Hur det kommer att blåsa mer kan ju ingen svara på förrän man vet hur du bor i övrigt. Bor du på skåneslätten med enbart ett träd så lär det inte spela nån roll. Har du ett tiotal träd runtomkring dig så kan det ju i teorin bli lite öppnare men detta är ju en akademisk diskussion. Har du skog runt dig så lär inte ett träd påverka nånting.
 
Jag befann mig i Småland under stormen Gudrun. Inte en enda tall föll, vad jag minns. Några kanske gick av under kronan och en hel del släppte grenar men de blåste inte omkull. Jag skulle inte oroa mig för en tall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dock kan tallar gå av om de är genomfrusna när stormen kommer.
 
Rotvältor av tall är extremt ovanliga. Om det sker beror det i allmänhet på att de växt på en berghäll med lite jord. Med de kan gå av i princip var som helst om det blåser mycket. Men de tål en hel del.

Edit: Stavning
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Rot ältorav tall är extremi ovanliga. Om det sker beror det i allmänhet på att de växt på en berghäll med lite jord. Med de kan gå av i princip var som helst om det blåser mycket. Men de tål en hel del.
Ja, normala tallar har ju ett antal djupa pålrötter.
 
Ta ner tallen o plantera några buskar eller nåt litet lövträd, så hamnar du nog plus minus noll på vattenkontot.
 
Alla träd kan för övrigt välta och knäckas. Allt beror ju på hur mycket det blåser........tänkbara och inte tänkbara scenarior kan vi ju dividera om i evigheter. Ingen har varken rätt eller fel. Vill TS ta ner trädet för att hon är rädd för skador på huset så är det ju bara göra det som sagt.
 
R
När man tar bort träd så sänker man grundvatten nivån. Träden drar upp vatten och skuggan minskar avdunstningen av vatten.

Det är ju inte så fuktigt i Sahara men fuktigt i en regnskog.
 
Du tror inte att det är tvärtom? Det växer träd i regnskogen för att det regnar och är blött. I sahara är det torrt och därför växer det inte träd.

Men jag är helt med på att det finns ett samband mellan vatten och träd. Frågan är bara hyr irsakssambandet ser ut. Jag är skeptisk till din teori.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Du tror inte att det är tvärtom? Det växer träd i regnskogen för att det regnar och är blött. I sahara är det torrt och därför växer det inte träd.

Men jag är helt med på att det finns ett samband mellan vatten och träd. Frågan är bara hyr irsakssambandet ser ut. Jag är skeptisk till din teori.
Kalaverkning sänker garanterat grundvatten nivån.
D Daniel 109 skrev:
Du tror inte att det är tvärtom? Det växer träd i regnskogen för att det regnar och är blött. I sahara är det torrt och därför växer det inte träd.

Men jag är helt med på att det finns ett samband mellan vatten och träd. Frågan är bara hyr irsakssambandet ser ut. Jag är skeptisk till din teori.
Var för snabbt på tangenterna. Markvatten är det vattnen som är emellan grundvattnet och markytan. Det vattnet hålls uppe av kapillärkraft. Om nu inte dit hus står i en surhåla så kan det bli torrare när du sopar bort träden.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Oj oj...Jag har fått så många intressanta och bra svar,att jag nu blir ännu mer osäker hur jag ska göra med trädet...:D

Birgit S säger att det kommer blåsa än mer om jag tar ner det,och ni andra säger att jag ska ta ner det.....haha. Ja du...blir till att fundera på detta...

Och förresten ang. att kontakta försäkringsbolaget,det har jag gjort,och dom säger att försäkringen täcker om ett träd faller på huset,men sedan när det väl händer,så kan ni ge er på att dom hittar kryphål ut,och att försäkringen trots allt inte alls gäller när det kommer till kritan....
Att försäkringen täcker är en sak, vad och hur mycket täcker den är mera intressant...

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Att försäkringen täcker är en sak, vad och hur mycket täcker den är mera intressant...

Mvh P-A
Jag visste ju om att trädet hade släppt ifrån sig en "gren" i stormen. Då kan man ju förutsätta att den nästa storm kommer släppa ifrån sig fler "grenar". Ärligt talat tror jag inte jag får ut något på försäkringen om trädet faller över huset....
 
R
R RapidSledge skrev:
Kalaverkning sänker garanterat grundvatten nivån.


Var för snabbt på tangenterna. Markvatten är det vattnen som är emellan grundvattnet och markytan. Det vattnet hålls uppe av kapillärkraft. Om nu inte dit hus står i en surhåla så kan det bli torrare när du sopar bort träden.
Nu har han väl knappast en modern granåker på tomten. Sådana kan kräva dikning när man har tagit bort skogen. Vilket beror på att man har planterat gran på det sura där det borde ha varit löv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.