarm eller liknande som ger en hävarm blir det helt andra krafter.

Det är som sagt lättare att montera om du har en mollytång. Brukar finnas paket på t.ex Clas Ohlson.
TVn kommer hänga direkt på väggen med den skena som är avsedd för detta, dvs inga vikarmar för vinkling.

Får investera i en sån tång då helt klart. Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.