Hej!
Försökt googla men hittar inget svar, någon som vet vad det är för material i dessa luckor från slutet av 60-talet? Ser ju inte ut som teak tyvärr. De är i relativt fint skick men behöver en uppfräschning. Ska man slipa lite försiktigt och sen olja in?
 
  • Två träskåpluckor från 60-talet med rundade handtag, i behov av renovering. Material oklart, inte teak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett ytskikt eller är de massiva ?
 
Hmm nu är jag inte i huset men fick känslan av att de var massiva åtminstone..
 
Finns risk att de är fanérade, i så fall får du vara försiktig med slippappret.
 
  • Gilla
hultegard
  • Laddar…
Av hacket i nederkanten att döma ser de massiva ut, gissar på kvistfri furu eller nåt i den stilen? Personligen skulle jag lämna in dem på ugnslackering i nån trevlig färg, gärna något som matchar de tidstypiska knopparna (om de är i gott skick) eftersom de ju faktiskt har ovanligt trevlig färg, de ser ut att vara rökfärgade vilket ju ligger i tiden nu.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Av hacket i nederkanten att döma ser de massiva ut, gissar på kvistfri furu eller nåt i den stilen? Personligen skulle jag lämna in dem på ugnslackering i nån trevlig färg, gärna något som matchar de tidstypiska knopparna (om de är i gott skick) eftersom de ju faktiskt har ovanligt trevlig färg, de ser ut att vara rökfärgade vilket ju ligger i tiden nu.
Har funderat på det men rädd att vi ångrar oss så tänkte börja med att fräscha upp dem om det är möjligt. Men visst borde väl lite lätt slipning och typ teakolja funka?
 
Anna Sofia Anna Sofia skrev:
Har funderat på det men rädd att vi ångrar oss så tänkte börja med att fräscha upp dem om det är möjligt. Men visst borde väl lite lätt slipning och typ teakolja funka?
Absolut! Blir ju lite smutskänsligt, men det är ju bara att göra rent och olja igen då.
 
  • Gilla
Anna Sofia
  • Laddar…
Ta en olja för inomhusbruk, den teakolja vi har till utemöblerna stinker rätt bra.
 
  • Gilla
Anna Sofia
  • Laddar…
Ta med dig en lucka till färghandeln och fråga där. Jag tror att du får mer professionella råd på det viset.
 
D Deathtrip2000 skrev:
Ta med dig en lucka till färghandeln och fråga där. Jag tror att du får mer professionella råd på det viset.
Fungerar det nuförtiden då? Jag har fått uppfattningen av färghandlare idag inte kan nånting utan mer bara vill sälja grejer. Jag tror nog mer på att besöka nåt litet snickeri eller nåt och rådfråga någon där vad som kan vara lämpligt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fungerar det nuförtiden då? Jag har fått uppfattningen av färghandlare idag inte kan nånting utan mer bara vill sälja grejer. Jag tror nog mer på att besöka nåt litet snickeri eller nåt och rådfråga någon där vad som kan vara lämpligt.
Det kan om möjligt vara en ännu bättre idé. Sedan är det väl skillnad på färghandlare och färghandlare.
 
  • Gilla
Anna Sofia
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fungerar det nuförtiden då? Jag har fått uppfattningen av färghandlare idag inte kan nånting utan mer bara vill sälja grejer. Jag tror nog mer på att besöka nåt litet snickeri eller nåt och rådfråga någon där vad som kan vara lämpligt.
Ok tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.