Har för mig att Vårgårdahus har en liknande variant (kan ju va någon annan också)
Om du kan få in en helt rak trappa är detta såklart det bästa. Sen gillar jag U trappa centralt i huset.

Ett alternativ om man måste ha en trappa vid hallen är ju att bygga ut en liten farstu innan. Verkligen avskyr när trappan börjar direkt innanför dörren. Och jag tycker man förtjänar att gå in genom fina entrén varje dag, groventre känns lite bondesamhälle ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har för mig att Vårgårdahus har en liknande variant (kan ju va någon annan också)
Om du kan få in en helt rak trappa är detta såklart det bästa.

Ja, det har du rätt i, Vårgårdahus har en sådan variant i Villa Nybo! Jag förvånas ändå över att den här u-trappan, placerad vid hallen och vänd uppåt mot vardagsrummet (som jag tycker verkar så bra!) är så sällsynt i huskatalogerna.

Varför tror du att en rak trappa skulle vara det bästa? (Alternativt funderade jag på att placera en rak trappa i vardagsrummet längs väggen mot sovrummet, men gillade den här varianten mer.)
 
BirgitS
Det är lättare att få upp sängar i en rak trappa än i en U-formad.
 
En liten passus och killgissning, men en anledning till att man "förr i tiden" gärna ville ha trappan nära ytterdörr är kanske för att det blir en kortare flyktväg vid brand. Dvs. det går fortare och lättare att ta sig ut ur ett brinnande hus i förvirrat panikartat tillstånd.

Men i övrigt håller jag med till 100 procent att det är ett gissel att ha trappan precis vid ytterdörren.
Vi har gjort som flera andra skrivit att bygga en 11 kvm farstu utanför gamla ytterdörren, dessutom försänkt med 11 cm för att få en tydlig skogräns. Den nya "inre hallen" har nu blivit sjukt mycket trevligare när man slipper ytterkläder och skor :)
 
  • Gilla
j.f.s och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
T tobbbias skrev:
En liten passus och killgissning, men en anledning till att man "förr i tiden" gärna ville ha trappan nära ytterdörr är kanske för att det blir en kortare flyktväg vid brand. Dvs. det går fortare och lättare att ta sig ut ur ett brinnande hus i förvirrat panikartat tillstånd.
Tänk om det brinner precis vid entrén då? :D ...nä men det där är ju helt individuellt naturligtvis, var branden härjar osv.
Om man har trappan mitt i huset, så har man flyktmöjlighet åt olika håll i huset exempelvis.
Om trappan är 2 meter från entrén, så får man ju vara bra förvirrad för att inte hitta ut, när man ju bor i huset och känner till exakt hur planlösningen är.
Sedan kan det ju brinna just I trappan också, och då är det kört oavsett.
Om det exempelvis brinner i nästan hela huset, men inte vid entrén, och man springer ner för att springa rätt ut, så kanske något ljushuvud har låst med spärr så man behöver nyckel för att komma ut, och så vidare.
Tror inte det är särskilt avgörande om trappan är exakt bredvid entrén, eller om den är exempelvis 2 meter ifrån.
Men visst kan det ha varit någon av tankarna bakom? Mycket möjligt.

Troligast är dock att man helt enkelt ville kunna komma åt övervåningen direkt vid entrén helt enkelt. Smidigare om övervåningen hyrs ut också, eller om det är generationsboende så det blir lite separerat i alla fall, lite privat.
 
Har väl inte så många kommentarer mer än att bifoga våran planlösning av vårt hus och se om det ger några idéer :geek:
 
  • Planlösning av ett hus med markerade rum som kök, matplats, vardagsrum och tre sovrum samt badrum och WC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rak trappa är bäst för att den är rak. Enklast att gå i, enklast att bygga och enklast att få upp saker. Sen är det ju lätt att få till en rak, symmetrisk form. Synd bara att den inte alltid får plats.
 
Om trappan inte är i hallen så blir det rum trappan är i en hall ;)

Alldeles innanför entrédörren är det bättre med plats för skor och jackor. Trappan längre (längst ?) in i hallen.

Centralt i huset är bäst, svårare att få till med en rak trappa i båda våningsplanen. En U trapp blir ju samma uppe och nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.