Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
A-hus
Vårgårdahus
XN Villan
Inte modulhus. Blockhus eller storblock. Smålandsvillan,Älvsbyhus och Hjältevad är modulhus finns väl något till.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Block hus är det snabb och smidigt att bygga? Eller hur funkar det? Kan man få dom här modul husen på vattenburen värme?

Om vi säger ett lösvirkeshus kostar 1miljon i katalogen vad kan man då räkna med att kostnaden för att få upp huset och färdigt? 1 miljon till? Nu tänker jag bara snickarkistnaden vvs el osv.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade kört vattenburet oavsett, är betydligt mer framtidssäkert än en luft-luft (dessa behöver kompletteras med element i rum med stängda dörrar och som är långt från innedelen.
Det stämmer inte.
Alla sovrum samt vardagsrum har varm tilluft via FTX-systemet.
Vi här i Sydhalland har i alla fall inte upplevt några nackdelar.
 
Ah, det tänkte jag inte på att man kan kombinera med FTX. Smart!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, det tänkte jag inte på att man kan kombinera med FTX. Smart!
Tack!
Men det är väl nästan självklart. Man måste ju ha någon slags ventilation i alla fall.
För inte vill man ta in kalluft genom ventiler utifrån in i alla rum?
Och ett supereffektivt motströms-aggregat kostar inte särskilt mycket.

Vi kör vår lilla Mitsubishi Electric L/L-värmepump på lägsta, tystaste läget av fem, utom några få köld-dagar, och det räcker ändå till att värma hela vårt 108 kvm hus.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom du bygger i Halmstad? Kanske KnockOnWood kan vara en bra inspirationskälla. Nära och ganska lika i storlek
Jag tänker detsamma.
Och Timbuktu (och alla andra också förstås) är välkomna på ett studiebesök.
Vi bor 15 km söder om Eurostop/Hallarna och är hemma nästan jämt :)

K Kallebo skrev:
Det känns ju skönt när det fläktar men sen när de ska sova är det fortfarande varmt.
Ja, och då kan man med ett par enkla knapptryckningar på fjärrkontrollen (eller via SMS) ställa in en L/LVP på kylning i stället.
Sker inte ofta i ett välisolerat hus utan jättefönster, men det har varit några dagar i årets värmebölja som vi kört pumpen som AC.

T Timbuktu skrev:
Om vi säger ett lösvirkeshus kostar 1miljon i katalogen vad kan man då räkna med att kostnaden för att få upp huset och färdigt? 1 miljon till?
Jag har rätt bra koll på vad vårt hus kostade att bygga, men det var år 2010, så siffrorna är kanske inte så aktuella idag :thinking:
 
Modulhus då kommer stora sektioner färgiga som skruvas ihop på plats under en dag. Innan det förbereder man en grund. Golvvärme brukar vara tillval. Dessa har normalt en grund med luft under typ torpargrung och träbjälklag.

Elementhus/blockhus då byggs det färdiga väggelement på fabrik som ställs upp, tar några dagar att få vädertätt, sen görs inredningen och innerväggar klart på plats. Detta byggsätt använder de flesta tillverkare sig av. Ganska flexibelt då man ofta kan ändra storleken och formen på huset. Ibland kommer dom med panel färdig på eller så sätts den på plats för att få mindre tydliga skarvar. Oftast betongplatta med golvvärme på dessa.

Lösvirke tar lite längre tid på plats men det är ändå någon som spikar ihop stommen etc lika som övriga varianter bara att det sker på plats istället för fabrik, kostnaden skiljer alltså inte så mycket. En fördel med lösvirke är att du ofta kan ta en lokal firma och bästämma oändligt mycket själv.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Bra beskrivning. Då bygger antagligen brahus i väggelement. Gjuten platta med golvvärme och jordvärme verkar vara en bra kombo. Men räcker det med golvvärme eller man får har något annat upptill eller man sätter in vanliga element kanske?

En kollega grävde ner 600m jordvärme. Han har alltid bra värme hemma och alltid mycket varmvatten i ett hyffsat gammalt hus. Och han betalar runt 6000kr om året i drift. Det anser jag som bra! Huset är 1/5 plan på 130kvm

Frågan är ju som sagt vad fan man ska välja. Helst inte lösvirke vill få upp det snabbt och vädertätt.
Men man vill ändå ha isolerade väggar inne och osb. 100kvm vill ha ett enkelt hus utan massa vinklar. Öppettider. Planlösning, 2 rum och hyffsat stort badrum.
 
På 100 kvm borde du väl få plats med mer än två rum?
Vi har ett stort vardagsrum, tre sovrum, matplats, kök, tvättstuga, badrum,
extra toa/dusch på 108 m2, i ett plan.

Öppettider, stavningskontroll?

För övrigt förstår jag inte varför alla absolut måste ha OSB-skivor i väggarna.
Så mycket grejer hänger man väl inte upp ändå? Lite tavlor och planscher mest.
Och det finns ju reglar att skruva i om det skulle vara tungt.
 
T Timbuktu skrev:
Block hus är det snabb och smidigt att bygga? Eller hur funkar det? Kan man få dom här modul husen på vattenburen värme?

Om vi säger ett lösvirkeshus kostar 1miljon i katalogen vad kan man då räkna med att kostnaden för att få upp huset och färdigt? 1 miljon till? Nu tänker jag bara snickarkistnaden vvs el osv.

Finns det någon hus leverantör som inte har vattenburen värme som standard idag? Möjligvis fritidshus eller passivhus. Om du väljer ett hus av de större tillverkarna så kan jag lova dig att värmen är vattenburen på något sätt, antingen via radiatorer eller golvslingor. Vad du tycker är bäst är ju något du får bestämma. Ofta väljer modulhustillverkare radiatorer för då slipper de gjuta en platta. Vi byggde emd SMålandsvillan och det var oerhört okomplicerat. Det enda som strulade var kommunikationen mellan de som byggde grunden och han som skulle fixa markarbetet. Men numera har SMV helentreprenad på grunden, så det problemet borde vara ur världen.

Jag har aldrig sett en lösvirkestillverkare som specificerar priset i sin katalog. Det måste ju vara omöjligt att säga på förhand?

Utgå ifrån era krav, gå på lite husvisningar. Gör en budget. Välj sen husmodell och hustillverkare därefter. SMV har ju satsat lite extra på just nybörjare då de har en väldigt pedagogisk "husbyggare" på sin webbsida, där du på öret kan se vad själva huset kostar med de tillval du gjort. Sen tillkommer ju tomt, montering grund, markarbeten cioh en massa administrativt. Hos oss med enkel tomt och lite sprängning/utfyllnad fick vi lägga på en miljon på huspriset från SMV. Så kostar huset 1,7 mille i deras katalog kanske du ska budgetera för 2,7 mille samt 300000 kr för oförutsedda utgifter under resans gång, t.ex. med markentreprenaden. Men detta är väldigt individuellt och skiljer sig åt vilken kommun du bor i etc.

Lycka till

/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Finns det någon hus leverantör som inte har vattenburen värme som standard idag? Möjligvis fritidshus eller passivhus.
Jaa, det stämmer nog rätt bra.
När vi skulle bygga år 2010 hade jag kontakt med några tillverkare, men ingen accepterade min tanke att bygga ett hyggligt isolerat hus utan golvvärme eller radiatorer. Och helst ville de naturligtvis ha frånluftsvärmepump.
Så vi fick bygga lösvirke med en liten byggfirma, som byggde som vi, dvs kunden, ville.
 
Vad innebär det att ha en radiator?

Har ju kollat en del på Smålandsvillan men dem har ju bara torpargrund fast modernare version utan ventilation vad jag fattar det som så att golven ska bli varma.

Kan man inte bara ha jordvärme och vanliga element? Eller det är fullständigt onödigt?

Är jordvärme och frånliftsvärmepump bättre och mer ekonomiskt och då golvvärme. Räcker det på 100kvm? Man vill ju inte att något rum ska bli iskallt.
 
murak
T Timbuktu skrev:
Vad innebär det att ha en radiator?

Har ju kollat en del på Smålandsvillan men dem har ju bara torpargrund fast modernare version utan ventilation vad jag fattar det som så att golven ska bli varma.

Kan man inte bara ha jordvärme och vanliga element? Eller det är fullständigt onödigt?

Är jordvärme och frånliftsvärmepump bättre och mer ekonomiskt och då golvvärme. Räcker det på 100kvm? Man vill ju inte att något rum ska bli iskallt.
Det är bra att fundera igenom vad man verkligen vill ha och vad man kan leva utan. För de flesta som bygger hus blir det kompromisser, oavsett ekonomi. Att göra en kalkyl i t ex Excel är bra för att få en överblick.

Vad gäller smålandsvillan så har dom en bra mall som man kan fylla i med en säljare, så gå in o prata med dem även om du inte har bestämt vilken leverantör det blir.

Deras krypgrund är en tät, isolerad och inneluftsventilerad grund. Dvs det finns en fläkt som skapar undertryck i grunden och suger varm luft genom bjälklaget vilken sedan åker ut i det fria. På så sätt är det alltid varmt o torrt I grunden. Bra eller dåligt får framtiden utvisa, men det verkar funka bra hittills.

Osb/isolering i innerväggarna envisas många kataloghustillverkare med att inte erbjuda, vilket är synd då många vill ha det. Sen hur mycket man faktiskt kommer sakna det är så klart individuellt.

Kan också flika in att byggprocessen med smålandsvillan var smidig och kalkylen höll nästan på tusenlappen.
 
Vill du bygga modulus med golvvärme så har hjältevadshus detta. Annars rekommenderar jag naturligtvis platta.
 
T Timbuktu skrev:
Vad innebär det att ha en radiator?

Har ju kollat en del på Smålandsvillan men dem har ju bara torpargrund fast modernare version utan ventilation vad jag fattar det som så att golven ska bli varma.

Kan man inte bara ha jordvärme och vanliga element? Eller det är fullständigt onödigt?

Är jordvärme och frånliftsvärmepump bättre och mer ekonomiskt och då golvvärme. Räcker det på 100kvm? Man vill ju inte att något rum ska bli iskallt.

Asså en radiator och ett element är ju samma sak. Enda fördelen jag vet med dessa är att de är aningen billigare än golvvärme vid byggnation samt att värmen kommer snabbare. Golvvärme är betydligt "trögare" vid t.ex. snabba temperaturomslag.

Smålandsvillands krypgrund är en värmegrund där det sitter en fläkt som drar inneluft genom bjälklaget och ut genom en ventil i grunden. Då blir det inte kallt under huset som i en vanlig äldre krypgrund.

Har ingen erfarenhet av jordvärme tyvärr, kanske bättre med en specifik fråga i värme-delen av detta forum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.