O
Jag tänkte skaffa en elektriskbilningsmaskin. Jag skulle gärna ha en Hilti men att köpa en Hilti är inte aktuellt. Så det står mellan Bosch, Makita, Hitachi och de andra märkena som håller sig mellan 10-20kkr. Frågan är vilket märke som ger mest maskin för pengarna och hur stor slagkraft man behöver.

Den kraftfullaste maskinen i det prissegmentet verkar på pappret vara Makita HM1812
https://www.proffsmagasinet.se/verk...bilningshammare/makita-hm1812-bilningshammare

I en tidigare tråd rekommenderade någon den lite klenare Bosch GSH 16-28. I Sverige ligger den i samma prisklass men i tråden länkades till en Brittisk butik där den ligger på halva priset plus frakt:
https://www.lawson-his.co.uk/bosch-gsh-16-28-1750w-professional-demoli-p63494
https://www.proffsmagasinet.se/verk...lningshammare/bosch-gsh-16-28-bilningshammare

Hur mycket slagkraft är "tillräckligt" för demolering av betongtrapport, källargolv, osv? Dvs: är det värt att gå upp från 35-50 J till de som ligger runt 60+ J?

Så vad har ni för tips?
 
Har själv en GSH16-28 som köptes in från UK för många år sedan. Har bilat ut hela tvättstugan, hela badrummet, betong altanen, källartrappan och den gjuta entrébron - samt att den används av grannar för liknande jobb. Fungerar ypperligt i mitt tycke! Helt klart en bra investering som gjordes för många år sedan. Supernöjd helt enkelt!
Man får även tänka på vikten av maskinen, då jag tog altanen så går maskinen igenom och den skall lyftas upp igen - Frukan påpekade att jag aldrig haft så muskulösa axlar som efter den sommaren...

Passa på att köpa ett par extra spett till den - För dom slits, jag valde den långa typen då jag är 187cm och det gör att jag kan stå upprätt vi bildning i golv. I övrigt inga problem alls med min, jag köpte från Lawson HIS och vid leverans var ett hjul skadat på lådan - Fick ett nytt på posten ett par dagar senare, har även kompletterat med mer högtemp fett från biltema och ett par billiga microfiberdukar för att torka av fett spetten.

Vet inte hur det är med Makitan men Boschen kommer i en smidig väska i hårdplats som gör den lätt att förvara och släpa runt på.

Min fem öre på den maskinen... Jag är supernöjd!
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Jag köpte en Hilti TE-1500 (tror jag den hette) på klaravik. Blev ett bra pris och jag fick tillbaka det när jag sålde den.
Körde av ett källargolv och det gick väldigt smidigt men tungt.
 
Jag köpte denna (Toolson Pro-A 43) för ca fem år sedan, har delat en stor betongtrappa i några delar, bilat upp källargolv.
 
Jag har hyrt boschen en gång och kan bara rekommendera den. Bra maskin!
 
O
Jag skulle precis beställa Boschen när jag såg Demmpas inlägg. Med Bauhaus placerat mellan arbetsplatsen och hemmet, och med exakt en maskin i lager, så blev det en sån. Tack för alla tips! Finns viss risk att det blr en Bosch trots allt nästa år när jag har lite större projekt. Får se hur pass bra den här fungerar och hur mycket den vibrerar.
 
Hej,
Jag står inför en liknande situation. Hur tycker du att bilningshammaren från Bauhaus har fungerat?
Var den tillräcklig? Eller tröttnade du på den och slog till på en dyrare maskin?
 
Den är stor, tung & klumpig. Den gör sitt jobb.
Har använt den till vissa delar när jag rivit väggar, men aldrig över midjehöjd, sällan över knähöjd.
 
Tack Demmpa! Det är källargolv jag ska bila upp, så inget uppe i luften.

@Steamboy Vad tyckte du om maskinen?
 
O
DrKron DrKron skrev:
@Steamboy Vad tyckte du om maskinen?
Den är tung, kraftfull och lite ryckig men får jobbet gjort. Jag är mycket nöjd. Har använt den flitigt och billat sönder allt möjligt: betongtrappor, stödmurar, stora stenar, brunnar, plattor på mark, osv. Funkat kanon. Jämfört med de två proffsmaskiner jag använt, Hilti och Bosch, så är skillnaden att de går jämnade, mjukare och med mindre vibrationer. Använder man den yrkesmässigt och regelbundet under längre perioder blir det en helt annan sak, men som hemmafixare som bilar någon gång ibland känns det inte värt prisskillnaden.
 
Har använt bauhausmaskinen till källaren här, 45kvm. Den gör som sagt jobbet men den vibrerar som fasen så man ska nog passa sig lite för långa pass under lång tid. Enstaka kortare projekt som detta funkar den utmärkt till.
 
Köpte en begagnad Hilti 905 för runt 5000:-
Helt grym!
 
  • Sönderslagen betong och tegelstenar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat tegelhus med naken trästomme och överbyggnad täckt med presenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för allas erfarenheter!

Jag hittade dock ingen Toolson i lager så jag beställde en Einhell TC-DH 43J istället. Det verkar vara i stort sett samma maskin.
 
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter ifall det kan vara till hjälp för någon annan.

Jag har använt följande maskiner den senaste månaden:
Bosch Borrhammare GBH 2-28 F (3,2 J), ca 2500 kr
Einhell TC-DH 43 (43 J), ca 2000 kr
Hilti TE 1000-AVR (26 J) ca 30000 kr

Boschmaskinen hade jag hemma och använde till att riva två väggar av blåbetongblock. Det fungerade den utmärkt till. Den lätta vikten gjorde att den var lätt att arbeta med. Jag fortsatte sen att använda maskinen för att ta bort ett lager med flytspackel och betong på en mindre yta. Det gick men var slitsamt och tog lång tid.

Köpte då Einhell-maskinen som kom efter någon vecka. En liten varning där är att den var tom på olja, så det första jag fick göra var att ge mig ut och leta efter rätt olja. Den läcker lite olja från verktygsfästet. Maskinen som sådan är stark och slår hårt. Min grova uppskattning är att det gick ungefär 4 gånger så fort med den jämfört med Boschmaskinen för att få bort flytspackel och ett tunt lager av betong. Maskinen skakar dock otroligt mycket och är väldigt tröttsam att använda. Svårt att känna att man har riktig kontroll.

Till sist tog jag hjälp av en firma för att komma lite snabbare fram. De hyrde in Hilti-maskinen. Jag testade den en stund och måste säga att den var otroligt lättarbetad jämfört med Einhell-maskinen. Det gick väldigt mjukt, det kändes knappt några skakningar i händerna. Min upplevelse är att den var minst lika effektiv som Einhell-maskinen trots att slagstyrka på pappret är ca hälften.

Till linkande jobb framöver så skulle jag använda borrhammaren till lättare väggar. Ifall det är en större yta av betonggolv så blir det nog till att hyra en Hilti eller liknande maskin. För små efterjusteringar använder jag Einhell-maskinen.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.