Sedan vi flyttade in i vårt nybyggda hus (april 2017) har vi varit sugna på att bygga något där vi kan ha ved, gräsklippare, trädgårdsredskap o s v. För i uteförrådet har vi mina verktyg, kartonger med junk och diverse annat. Vi kände därför att vi behövde lite mer förvaring. Förutom renovering av en lägenhet samt lagt golv på två vindar har jag aldrig byggt något från scratch.

Byggde en enkel ram med ett yttermått som är 20 cm större än vad själva friggan skulle bli, sen var det bara sätta igång och gräva. Jorden var stenhård, vilket var jobbigt för utgrävningen av de tre plintarna som skulle sättas. Men skönt för betongplattorna som ena bärlinan skulle vila på.


Uppmätt ram med staket och trädgårdsverktyg framför en husvägg, grävd mark med tre hål för plintar bredvid en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med fiberduk.

Grundarbete för förråd med fiberduk och betongplintar på en gräsmatta bredvid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med grus/stenmjöl som blivit över från ett bygge som kommunen hållit på med. Det har legat där över ett halvår, så jag kände att det var okej att norpa några lass.

Preparations for building an outdoor storage with a wheelbarrow, dug holes, and a layer of gravel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 juni åkte syrrans man och jag och köpte virke på Bauhaus. Och det är fan i mig inte lätt att hitta raka reglar, panel och/eller råspont som är kvistiga eller sprucken. Men vi köpte det bästa virket vi kunde hitta.
Sen började vi sätta bärlinor och golvreglar och vi hann även få på golvet.
Två personer förbereder virke för byggprojekt på gräsmatta med såg och mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundram och golvreglar av virke för en fristående byggnad på en grusfylld fiberduksmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person bygger ram till förvaringsutrymme utomhus med träreglar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt trägolv för förvaringsutrymme utomhus, med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsätter med ett nytt inlägg, så det inte blir så plottrigt.
 
Jag tog ledigt från jobbet 4-5 juni och började bygget av väggar och tak.
Byggstart med obehandlade träreglar formade till en rektangulär ramstruktur för en vägg eller ett golv på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med påbörjade väggar och golv av råspont, verktyg och sågstativ utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat bygge av träväggar och golvram på betongplattor, verktyg och material syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat bygge av en träkonstruktion med väggar och takstomme nära en grå husvägg, med verktyg och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råsponten räckte som så när på två brädor. Fick åka till Bauhaus igen och köpa till dessa två.
Påbörjat bygge av träkonstruktion med väggar och råspontstak, verktyg och stege syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såga kanterna rakt med cirkelsågen.
En person som sågar råspont på taket till en pågående träkonstruktion av ett litet bygge nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var det jag hann med på dessa två lediga dagar. Sen fick jobbet fortlöpa på helger och i viss mån någon kväll lite här och där. Lite svårt att lägga ner den tiden jag ville med sambo och tre barn varav den yngsta är 1,5 år gammal.
 
Min käre sambo hjälpte till ibland med betoning på ibland :)
Person som använder en skruvdragare på en träkonstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märker att jag inte har tagit en endaste bild på när jag satte panelen, vilket jag ångrar nu i efterhand.
Obehandlad träpanel på ett nybyggt förråd vid skymning med grannhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla panelbrädor som har "droppnäsa" har stått i en stor hink med grundolja i drygt tre timmar.

Målning av vindskivor.
Kvinna målar vindskivor utomhus på ett byggprojekt nära en uppsättning verktyg och vedhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag bygger två dörrar.
Person som mäter panelbrädor nära en kap- och gersåg utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av träpaneler laid ut på mark med mätverktyg och batteridriven såg vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde klart taket efter konstens alla regler.
Som ytpapp har jag använt mig av "Ytpapp Glaciär 3 Kristallsvart" från Byggmax som klarar ända ner till 3 graders lutning (vi har 6 grader). Var lätt att lägga, men jag skar mig en del och fick stickor av det. Borde använt mig av handskar.
Takarbeten med en mörk takpapp, skruvar i en låda, en Makita borr/skruvdragare och en hammare på en vindskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för målning av grundfärg. Sambon hjälpte till lite här också. Är glad att jag köpte Bosch färgspruta, för det gick väldigt fort att måla och resultatet blev mycket bra.
Kvinna använder en Bosch färgspruta, står framför trä och en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person målar träpanel med Bosch färgspruta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När grundfärgen ändå skulle torka byggde jag lite hyllor inne i friggan av spillvirke.
Hemmabyggda hyllor i trä inuti en förråd, målade med halvmatt färg, med några verktyg och förvaringslådor på hyllorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyllor av spillvirke i en vedbod med staplad ved och en röd yxa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målat två gånger med Beckers akrylatfärg max front halvmatt. Har dock inga bilder på det.
Igår gjorde jag det sista på friggan, och det var nämligen att bygga en ramp. Byggde även den av spillvirke och jag är införstådd med att den säkert bara lär hålla några år. Men det gör inget, den får vara där tills den är paj och jag bygger något mer permanent. Just nu är den bara penslad med grundolja. Men även den ska målas när ork finns.

Ramp och färdigt resultat:
Nybyggd träramp av spillvirke framför öppen skjulsdörr på en gräsmatta, oljad men ej målad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trärampe av spillvirke framför skjul med grundoljefärg, omgiven av gräs och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trärampramp av spillvirke framför en fristående förrådsbyggnad, omgiven av gräs och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd trärampe framför en friggebod med grön trädgård i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela bygget tog ca 1,5 månad vilket jag tycker är ganska bra när man jobbar heltid och har tre barn.

Tack för all inspiration till detta bygge! Har kollat mycket på denna sida innan jag började bygga.
 
  • Gilla
0rbitt och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Med tanke på att byggnaden är vidbyggd själva huset krävs bygglov, då den inte kan klassificeras som Friggebod / Attefallshus. Men det är nog ingen som kommer att protestera.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
L Latitud79 skrev:
Bra jobbat. Med tanke på att byggnaden är vidbyggd själva huset krävs bygglov, då den inte kan klassificeras som Friggebod / Attefallshus. Men det är nog ingen som kommer att protestera.
Samt att den står närmare tomtgräns än 4,5m.
 
L Latitud79 skrev:
Bra jobbat. Med tanke på att byggnaden är vidbyggd själva huset krävs bygglov, då den inte kan klassificeras som Friggebod / Attefallshus. Men det är nog ingen som kommer att protestera.
Du har helt rätt, borde nog byta namn till redskapsskjul/vedbod.
Edit: Gick inte att ändra rubriknamn. Stod att det har gått mer än 180 minuter.
 
R Robert-san01 skrev:
Samt att den står närmare tomtgräns än 4,5m.
Vi har grannens godkännande (skriftligt) men det är 6,7 meter till tomtgräns mot gatan. Uppmätt med laseravståndsmätare.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Vi har grannens godkännande (skriftligt) men det är 6,7 meter till tomtgräns mot gatan. Uppmätt med laseravståndsmätare.
Att det är 6,7 till gatan och att du har grannens skriftliga spelar ingen roll. Du måste ändå ha bygglov för det då det är under 4,5 till granne. Att grannen godkänt är naturligtvis ett grundkrav för att ens kunna få bygglov.

Bara att hålla tummarna i 10år att du inte får någon ny granne som inte gillar det eller att någon anmäler det.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.