Hejsan,
Jag har letat och letat ganska länge nu efter svar på frågor som rör ventilation med FTX och kyla men hittar inga riktiga bra svar. Så jag hoppas era erfarenheter kan hjälpa mig.

Vi kommer installera FTX (HERU 180S EC) ventilation tillsammans med ytjordvärme i vårt nya hus. Det känns som en bra investering. Ni som har samma lösning, upplever ni att det är svårt att få ner temperaturen i huset på sommarens varma dagar?
Jag är väldigt varm av mig och vill gärna ha ganska svalt i sovrummet för att sova bra.
Jag förstår att man inte kan få det svalare i rummet än vad det är ute om man inte sätter in ett kylbatteri, frågan är om detta är en bra lösning, eller om man istället ska satsa på en takmonterad konvektor?
Har sett att Carrier har en som heter 42GW, som man kan använda som friskluftsdon, om jag förstått det rätt.

Sen undrar jag också om denna kylan man tillför i detta rummet stannar kvar, eller om den fördelas till övriga rum via ventilationen?

Vad blir konsekvenserna av att ha separat köksfläkt som inte kommunicerar med FTX aggregatet?
Blir det inte ett väldigt stort undertryck i huset när köksfläkten körs, skapar det några problem?

Det hade varit roligt att fö höra era erfarenheter, även om det inte är direkta svar på mina frågor.

Mvh
 
Kyla från takmonterade konvektorer är som regel tillverkade för hängande undertak och med inbyggd pump som ska föra bort kondensvattnet. Det finns annars lösningar för både värme o kyla som ersätter din vanliga radiator som kan vara bättre lösning. https://www.delivent.se/product/crr-carisma-for-golv-vagg-mv
 
Under tiden som du använder köksfläkten ökas frånluften i huset med betydligt mer än det dubbla och skulle egentligen behöva ett antal friskluftsventiler som släpper in luft utifrån. I äldre hus brukar otätheter i huset kompensera för en del av undertrycket och om det inte räcker till så minskar bara effektiviteten på köksfläktens utsugningsförmåga. Heru har möjlighet att temporärt tvångsköra tilluftsfläkten hårdare om man ids fippla med det när man står i pannkaksstekningen. Kyls sovrummet till komforttemperatur så hinner kylan spädas ut såpass, när luften passerar ut genom dörren,att det mesta av kyleffekten har förbrukats och har bara marginell effekt till rummet utanför.
 
Hej,
Ser du någon anledning att man inte skulle kunna installera Carriers 42GW i ett normalt tak (gips, glespanel, plast och isolering ovanför) och leda bort kondensvattnet till ett avlopp?
Jag vill inte ha en sådan extern konvektor som du länkade till, utan vill integrera det med taket.

Jag vill ha kvar komfortkylan i rummet med konvektorn, inte sprida den, även om jag förstår att viss kyla/luft kommer försvinna ut i andra rum, det är ju så FTX principen fungerar.
Är det egentligen någon skillnad att sätta en konvektor i stil med Carriers 42GW mot ett kylbatteri framför friskluftsdonet i rummet? Känns som att det där är samma sak, eller har jag fel?
Det är kanske för lite luftflöde från friskluftsdonet för att få ut nog med kyla från batteriet?

Jag läste att det gick att koppla HERU aggregatet så att när köksfläkten drog igång ökade friskluftsmängden och frånluftsmängden minskade i samtliga rum. Jag misstänker att detta fungerar automagiskt och att man inte behöver "fippla" med det vid behov.
 
Bara att den bygger ner 30 cm från innertaket och egentligen är gjort för ett kringliggande undertak. Bara utseende alltså. Alla varianter har egen fläkt för att bära fram kylan, som behöver betydligt större luftflöden än vad tilluften ger
 
Varför skulle den bygga ner för? Den går väl att montera jämns med gipsen, istället för undertak?
Jag har 1-planshus och kallvind ovanför isoleringen.

Det går att ansluta friskluft till aggregatet, men som jag förstått det så har det även egen fläkt som ciruklerar luften i rummet genom konvektorn.
Så istället för att ha ett friskluftsdon och konvektor så har man allt i ett, så har jag förstått det iaf, men jag kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.