Hej!

Vi har skrivit ett kontrakt enligt ABS05 om uppförande av ett hus på totalentreprenad.
I entreprenadkontraktet står det att en person på byggfirman x är ansvarig för arbetarskyddet. I villabeskrivningen står det att byggfirman x skall utföra entreprenaden. Innan vi skrev under tittade vi på ett hus som x hade byggt och vi blev helt sålda.
Den andra husföretaget vi hade som alternativ använder även de samma byggfirma som firman vi skrev kontrakt med så det blev andra saker som blev avgörande. Hur som helst så har x oficiellt inte tid att bygga vårt hus, jag har talat med en av cheferna på byggfirman. Inofficiellt vill de inte bygga med vår husfirma pga tvister som de har. De vill inte ha med dem att göra.

Det som nu skett är att vår husfirma vill använda sig av polsk arbetskraft som aldrig byggt ett stenhus innan. Detta är uppenbarligen inte vad vi kommit överrens om.
Jag har nu fått rekommenderat en firma som har ett gott renommé och bett vår husleverantör kontakta dem vilket de gjort. Givetvis ringde jag upp byggfirman och frågade om de kommer att bygga vårt hus. Svaret jag fick var att pengarna som de blev erbjudna var långt ifrån vad som är rimligt. De ligger inte högre än x i timpenning dvs drygt 300 per timme tror jag. Jag har själv träffat dem och de är en seriös byggfirma och givetvis bygger de inte vårt hus utan att kunna ta ut löner.

Nu undrar jag om vi kan komma ur vårt kontrakt med företaget vi skrivit kontraktet med. De uppfyller inte vårt fundamentala krav om val av byggfirma anser vi.
När jag dessutom ger honom möjlighet att förhandla med ett annat företag som vi vill använda oss av så ger han dem kaffepengar i retur väl medveten om att de skall tacka nej. Till oss säger vår husleverantör att han ger "samma pengar" till dem som han hade gett x. Till saken hör att han bara frågade x om den kunde uppföra vårt hus innan vi skrev vårt avtal, de pratade inte ens pengar. Hjälp, vad skall vi göra!?
 
Anlita en jurist.
 
Det byggjobbare från Polen annars är kända för är att de är jäkligt duktiga på att just bygga stenhus, men som alltid så måste det ju vara människor som har gjort det förut och inte "vanliga" snickare från Polen..

För lösning av huvudproblemet - anlita jurist på stört!
 
Det du beskriver är ett rent avtalsbrott från husfirmans sida och ni har all rätt att häva avtalet.
 
Njaa... Det står väl inte i själva avtalet att firma x skall göras jobbet? Eller är det något jag missat?

Detta är ju en av riskerna med totalentrepenad (som annars är den bästa formen), man köper en lösning. Det innebär att entrepenören kan göra i princip hur jhan vill för att uppnå den definierade lösningen. Och är det nu så att polska byggjobbare klarar att bygga huset enligt svenska normer, så har ju entrepenören uppnått målet.

Att man sedan som köpare är (med rätta ) misstänksam över hur kvaliteten blir hör inte hit. Så länge det blir en godkänd slubesiktning så har man igentligen inget att säga till om som köpare.

Om du inte lyckas få en ändring till stånd så skulle jag se till att anlita en riktigt nitisk KA, och se till att han upprättar en "maximal" kontrollplan, och dessutom ser till att göra extra besiktningar under arbetets gång så att inga fel kan döljas. Det lär väl kosta några extra tusenlappar kanske tom. 10 000 extra. Men det är ju det man igenligen borde göra vid alla byggen för att få rätt kvalitet. En kontrollplan kan man få in på en sida, men det går ocskå att få tille n plan på sisådär en 50sidor (har jag hört). och har man fått den fastlagd på byggsamrådsmötet så är det den som gäller gentemot kommunen.
 

Jag ser det inte så, då det gäller en totalentreprenad. Avtalet gäller leverans och uppförande av ett hus enligt svensk byggstandard. Att då framföra klagomål innan spaden kommet i jorden, är att föregripa byggandet. Men är Ni inte nöjda med valet av byggare, och det i tidigare samtal med bolaget, talats om namngiven byggfirma, så kan ni påpeka ert missnöje med utländsk arbetskraft och önskar dra er ur affären.
Bolaget kommer nog att kräva ersättning för det arbete de lagt ned på affären, men det skall ni inte betala, OM ni är säkra på att det finns antecknat att byggfirman x skall bygga huset.

Hempularen kom emellan med sitt inlägg.
 
Igår träffade jag en jurist som tittade på vårt dilemma. Det står glasklart att en specifik byggfirma skall ansvara för entreprenaden.
Eftersom de varken har tid eller vill jobba med vår husleverantör så innebär detta en väsentlig förändring av avtalet. Vi har från dag ett poängterat och fått lovat att just den firman skulle uppföra huset. Vi har två alternativ om han inte vill använda den andra byggfirman vi föreslagit: häva avtalet alternativt avbeställa huset. Eftersom det enda som skett hittills är att det levererats en del material till vår grund, ingen spade är satt i jorden, så har han givetvis rätt att få ersättning för sina utlägg. Dessutom kan han få skadestånd för missade affärer, vår jurist har dock svårt att se att han förlorat pengar med tanke på att han anlitar underleverantörer.

Det vi vill poängtera är varför titta på ett hus om en annan byggfirma kommer att uppföra det av någon anledning? Vi har tittat på nya hus som det varit katastrofal finish i, hur ser då resten av huset ut?
Husleverantören måste självklart verifiera att byggfirman antar uppdraget innan kontraktet med kunden skrivs?
Valet av byggfirma handlar för vår del om att de skall ha ett gott rykte, vara noggranna och veta vad de sysslar med.
Det spelar ingen roll för oss om vår husleverantör säger att det är han som är ansvarig för bygget, händer det nåt på vägen eller efter allt är klart så blir det alltid konsumenten som blir lidande. Jag skall ta tjuren vid hornen nu, wish me luck!
 
Ja står det i avtalet så låter det ju som kontraktsbrott, att byta byggare. Då är det väl snarare hustillverkaren som skall betala skadestånd till er för att han inte kan få byggt huset.
 
Nu har jag just ringt vår käre husleverantör. Följande blev sagt:
"Hej, allt bra med dig?"
"Visst, jag är utomlands. Tillbaka på måndag. Hej då."

Det känns som mitt huvud briserar snart, ber att få återkomma om läget. Suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.